Segt forum

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Gjorde ett sådant test jag med..

forum.snowmobile.se
First View sekunder 7.828s
Repeat View sekunder 4.571

sävarturbo
First View sekunder 3.540s
Repeat View sekunder 1.938s

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Helt omöjligt att detta problem bara beror på kodning lr kasst webbhotell , tex. för mig segar det inte nånting.
Men att många upplever seghet måste ju ändå bero på nånting lr en kombination av ett par saker .

Om vi börjar i en ände, ni som upplever det segt , vilken isp har ni då? (internet service provider) (Säkert telia!! ;D )

mebben

Välkänd medlem
1 mar 2010
194
0
6
Sverige
Helt omöjligt att detta problem bara beror på kodning lr kasst webbhotell , tex. för mig segar det inte nånting.
Men att många upplever seghet måste ju ändå bero på nånting lr en kombination av ett par saker .

Om vi börjar i en ände, ni som upplever det segt , vilken isp har ni då? (internet service provider) (Säkert telia!! ;D )
Jag har Telia, men har 60mbit ner och 53 upp enligt bredbandskollen.se, så hastigheten är det inget fel på...

E

ejwbegysv

Har nu bytt ut Google analytics javascript til len bättre variant och vi sparar då några millisekunder på laddtiden.. Mer än så kan vi ej göra i dagsläget då jag ej kan hitta några flaskhalsar direkt (förutom att servern står uppe i Umeå hehe)...

Gubben

Välkänd medlem
4 dec 2007
154
0
6
Har nu bytt ut Google analytics javascript til len bättre variant och vi sparar då några millisekunder på laddtiden.. Mer än så kan vi ej göra i dagsläget då jag ej kan hitta några flaskhalsar direkt (förutom att servern står uppe i Umeå hehe)...
alltid det jag misstänkt, jag bor för långt söderut !! säkert därför jag måste vänta på snön så länge oxå :))

ilgadd

Medlem
16 okt 2010
46
0
1
59
Ljungaverk
www.christer.gunnarsson.biz
Jag bor i höjd med Sundsvall och upplever sidan som tämligen seg, testat med IE 8.0, IE 9.0 och FF 3.6.12 utan större skillnad i laddtider.
Händer liksom inget på 4-5 sekunder, men sen ramlar hela sidan fram direkt..
Nån brandvägg/antivirus som är tajt ställd?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Provade lite för skojsskull nu.
2st genvägar. S*owr*der-forumet och snowmobile-forumet.
S*owr*der laddat på mindre än 1 sekund varje gång.
Snowmobile tar minst 4 sekunder på sig som mest tog det 8 sekunder. Själva sidan i sig går snabbt när den väl svarar.

Kör firefox på osx 10.6.4

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jag har Telia, men har 60mbit ner och 53 upp enligt bredbandskollen.se, så hastigheten är det inget fel på...
Det är inte bara din hastighet mot ISPn som spelar in utan även andra faktorer som anslutningen mellan de olika leverantörerna (sk peering) är rätt kritisk...

OnT så kan jag själv säg att jag har inte hängt upp mig på att forumet är direkt segt, dvs inte såpass mycket att jag reagerar på det. Men däremot är det faktiskt snäppet segare är de flesta sidor jag regelbundet sitter på, dvs det tar någon extra sekund längre än "normalt" men det är som sagt inte såpass att man hänger upp sig på det...
Jag har f.ö tänkt på att det känns slöare hos asker än hos mig (hänger ju en del där), tycker mig uppleva det iaf så e.v det kan delvis vara nätberoende för de som det tar irriterande lång tid för...(?)

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Idag går det mycke snabbare för mig iallafall, men är fortfarande lite segt :suspicious:

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Tycker också att Snowmobile är segare än diverse andra hemsidor, dock inget jag stör mig på :)

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Vi har kollat lite med Telia och Bredband2.

Det är en avtals situation mellan Telia och Bredband2 som var orsaken till peer problemet enligt dem. I enkelhet kan man säga att de dirigerar runt trafiken ned genom Danmark, för att sen ta upp den igen till Umeå. Ring eran ISP och klaga högljutt så kommer de kunna lösa problemet, för det ligger inte hos oss.

_n0rdin

Medlem
17 nov 2010
43
0
8
Långsele,Västernorrland
Har inte besökt den här sidan sedan ca 2005, på den tiden behövde man prenumerera för att vara medlem på forumet vilket jag inte gjorde, utan ja prenumererade på en annan skotertidning då, men nu för ett par veckor sedan reggade jag mig, och jag har aldrig upplevt att det tar så lång tid att ladda forumet/startsidan. Sitter på en dator med dubbla 3500+ processorer å 4gb ram, 1024mb grafik kort, å en lina som är långt över vad som rekommenderas, så det är varken dator eller lina, dock så har det blivit bättre de senaste dagarna

E

ejwbegysv

Hej alla älskade skotervänner!

Vår internetleverantör i Umeå verkar fortsatt ha lev. problem mellan Telia och vår anslutning, dock verkar inte alla drabbas av detta vilket gör det hela lite svårare.

Vi har i dagsläget en anslutninghastighet på 1gb/s (dock är anslutningen till Snowmobile.se begränsad till ca 90mbit/s).

Om du är drabbad av att hemsidan/forumet är extremt segt vill jag ha din hjälp att upplysa leverantören om detta som i dagsläget ej tycker att vi har några problem.

Är du drabbad gör följande (denna guide gäller Windows 7):
1. Se till att du ej har något program som skickar/tar emot trafik samtidigt och begränsar din anslutning.
2. Klicka på startknappen nere till vänster på skärmen.
3. Skriv cmd i sökrutan och tryck på Enter
4. Nu ska en svart ruta öppna sig på skärmen.
5. Skriv följande kommando tracert -h 99 89.160.50.161 och tryck på Enter
6. Nu kommer "sökvägen" till vår server att visa sig i en lista (tar ett tag).
7. Högerklicka i den svarta rutan och välj Markera, dra sedan ut en markering över all text och tryck på Enter
8. Öppna ett nytt email/pm och klistra in texten genom att trycka CTRL+V och skicka ett mail till jimmy{snabela}snowmobile.se.

Tack för hjälpen!!
Ett exempel på hur det kan se ut:
Visa bifogad bild 8220