Sladdning Sävast 2013

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Fredde & jag har sladdat idag.

Arne- ån - stugan- bäcken - Gruvberget - Ok

Väldigt gropigt från bäcken och framåt.

Halv tank kvar i båda skotrarna. Kunde ej tanka, ny bensin kommer i morrn.

( Viking III:s handvärmare verkar ej funka, bara tummen blir varm)
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Duktiga grabbar!!!!

Handtagsvärmarna blir nog liiiiite varma men tummen för huvuddelen (Biltema)

Hade Bodens SF sladdat fram till backen enl. ök. ?
 

Fredrik Nilsson

Välkänd medlem
1 feb 2013
104
0
6
Boden
Fy fan så fin leden vart idag L-O, tack för en bra sladd-dag! Kul var det.

Vi måste kolla så att det finns ett gäng karbinhakar på alla sladdar :) eller ett gäng i varje skoter.. Om det ej finns så kan jag köpa på biltema imorgon när jag ska dit :D

Vi ska ut och köra skoter torsdag och fredag kväll. Ska även till klinten på lördag så om nån vill hänga på så är det bara höra av sig.

Hittills är det jag och två kompisar men det är ju roligare om man är fler :p
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Vi måste kolla så att det finns ett gäng karbinhakar på alla sladdar :) eller ett gäng i varje skoter.. Om det ej finns så kan jag köpa på biltema imorgon när jag ska dit :D
Om det är till movern så är org. dim 8mm, har man för grov dim. på karbinhaken så finns ju risken att något mkt dyrare går sönder istället. Men 9mm borde oxå gå bra
Om du tar kvitto så betalar klubben, iofs är dom ganska billiga men ändå....................
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Kanonbra Fredde, men vis av erfarenhet, är det mycket svårt att sladda när det är plusgrader ute.

Möjligtvis att det kan gå med Snowmovern om du kör sakta och ställer in den med omsorg.
 

Fredrik Nilsson

Välkänd medlem
1 feb 2013
104
0
6
Boden
Lederna är riktigt sönderkörda. Idag har jag ha sladdat:
Från Arne
Under 97'an
Hela vägen till skoterstugan
Över 97'an
Sävastön
Hela ån
Och upp tillbaka till Arne

Från järnvägs övergången och hela vägen till skoterstugan fick jag köra 2 varv, det var riktigt guppigt.
Mest troligt så far jag ut med RS Viking och raspen i morgon och tar Åberget, mot Gruvberget och skoterstugan.

Hör av er om nån vill med.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Kanoners Fredde.

Bilder?

Hur funkade SnowM. i plusgrader? Fick du sakta in i groparna för att den skulle släppa av snön i bladet?
 

Fredrik Nilsson

Välkänd medlem
1 feb 2013
104
0
6
Boden
Bilder kan jag fortfarande inte lägga in :(

Jo man fick köra sakta och släppa på gasen i dom stora groparna för att den skulle fylla igen.

Men den gick förvånansvärt lätt att dra och de byggde inget på rullen.

Vad tror du om att jag tar raspen i morgon och drar av lederna?
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Tja...jag vet faktiskt inte...

Det är bara Runar som vet hur Raspen funkar i varmt väder.

Men fyller du luckorna med snö, lär den gå sjukt tungt att dra. Risk för att variatorremmen pajar..

Jag skulle nog fortsätta med SnowM. i morrn också.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Ok.. Jag får se, kanske gör ett försök med raspen och ser hur de går annars tar jag snowmovern..
Jag kan nog svara på den frågan, raspen är inte lämplig vid +grader, samlar på stora mängder snö som man inte blir av, tyvärr, blir bara jobbigt för dragskotern, temp lampan börjar lysa på RS, irriterad förare mm mm

Hade själv en tanke att åka ut på en sladdsväng i morgon men efter ha kollat på vädret så hotar dom med 8-10 °+ i morgon, så det får bli vm på skidor istället :)
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
På tal om sladdning, om vi skulle ha samma ledstatus som i Kronogård då behöver vi inte sladda mer än 1 gång vart fjärde år :)

Var nyss där i 3 dagar, minst halvmeterhöga vågor varje meter överallt, känns som min lekamen aldrig mer blir vad den varit :)
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Jag tror att de snedställda skären på raspen gör att kramsnö/blötsnö packas hårdare och därför har svårare att lämna ifrån sig materialet än vad en sladd med ett rakt skär har

Vår gamla kombisladd funkar oxå bättre än raspen vid +°
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Har repat höj/sänkanord. på raspen idag, ett väldans pillande att få gängstången upp genom hålet

Bra om vi ser till att inte kladdplattan är full av packad snö när man ska manövrera den, det blir stor belastning på rörpinnen som håller veven om det ligger en massa packad snö ovanpå plattan som i sin tur pressas mot ramen

Bra om vi oxå hissar upp raspen innan "vändrundan" eller tidigare för att undvika att hård hopfrusen snö ligger framför skären vid parkering, då slipper den som ska ut nästa gång börja skotta ren sladden

Fö så siktar jag och Arne på en sladdvända må fm