RR går fett på lågfart

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
ok. då kommer du att köra 420,35. 1,0 då?
Har själv planer på att sätta dit 1,0 airjet och prova på lördag. Sen en sätta in 32,5 och 0,9 och sen prova det på söndag.
Men måste ut på en sjö och testa hålla jämn gas över olika register så kan jag läsa av stiften.
För jag tror det går fett även på hög för mig.
Helt rätt ! Kanske passar på att sätta dit 400mainjet men tycker ändå den går bra på högvarv inget bludder där. Samt stiften är lagom bruna egentligen. Tycker hellre att den får gå aningens fett i mina ögon än att man ska ligga på gränsen :) Dock vill man slippa bludder....
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Jag har beställt efter 32.5 samt 400 nu.
Då mina stift är mer svarta än bruna så ska jag pröva gå ner.
För det enda som är brunt på mina stift är ytterst på "armen" (Kom fasen inte på namnet.)
Allt det andra på stiftet är svart.

Får prova i helgen och återkomma :)

*Edit*
32.5 fanns inte att få tag på. Så det blir 400 och 0.9 air sålänge.

Upptäckte även att 1 insugsgummi hade spruckit upp i underkant.
så att den har hållit kvar tomgången kan ju ha varit där felet var..
Detta är ju nått polaris gjort förjävla klantigt. för man bryter ju förgasarna uppåt då man ska ut med luftburken..
 
Last edited:

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Så. nu har ännu en helg med prövningar gått.
Nya gummin. 1,0 luftmunstycke och bränsleskruven på ½ varv.
ville fortfarande bluddra lite från tomgång. Samt att det tog tid på sig att släppa ner på tomgången.

Men.. Har köpt en ny rem (104) och tänkte jag skulle köra in den idag. Efter att jag satt in den och justerat in sek variatorn så försvann bluddret och det föll ner till tomgången på en gång när man släppte gasen..!!?
Trodde inte det var sant. Så jag bytte tillbaks till den gamla remmen (114) och justerade in allt igen.
Då kom felen tillbaks!! ??

Har dom inte kollat så noga om den gamla remmen är sopslut på. Men kan det ha så stor betydelse??
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
motor var kall när jag började köra med den nya remmen. men jag körde ju ca 4-5mil.
Så den blev ju varm. Och testade krypköra just innan jag bytte och då ville den inte bluddra.
Ska byta till den nya igen till helgen och kolla. Försvinner bluddret och den faller ner på tomgång direkt då blire att börja köra på 104 remmen..

Nej har inte provat lågfarten än.. Vet inte om jag vill heller.. :)
Nu äre ju nästan bara påsken kvar så jag härdar ut.
I helgen har den tagit ca 2.7l milen. både led och puderkörning. går säkert kapa ner det lite till.
 

jon_e

Välkänd medlem
1 okt 2009
135
0
16
kör med 360 main 30 lågfart nålen #2 1varv ut på bränsleskruven och orginal airjet vad den nu är? och undrar vad man ska byta till eller göra för att miska bluddret på lågfarten, samt att jag inte kommer under 5liter milen nåra tips?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
0,6 är orginal airet.
Låter konstigt att det bluddrar så mycket för dig där uppe.
hur långt ner i registret bluddrar den? Är det bara en bit upp från tomgång eller håller bluddret i sig ännu längre?

Har hyrt ett hus i Ammarnäs, Så nu på söndag åker jag å några kompisar upp för att köra skoter där uppe en vecka :)
Sitter själv och har lite ångren över om jag ska släppa ner nålen ett steg då man börjar komma upp på lite höjd där uppe. (5-600möh)
 

jon_e

Välkänd medlem
1 okt 2009
135
0
16
är bara i början den bluddrar kanske till 20km/h. bor i björksele nu på vintern har även kört med detta nere vid sävar,synd att det inte finns 32.5 på lågfart, tror jag ska skruva lite mer på bränsleskruvarna och se vad som händer. rekomenderar du 1,0 på air jeten? har du nålen i #2 tror jag inte du behöver sänka mer men kan ha fel.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Ja då är den exakt som min maskin! Min bluddrar upp till runt 20km/h sen så slutar det och den går fint.
Men du såg ju vad som hade hänt för mig då jag bytte rem. Ska prova mer på lördag och kolla om det verkligen var så.
Polaris egna servicetekniker rekomenderade 410 main, 35 låg, bränsleskruven 1 varv. Och 0,9 airjet.
Så har jag kört med då bluddrar det som sagt. har gått upp på 1,0 nu och skruvat in bränsleskruven ½ varv in. Men samma bludder är kvar..
Jag kör med nålen #3. Men hade tänkt sänka den till #2 då vi åker upp till ammarnäs.

Men det blev ingen större skillnad då du satte om 30 lågfart?
 
Last edited:

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Det här har ni säkert redan kollat, men min ville bete sig ungefär likadant tidigare.
Chokereglaget var lite väl tajt inställt, så jag misstänker att den låg på litegrann.
Jag justerade om den, och efter det har den gått kanonbra. 390 Mains, 1.25 bränsleskruv i övrigt std.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Har för mig att jag har kollat det där. Men ska dubbelkolla för att vara säker :)
Vilken höjd kör du på Aviator?
 
C

CROA

Problemet är inte att den går fett på lågfarten, direkt du börjar manövrera trotteln med gasen så sätter nålens verkan in.
I det här fallet med att den blöddrar vid fullgaspådrag så är det bara att sänka nålen ett snäpp.

Själv kör jag i dagsläget på följande setup vid ca 400möh och -5 grader:
MJ: 420 (kommer att gå ner på 410)
PJ: 35
APJ: 0,9
Nålen: 2#

Och den går klockrent, kommer dock gå ner lite mer på MJ då det fortfarande har lite mörkt chokladbruna stift vid fullgas repa.
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Problemet är inte att den går fett på lågfarten, direkt du börjar manövrera trotteln med gasen så sätter nålens verkan in.
I det här fallet med att den blöddrar vid fullgaspådrag så är det bara att sänka nålen ett snäpp.

Själv kör jag i dagsläget på följande setup vid ca 400möh och -5 grader:
MJ: 420 (kommer att gå ner på 410)
PJ: 35
APJ: 0,9
Nålen: 2#

Och den går klockrent, kommer dock gå ner lite mer på MJ då det fortfarande har lite mörkt chokladbruna stift vid fullgas repa.
Du menar alså att du kan låta skotern stå på tomgång typ 30sec å sen trycka fullt utan att den bölar ?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Problemet är inte att den går fett på lågfarten, direkt du börjar manövrera trotteln med gasen så sätter nålens verkan in.
I det här fallet med att den blöddrar vid fullgaspådrag så är det bara att sänka nålen ett snäpp.

Själv kör jag i dagsläget på följande setup vid ca 400möh och -5 grader:
MJ: 420 (kommer att gå ner på 410)
PJ: 35
APJ: 0,9
Nålen: 2#

Och den går klockrent, kommer dock gå ner lite mer på MJ då det fortfarande har lite mörkt chokladbruna stift vid fullgas repa.
Skulle ha lagt upp diagramet över hur dom olika munstyckerna jobbar.
Men mainjet börjar inte verka förns vid 1/4 gas
Men.. har ju dock inte testat släppa ner nålen här nere på 250 möh.
Kan ju ev hjälpa.
 

peggen

Välkänd medlem
21 aug 2006
212
0
16
det är väl bara gå ner på 25 - 30 lågfart, gå den fet då gå ner mer men börjar den sucka vid gaspådrag ja då vill den ha mer soppa, liten risk för skärning pga för litet lågfart.
 
C

CROA

aequist: Ja utan problem.

fanzy: Full effekt av MJ känner man inte av förens högt upp i registret, men alla områden av bestyckning flyter ihop med varandra i och med dess utformning, pga det sätt nålen är utformad så får man inte en så att säga "on/off" verkan på MJ.

Har testat gå ner på PJ till 30 utan resultat, tappade bara kvikheten just vid gaspådrag men bluddret återstod.
Att gå upp till 0.9PJ gjorde inte heller någon större skillnad, förutom att sabba tomgången litegrann.

Testa sänk nålen så skall ni se en RR utan blödder vis gaspådrag.
 
C

CROA

Har nu tack vare Eniro;s kordinat funktion kommit fram till att jag under gårdagen körde ca 50km på 18L bränsle, dvs ca 3,6L milen.
Mestadels ledkörning ensam, vilket betyder väldigt högt tempo.

Vilket är rätt okej, men det kan bli bättre.
Stiften är fortfarande inte perfekt gyllenbruna även om blöddret är borta så går de bevisligen fortfarande ganska fett, vilket betyder att det finns mer effekt att hämta.

Nästa steg blir att gå ner ännu lägre på MJ, samt att optimera lågfartsblandningen då det till viss del även har en påverkan även vid full gas.
Återkommer med resultat.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
LÅter ju helt klart rimligt det du säger :)
Ska lasta imorron för att åka upp till ammarnäs för en veckas skoterkörning.
Ska släppa ner nålen till #2 innan jag ens lastar imorron. då vi kommer att åka på höjd från 500-1000.
ska bli intressant att se om bluddret släpper.
Dock så kör jag på airjet 1,0 nu. men kanske sätter in 0,9 och kör på det.

Tar även med mig ett 400mj och 30 låg. Så får se om en vecka hur det har gått =)
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Diagrammet över inverkan vid olika trottellägen är fel!
Jag tycker det är lite väl mycket gissningar och rena felaktigheter i denna tråden !

Den bifogade filen är rätt diagram för våra gasare.

Bränsleskruven påverkar tillsammans med Pilot Jet från noll trottelöppning upp till halvgas.

Läs nedanstående text för komplett beskrivning av systemet i IQ RR (Och andra 600HO med förgasare) :

--------------------------------------

Fuel Delivery
The pilot system's main function is to meter fuel at idle and low speed driving. Though its
main function is to supply fuel at low speed, it does feed fuel continuously throughout the
entire operating range. Fuel for the pilot jet is drawn from the float bowl, mixed with air jet,
and delivered to the engine through the pilot outlet. The mixture is regulated to some degree by adjusting the fuel screw.

The main system is designed to deliver fuel between low speed and high speed operation. This system is made up of the jet needle, needle jet, and main jet. The main system begins to take effect as soon as there is enough air flow into the carburetor venturi to draw fuel up through the main jet and needle jet assembly. This system works in conjunction with the needle jet system.

During low speed driving, there is very little clearance between the jet needle and the needle jet; therefore, very little fuel from the main jet can pass between the jet needle and the needle jet. As the throttle valve opening is increased, the tapered jet needle is raised farther out of the needle jet, allowing greater fuel flow. Under full throttle opening, the cross sectioned area of clearance between the jet needle and the needle jet becomes greater than
the cross sectioned area of the main jet. Thus the main jet is now controlling the amount of fuel flow.

Pilot Jet
From idling to low speeds, the fuel supply is metered by the pilot jet. There are several air bleed openings in the sides of the pilot jet which reduce the fuel to mist. The number stamped on the jet is an indication of the amount of fuel in cc's which passes
through the jet during a one minute interval under a given set of conditions.

Fuel Screw
The fuel screw controls the fuel mixture from idle to low speeds. The tapered tip of the fuel screw projects into the passage leading to the by pass out let. By turning the screw in or out, the cross sectional area of the air passage is varied, in turn varying the fuel screw varies the amount of air/fuel.

Main Jet
When the throttle opening becomes greater and the area between the needle jet and jet needle increases, fuel flow is metered by the main jet. The number on the jet indicates the amount of fuel which will pass through it in one minute under controlled conditions. Larger numbers give a greater flow, resulting in a richer mixture. Main jets are
screwed directly into the needle jet base
 

Attachments