rykten ski-doo 2013

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Men hur många e-tec 800 ras har dem då i USA när man hört om otaliga ras i Sverige?
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Jag känner till 2 ras på 800 E-tech i den här lilla kommunen, en Lynx RE-11 och nu senast en Doo XRS-11. Tror ingen utav dem hann passera 350 mil. Sen så verkar det ju vara fler som varit ut för det när man kollar runt på nätet. Väldigt synd för en motor som annars pinnar på bra och verkar ha en trevlig karaktär att döma av det jag kört dem.
 
Last edited:

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ja det är 11a det 12 kom det nya kolvar ny vevaxel mm.

Vad jag läst här på furumet tar brp på sej problemen med 11 fram till 2015 så tror inte någon behöver oroa sej över något ras.

Det som händer är att kolvringsstiftet låssnar så kolvringen vrids och bryts av i avgasporten. Vad som är med vevaxeln vet jag inte men kan misstänka det har med det berömda fettet att göra.

När jag lämnade min FR på service stog dom och bytte en motor på en 11 FR pga den gått 500 mil och då ska kolvarna bytas och vevaxeln kontroleras och veven var kass så han fick en sprillans ny motor. så hadde jag en 800e-tec 11 så hadde jag hoppats på att den ska rasa så man får en ny motor =) eller i alla fall nya kolvar gratis som annars kostar multum.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Vevproblemet har inget med fettsmorda lager att göra, det är att vissa vevar separerar lite i en presspassning som är grejen. Handlarna har fått ut en tolk som sticks ner för att kontrollera spelet i samband med att kolvarna byts.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Ja, det man läser om nya Summiten är bara positivt.
Läs även jämförelsen med de andra lössnöarna 2013:
http://www.snowmobile.com/manufacturers/arctic-cat/first-impressions-of-the-2013-powder-sleds-1551.html

Citat ur texten: "Test Rider Kevin Allred and I will debate this over the course of a couple weeks, but I believe Ski-Doo may have the best mountain sled on the snow for MY13."
Trist att man inte kan provköra, det utesluter ett Ski-doo köp nästa år.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Trist att man inte kan provköra, det utesluter ett Ski-doo köp nästa år.
Ja visst är det synd att man inte hinner testa...
Men handen på hjärtat, provkörningar av nästa års maskiner ger inte mycket, spec. inte för oss i södra Sverige.
Provkörning av Ac 2013 var hos oss här i Grängesberg körning på isen runt en liten tjärn, I Rättvik lite körning på en åker.
Provkörning av Polaris 2013 nu i helgen i Falun var några varv på en skotercrossbana.
Vid sådana tillfällen får man inte en uppfattning om hur en lössnömaskin känns och kan tänkas fungera i lössnö...

Längre upp i landet kanske det kan finnas möjlighet att testa maskiner i dess rätta element vilket såklart är det bästa.
Men hittils så har jag köpt mina nya maskiner som grisen i säcken...
Har inte blivit missnöjd hittills...
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
En fundering inför nästa skoterköp. Ni som åker 146", är ni nöjda med längden? Har en 154" men undrar om det verkligen är nödvändigt för mig, har inget större intresse av att bestiga dom högsta fjällen (vågar ändå inte åka ner:)) utan är mest i baklandet och härjar. Förstås är längre matta alltid bättre i lössnön men säkert 90% av mina fastkörningar beror på att det stod ett träd i vägen och hade nog satt mig även med en 163". Nån som har några åsikter?
 

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
En fundering inför nästa skoterköp. Ni som åker 146", är ni nöjda med längden? Har en 154" men undrar om det verkligen är nödvändigt för mig, har inget större intresse av att bestiga dom högsta fjällen (vågar ändå inte åka ner:)) utan är mest i baklandet och härjar. Förstås är längre matta alltid bättre i lössnön men säkert 90% av mina fastkörningar beror på att det stod ett träd i vägen och hade nog satt mig även med en 163". Nån som har några åsikter?

Kan ju säga så här med erfarenhet från min summit 146" 800 e-tec årsmodell 2011 att längden räcker och blir över , men det är ju min åsikt... jag tycker en längre blir mer klumpig att vrida runt i snön och speciellt om det blir trångt. har haft både kortbandare och långbandare och jag tänker då aldrig gå upp mer i mattlängd. kör man fast med 146" så beror det till 99 av 100 gånger på den som sitter bakom styret anser då jag, Är ingen chris burandt själv utan långt därifrån men jag har då inte kört fast förutom då det hakade fast i ett träd då det blev trångt.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag hadde en summit 144 förut och nu har jag en FR 146 och jag tycker det är lagom längd. har alldrig varit snömängder här i jämtland iaf där jag inte tagit mej fram pga för kort matta.
Kör ofta fast men det beror på att jag blir feg så jag släpper av när ett träd blir för nära men har kör i närmare meterljup snö i skogen och den räcker gott och väl=)
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
154 vs 146 är skillnad som natt och dag vad gäller framkomlighet, däremot märkte jag inte av alls att den blev något "klumpigare" med 154:as matta.

längre matta är mer förlåtande ifall man inte kör lika bra som burant :D
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Tack för era åsikter, men som svaren föll ut blev det ju inte nåt lättare direkt. :)
Får ta och lura ett tag till på det här.. Å andra sidan hörs ju XM:en gå mycket bättre i snön jmf XP:n så skillnaden mot det jag har kanske inte blir så vansinnes stor. Aja, vi får se vad det blir.


För övrigt sa Burandt att det inte går att skrå-åka med en Summit så jag har då aldrig idas försöka.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.607
92
48
Örnsköldsvik
Burandt är ju Ski-Doo "hatare" av rang;P

Rätt logiskt då han förut fick betalt av A-C och nu av Polaris.

Att Polaris "köpte" Burandt är nog det smartaste dom nånsin gjort.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Var på roadshow och mina intryck är väll att Summit x 163 har så sjukt mycket matta att jag undrar om det någonsin kommer till nytta och att de satt nå jävla jätteplankor som fotsteg på freeriden...

Boondockerns stänklapp av hårdplast kommer spricka.. Nått som även kommer spricka är burkremmen på summiten.. För den var redan av på 154 (hur kan man ställa ut utan att laga????)

Sen undrar jag varför det är smalare skidor på mountain maskinerna än övriga..
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Min åsikt i mattfrågan är att det är väldigt få dagar som man har nytta av längre än 146. Åtminstone i jämtland/härjedalen och söderöver För att surfa runt på myrar är ju 137 med 44 kammar fullt tillräckligt.