stänklapp eller utan ??

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Slipper all is? Beror ju på hur bra man sköter om skotern. Om man tar bort all snö som samlas där efter man kört så blir det aldrig is!

Man kan ju för gudsskull inte säga att de får skylla sig själv! Tex om du kör om?
Alltså för det första, skotern kan inte bli isig eftersom att man förvarar den i värmegarage hela tiden så den tinar av varje gång "kalla även för att spara in på maskineriet", sen så äre mkt "ta hänsyn till folk som kör bakom" så mkt sprutar de inte extra när man inte har nån stänklapp.de enda som gör skillnad är när man står still å accelererar.då trycker den upp lite mer snö..PLUS.att maskinen hår mkt bättre i snö utan stänklapp då den hänger sig på stänklappen..
Så sluta gnäll om stänkor, de stör ingen om man tar bort dom.

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Alltså för det första, skotern kan inte bli isig eftersom att man förvarar den i värmegarage hela tiden så den tinar av varje gång "kalla även för att spara in på maskineriet", sen så äre mkt "ta hänsyn till folk som kör bakom" så mkt sprutar de inte extra när man inte har nån stänklapp.de enda som gör skillnad är när man står still å accelererar.då trycker den upp lite mer snö..PLUS.att maskinen hår mkt bättre i snö utan stänklapp då den hänger sig på stänklappen..
Jag lovar att det stör folk ganska mycket.. Kanske inte med din matta. vad har du 32mm? Jag har stänkskärm och jag får höra ofta att folk tycker jag ska gör min längre för att det sprutar så mycket snö och is på dem som kör bakom.

Och om man förvarar skotern i varmgarage fattar jag inte hur det kan uppstå is?

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Stänklappen hjälper väl vad jag har förstått även till med kylningen till viss del
Helt rätt, det blir bättre kylning om man har kvar stänklappen.

Själv kör jag med stänklapp eftersom jag tycker att det ser så konstigt ut om man inte har nån. Plus att det är jävligt jobbigt att åka efter nån som inte har stänklapp så det sputar upp en ***** massa snö och is.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag har stänkskärm och jag får höra ofta att folk tycker jag ska gör min längre för att det sprutar så mycket snö och is på dem som kör bakom.

quote]

Dom kanske inte håller avståndet?
Ligger man kloss i arslet på nån så sprutar det snö helt enkelt..

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
stänkskärm är bra i alla lägen, förutom när man backar på den..
och du skyller på en stänkskärm när du kör fast med skotern är det nog för kort matta eller S.B.S

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Det här måste vara "Årets tråd 2008".
Nya skotrar levereras med stänkskydd så jag tror att dom är där av någon anledning.

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Att köra utan stänkor och köra med slutburkar är två saker jag inte förstår..fjantigt enligt mej..

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
Jag kör utan eftersom min ramlade av, sedan har jag inte orkat skruva dit den! :laugh:

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
Gud vilket tjafs det är här inne:p,själv kör jag med stänkläppen på. tycker det ärmycket snyggare med stänkan. Vad igenligen är så häftigt med att de sprutar snö? du sitter väll inte och kollar bak närndu trycker på gasen, lr?

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
inte tror jag det var så många som plockade bort stänklappen före slednecks/THC började ta bort sina lappar, vissa tappade ju sin och nån enstaka tog väl bort, men nu ska man ha fatbarstyre, slutburk och ingen stänklapp för att vara cool. Dem som tävlar har en extra stor stänklapp som är stenhård för att det inte ska vara så mycket sprut men det blir ju ändå, ni kan ju diskutera det här hur långt som helst, tror det är en häftighets faktor bara.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Herregud :confused:

Klart som F'N stänklappen lindrar snösprutet, va annars skulle dom sitta där för..?
O det där med att den tar sig sämre i snön är ren B.S.!

Diskutera vidare.. Riktigt kul o höra allt B.S!! :aetsch:

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Sv: Re: stänklapp eller utan ??

inte tror jag det var så många som plockade bort stänklappen före slednecks/THC började ta bort sina lappar, vissa tappade ju sin och nån enstaka tog väl bort, men nu ska man ha fatbarstyre, slutburk och ingen stänklapp för att vara cool. Dem som tävlar har en extra stor stänklapp som är stenhård för att det inte ska vara så mycket sprut men det blir ju ändå, ni kan ju diskutera det här hur långt som helst, tror det är en häftighets faktor bara.
Självklart att de bara är en häftighets faktor...alltså är de fjantigt!

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Sv: Re: stänklapp eller utan ??

Det är väl lika med hjälmen om man ska kolla på "mode". Vissa tar bort skärmen på hjälmen för att det tydligen ser tuffare ut. Ser för ******* ut enligt mej.

Helt klart ska läppen hänga där. Den sitter ju där för skydd. Jag kan hålla med att vissa skotrar ser bättre ut utan men funktion före skönhet tycker jag.

Kornijenko

Medlem
8 mar 2008
6
0
1
Kramfors
Min sitter på den sitter ju där utav en anledning.

Tycker det är mycket snyggare med en lång stänklapp tex rev 440is långa stänka , den ser jävligt bra ut på skotern.

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
Jag har kvar min eftersom den har en funktion. Sen ska man inte riktigt ta alla inlägg på den här sidan så serriöst det är ju oftast skrivet av 13-14 åringar som vill vara slednecks....eller hur? vilka håller med mig?

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Jag har kvar min eftersom den har en funktion. Sen ska man inte riktigt ta alla inlägg på den här sidan så serriöst det är ju oftast skrivet av 13-14 åringar som vill vara slednecks....eller hur? vilka håller med mig?
Alla håller med dig.

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
När min stänklapp lossnade så körde jag utan ett tag men de for upp så mkt snö på lyset så man såg typ inte de + att alla som låg bakom sprutade de ner.