skoter körning i sthlm området.

zigge123

Medlem
22 dec 2012
20
0
1
Stockholm
Fick lite strul med skotern härom dagen! Körde fast slirade lite efter detta rasslar/slår det lite från framvagnen vid lägre farter måste bara få ordning på det, sen är jag redo för långtur....
//Johan

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Lynxer; bra initiativ! Hör av dig om du behöver hjälp. Utgår du från Hågelby?
Har en hemma gjord ledsladd hemma för att göra underlaget plan, den gör dock ej några skidspår (än).
Kanske kan låna din sladd någon gång, tar den mycket plats?
Jag utgår ifrån Eriksbergs industriområde. Det finns en parkering där som ligger i direkt anslutning till spåret.
Köpte mig faktiskt en spårsläde för någon månad sedan men har inte hunnit testa den än.
För mig blir det tajt med åkning i det som är kvar av mellandagarna. Jobbar To-Fr också :sad2:
Möjligtvis Lö eller Sö.

micaelaman

Aktiv medlem
3 feb 2007
86
0
6
Vallentuna
Hur mycket orörd puder som helst i Norrort! Funderar på att ta en ordentlig dagstur via roslagsleden till Grisslehamn och tillbaka. Utgår från dommarudden och leta sig norröver tror det kommer bli helt grymt.
Jag bor i Vallentuna, där roslagsleden går förbi. Här är det en insändare varje vecka i lokalblaskan om att eduroåkarna kör sönder leden. Det har gått så långt att polisen har skaffat en 4-hjuling för att jaga dom. Det kan vara bra att veta, misstänker att dom inte gör skillnad på enduro/skoter.

Vi har provat att kört en del på leden och det funkar fint :)

Men vissa delar går på väg som saltas och då måste man hitta alternativa spår.

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Contrast. Ska vi köra en sväng runt tullinge i veckan? Alla får så klart följa med : )
Jag kommer att dra norröver under nyår och veckan efter det. Kan bli åka av längre fram i januari om snön nu får ligga kvar...såg dystert ut idag...

Kanske kan låna din sladd någon gång, tar den mycket plats?
Jag utgår ifrån Eriksbergs industriområde. Det finns en parkering där som ligger i direkt anslutning till spåret.
Köpte mig faktiskt en spårsläde för någon månad sedan men har inte hunnit testa den än.
För mig blir det tajt med åkning i det som är kvar av mellandagarna. Jobbar To-Fr också :sad2:
Möjligtvis Lö eller Sö.
Vi kan ju kika på detta senare under Januari om vintern stannar kvar. Ska göra några små förändringar på sladden när jag är tillbaka. Klart att den tar plats - vi snackar inte om någon Euro pall här... :)
Efter denna dag kommer man behöva någon som river snön framtill innan man åter packar den. Hör av mig längre fram.... Gott Nytt År!

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Jag hörde idag att någon sänkte en skoter på Uttran så var försiktiga

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Inte bra isf!
Det är ju kommunens främsta argument att inte tillåta motorfordon på frusna sjöar, med tanke på miljöskador. Uttran ligger ju nära vattenskyddsområdet. Å andra sidan ser man tydligen inget problem om en båt med motor skulle sjunka.....

Kan inte vara mer än 5-8 cm is där ute nu och enbart is, ingen snö. Lite svårt att förstå varför någon skulle ge sig ut där med en skoter. Å andra sidan så föds det ju en ***** varje dag sägs det...

Har du någon källa på infon? Har inte hört något själv.

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Källan är brodern till ägaren. Som jag fattade hände det någon gång i jul eller mellandagarna. Ingen kom till skada och skotern står på verkstad.

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Källan är brodern till ägaren. Som jag fattade hände det någon gång i jul eller mellandagarna. Ingen kom till skada och skotern står på verkstad.
Skönt att det gick bra!
Det sista man vill ha är skadade människor, rubriker i tidningen, klagomål från andra och mer regler från kommunen ( i den ordningen ungefär).
Kan det ha varit en liten blå Yamaha SRX eller liknande, i sällskap med någon eller några på MC kanske ...?:blink1:

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Med hänsyn till de inblandande vill jag inte skriva för utförligt. Skotern var fullvuxen och framfördes av en man i medelåldern som förmodligen är inflyttad från södra eller mellersta norrland så han är nog uppväxt med skoter. Skotern fick sakta genom isen så ingen människa blev blöt.

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Med hänsyn till de inblandande vill jag inte skriva för utförligt. Skotern var fullvuxen och framfördes av en man i medelåldern som förmodligen är inflyttad från södra eller mellersta norrland så han är nog uppväxt med skoter. Skotern fick sakta genom isen så ingen människa blev blöt.
Enligt statistik så borde det varit en medelåldersman ;)

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Skotern var fullvuxen och framfördes av en man i medelåldern
Haha!
Låter som att det var jag!!

Anledningen till att jag undrade är att jag brukar stöta ihop med ett par killar och deras söner när dom kör kross på isen. Förra året hade dom med sig en snöskoter också.
Köpte en hund av ena killen i somras förresten :bigsmile:

Som sagt, skönt att det gick bra men lite orutinerat att chansa när det inte har varit speciellt kallt ännu och när snön dessutom lade sig på den ganska tunna is som fanns. Men man lär så länge man lever.
Får se hur det blir nu om vi får minusgrader ett par dagar. Det som kom igår var ju ganska blött och lär väl inte isolera så bra. Med lite tur fryser det ihop och blir åkbart!
Ska provborra i helgen om jag får tid över. Min lilla sjö är det 12-15CM på och det är nog det minsta jag vill ha innan jag kör ut. Sen åker jag i flytoverall och har både isdubbar och kastlina med mig.
Better safe than sorry...

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Kör du nåt med skotern lr pular du bara? Är bra med snö runt Tyresö, tänkte ta en tur i helgen genom skrubba, älta och mot Saltsjöbaden. Har mycket fina stigar vandringsleder som jag kört cross på. Nån som är sugen?