Har kikat igenom denna tråden några ggr nu och kan inte hålla mig från att skriva nu och verkligen hålla med de som är FÖR stänklappen.
Anser man att de är snyggt/coolt/brutalt/fränt/fint/ osv. att skotern inte har någon stänklapp så är de en sak. Visst en oskyldig smaksak, ingenting att reta upp sig på.
MEN
Att man kan uttala sig och verkligen som stå för sin åsikt när man säger att de inte irriterar bakomvarande förare, eller att de rent av får skylla sig själva (??) när de hamnar bakom en utan stänkskydd är ju bara idiotiskt.
Jag respekterar detta forum (som jag alltid ansett varit det bästa svenska innom området) och jag har kanske inte 1500inlägg skrivna här, men jag har varit här länge nog för att se folk på senare som har fått för sig att skriva allt för många KORTA/onödiga inlägg. En mening per inlägg istället för att specificera sig lite bättre med ett samlat inlägg och verkligen tillföra något. De jag vill komma till är att nivån och värdigheten på detta forum sjunker i takt med att trådar som denna skenar.
Frågan i sig "med eller utan" i den allmänna delen av forumet är ganska oskyldig, men när den skenar med pajkastning, stöddiga, omogna, allmänt kassa seriösa argument och ett och annat personangrepp i en sånhär tråd så blir man ju fan förbannad. Hur i ¤#%F tänker ni som säger att man får skylla sig själv om personen framför inte har stänkskydd??? Jag är ingen moderator, jag vill inte vara en forumpolis, dagispappa, moralkaka eller liknande.
Men jag är en skoterförare, och min fasta uppfattning i saken är att stänklappen SKA sitta där SPECIELLT på en sk. lössnömaskin kylningen försämmras avsevärt på fastare före/underlag detta vet jag av erfarenhet. Erfarenhet har jag också av att jag svurit som fan över den där #&% stänklappen som gör att skotern hänger sig på snökanten när man körfast.
Men den ska vara där, det är ett skydd. Ett skydd vars syfte att skydda andra än dig själv och detta överväger estetiken och arbetet den orsakar när du sj körfast. Har man en lössnömaskin och körfast ska man inte vara en syltrygg och skylla på stänklappen, då bitermanihop och sertill att köra bättre i fortsättningen.
min bror har en 04-summit 600 och jag har en 05-rennegade och vet tydligt effekterna av att köra utan stänskydd sedan i påskas då hans stänkskydd lossnade, varpå hans skoter började gå varm under betydligt fler tillfällen än innan.
Kanske långt inlägg, kanske inte 100% till ämnet "med eller utan" men om inte attetyden på forumet skärps så blir det bara skit. Visst ska man få ha kul och chatta lite slappt om de ena och de andra, men total respektlöshet för andra skoterförare där går gränsen.
Har jag helt fel, skicka ett PM till mig så behöver inte forsatt pajkastning från er som tar åt skada forumets trovärdighet.