RR går fett på lågfart

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Nu kör jag 420mj, 35pj och 1,0air samt skruvat ut bränsleskruvarna 1,5varv men ska skruva ut dom lite mer för den får aningens för lite soppa på lågfart nu. Brände dock hål i expantionskärlet med glykol i helgen. Pipan verkar bli äckligt varm ! Sidokåpan vid slutburken har smällt oxå. Riktigt trist !
 
C

CROA

Ser stiften OK ut trotts denna värmeutveckling på pipan?

Att linda in pipan i avgasbandage känns ju inte speciellt aktuellt då det enbart ökar piptempen.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
nån fler än jag som tycker förgasarna spottar tillbaks soppa i luftburken?
Nu idag då jag tog bort den så såg man hur det hade runnit på insidan. Samt på utsidan runt gummitätningarna.
Vad kan det bero på? flotörnivå?
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Nu har jag läst igenom tråden och måste säga att de är väldigt mycke spekulationer och gissningar.

1. Alla maskiner är enskilda individer när de gäller bestyckning. En inställning är inte optimal för alla.
2. När de gäller val av 95 oktan eller 98 oktan. de finns ingen anledning å köra på högre oktantal än nödvändig. samtliga 600 H.O standard toppar klarar 95 oktan med råge. har man bytt eller gjort om förbräningsrummena kan de vara än nödvändighet att köra med 98 eller högre oktan, inte annars.
3.Tumregel vid bestyckning. Tändstiften, tändstiften, tändstiften... Färgen på tändstiften visar hur bra bestyckad en maskin är. Är dom svar får den för mycke soppa är dom vit går den för magert.
4. Till alla som har problem med blödder på tomgång. Var försiktiga med att gå ner för mycke på lågfarten, att riskera en skärning för att få skotern att gå bra i ett effektområde som man sällan utnjyttar tycker jag är onödigt.
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Tänkte testa detta till helgen och noggrant monitorera stiften i vid olika trottellägen:

RR -09

390 Mj
30 Pilot
0.9 Pilot Air Jet
#3 Nål
1.25 Bränsleskruv.

Drev 21/41
44mm Backcountry matta.

Höjd >300 meter
Temp mellan 0 och -15ºC
 
Last edited:

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Har då fått till min maskin nu så den går som fan!
Det märkliga att bluddret från stillastående försvann då jag bytte rem.
Körde kevlar remmen men den hade nog gått bra långt, Så jag satte i den billigare polaris remmen å problemen är borta =)
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Har testat nu, -8ºC
1/8
1/4
1/2
Fullgas
Ca 1 km.

Stiften ser bra ut och maskinen går kanonbra, ingen tvekan från noll till fullgas. Allt bludder/tvekan borta :)
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Reviderar lite efter dagens körning. Inte för att det gick magert, tempen var mellan 0-4 minusgrader och maskinerna gick otroligt bra.
Better safe than sorry. Tack till Mattias på MotorPro och Mr. Two Stroke himself, Lasse Bak förstås :)

390 Mj
35 Pilot
0.9 Pilot Air Jet
#3 Nål
1.5 Bränsleskruv.

Drev 21/41
44mm Backcountry matta.

Höjd >300 meter
Temp mellan 0 och -15ºC
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Jag skulle behöva tips i rätt riktning
Jag kör en IQ R 09:a som bluddrar i mellanregistret
Den går bra om man tok pressar på led men så fort man börjar köra lungt bluddrar den och så "böar" den tills varvet har kommit upp mot 7500rpm ungefär
Den går bra i kryp fart kan jag tillägga ger man fullgas då så är den trött och inte pigg som den borde vara
Stänger man av den då och väntar ett tag så kan du ge fullgas sen och då är den pigg och bluddrar inte men som sagt det återkommer om jag kör i mellanregistret

Var ska jag börja ?

Main Jet: 430
Pilot Jet: 155
Starter Jet: 55
Pilot Air Jet: 0,7
Nålen 2#
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
stiften är bruna om man ligger på och lite mörkare och blöta om man kör lungt
jag kör vid havsnivå nästan.. max 150m över havet
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Idag var det mellan 0 - 4 minusgrader.
Körde på :

390 Mj
35 Pilot
0.9 Pilot Air Jet
#3 Nål
1.5 Bränsleskruv.

Drev 21/41
44mm Backcountry matta.

Höjd >300 meter

Resultat, går fetare på lågt effektuttag. Bra på högt. Boggar ner sig på tomgång, måste minska bränsleskruven något.
Nästa test blir:

390 Mj
35 Pilot
0.9 Pilot Air Jet
#3 Nål
1.25 Bränsleskruv.

(Helt enligt Motor Pro's recept med andra ord.)
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
stiften är bruna om man ligger på och lite mörkare och blöta om man kör lungt
jag kör vid havsnivå nästan.. max 150m över havet
Mitt bludder på låg/mellan försvann få jag gick upp till 0,9 pilot air jet.
Du spär väl ut soppan med mera luft. Så den rör nog hela registret med.
Du kanske kan prova gå upp på Paj och se.
Vet ju dock inte hur R motorn är i bestyckning och var man borde lägga sig.
 
C

CROA

Nu har jag tyckts hitta "den gyllene linjen".

Vid -8 grader och 454möh

MJ: 410
PJ: 35
APJ: 0,9
Nål: 2#
Bränsleskruv: 3/4 varv från noll

Stiften är näst intill perfekta, men jag skulle säga att om tempen sjunker under -10 så kan det vara bra att höjja nålen för säkerhets skull.
Men jag tippar på att dessa inställningar bör vara ganska optimala från +5 - -5 beroende på möh.

Jag kan faktist känna skillnad i de små ändringarna jag gjorde, riktigt rapp på gasen och direkt effekt.
Trots den halkiga 38mm ripsaw matan så vill han vifta skidor.
Riktigt underhållande maskin, ska bli kul att se vad bränsleförbrukningen ligger på nu.
Återupptar nu detta bestyckande då jag köpt mig en RR SE, i dagsläget helt std förutom att jag sänkt nålen och skruvat in bränsleskruv 1/2 från std.

Ska direkt försöka mig på min förra bestyckning enligt ovan.
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Kul att se hur olika maskinerna är emellan.
Min R är bestyckad enligt följande.
MJ: 480
PJ: 55
APJ: 0,7
Nål: 2#
Bränsleskruv: 2,5 varv från noll

Och detta mellan -5 till +5