Segt forum

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ser det som väldigt positivt att se att ni tar det seriöst och faktiskt kollar upp saken, tummen upp :)
Kul (eller vad man ska säga) att se att det troligtvis va peering relaterat, har läst om det förut just att Telia verkar anse att de är lite för coola och föreslår otacksamma avtal för mindre leverantörer... Inte säkert att fallet är så här iofs men det förvånar mig om/att Telia är inblandad...

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Att byta från Iexplorer till tex Google Crome , tyckerjag gör då saker o ting mkt snabbare.

För mig laddas sidan ca 75% snabbare med Crome än med IE. (iofs så är det så med nästan alla sidor , inte bara Smb!)

Ps. Enligt mig så har oftast Telia ett smutsigt finger med när vi snackar seghet..

skona

Aktiv medlem
20 okt 2010
50
0
1
Umeå
Upplever inte att det är segt. sitter med en skitdator på wifi och kör med crome. men har även testat med rockmelt och ie. och det går bara segt i ie.

E

ejwbegysv

Ser det som väldigt positivt att se att ni tar det seriöst och faktiskt kollar upp saken, tummen upp :)
Kul (eller vad man ska säga) att se att det troligtvis va peering relaterat, har läst om det förut just att Telia verkar anse att de är lite för coola och föreslår otacksamma avtal för mindre leverantörer... Inte säkert att fallet är så här iofs men det förvånar mig om/att Telia är inblandad...
Självklart tar vi detta på allvar, tyvärr är det svårt då jag ej lyckas återskapa "segheten" själv.. Vi kommer efter jul ha en helt nytt hem till servrarna i en lokal i sthlm som byggs om för tillfället. Fiber och nya servrar håller nu på att installeras och vi tänker i dagsläget ej ha kvar bredband2 som leverantör.

Server för hemsida : HP Proliant DL580
Server för databas : HP Proliant DL380

:)

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
tycker nu att forumet funkar bra har inte haft nåt problem på ett tag :) vet dock inte om de är nåt som förändrats men nu är jag nöjd iaf.

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Server för hemsida : HP Proliant DL580
Server för databas : HP Proliant DL380

:)
G3 eller G4?
Tror i.o.f.s. inte att det sitter någon propp där. Fina maskiner, sådana har jag rackat i hundratal. Pass upp med interna array controlern bara, den har en tendens att gå sönder och då blir det stopp. Batteriet tar ofta slut också, då kan det gå segt.
Tror jag har en spänningsomvandlare till CPU:n som passar DL380 liggande.
Om ni samlar reservdelar kanske jag kan få fram en del annat smått och gott också. Firman körde mailen på DL380 G2 men har gått över till Google. Vet inte om maskinen kanske finns kvar någonstans. Samma diskar, array controler, PSU mm. som i G3 och G4.

E

ejwbegysv

G3 eller G4?
Tror i.o.f.s. inte att det sitter någon propp där. Fina maskiner, sådana har jag rackat i hundratal. Pass upp med interna array controlern bara, den har en tendens att gå sönder och då blir det stopp. Batteriet tar ofta slut också, då kan det gå segt.
Tror jag har en spänningsomvandlare till CPU:n som passar DL380 liggande.
Om ni samlar reservdelar kanske jag kan få fram en del annat smått och gott också. Firman körde mailen på DL380 G2 men har gått över till Google. Vet inte om maskinen kanske finns kvar någonstans. Samma diskar, array controler, PSU mm. som i G3 och G4.
G4:eek:r, dock kanske det blir en ny G6:a ist.. vi får se..

har en DL380 G3:a med dubbla CPUs i källaren som indikerar diskarna som trasiga med en veckas mellanrum tyvärr.. tror det är kontrollern som spökar...

E

ejwbegysv

Vi hade tyvärr strul med en av våra virtuella servrar ikväll, detta ska nu vara löst!

Splux

Välkänd medlem
22 maj 2010
122
0
6
Orsa
Måste ju påpeka att med Firefox 4 beta 7, så är det här forumet extremt mycket segare än med gamla Firefox. Vilket är rätt så mysko med tanke på att alla andra forum jag är inne på flyter på snabbare... :/

Och det är ett rent helvete, med vilken webbläsare som helst, att vara inne här när man använder mobilen som modem... Men då gick det snabbare med Firefox 4, medan det är extremt segt nu när jag sitter på 24mbit ADSL. Mysko det där...

*edit*
Såg nu att det verkar vara en del på G som kan lösa segheten.. Sorry att jag missade det :)

Kan väl ta den här frågan då; vill du fortfarande ha mail med tracert saken?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
För mig går Forumet sjukt segt, på gränsen vad man klarar av att vänta, varje gång jag klickar på en tråd/länk.

Upp emot 40 sekunder kan varje sidvising ta..

Puuh!! :(

Alla andra sidor/forum jag är på swischar bara fram direkt??

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Det är tyvärr segare här också, med telia 100/100mbit. Du får testa med att ha servrarna här i lägenheten annars, jag använder bara linan till mailen och ett par forum :)

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Idag är forumet segt som gummi.. i vissa fall tar det flera minuter att byta sida, har provar med min laptop och min stationära, samma sak.
segheten finns INTE på några andra sidor, även de på andra sidan pölen fungerar som de brukar göra...