stänklapp eller utan ??

B

Biosteel

ni trodde ju inte på mig så vad ska man säga.. dessutom skiter jag i om jag ha blivit omkörd eller inte.. ni försöker bara försvara erat märke som vilken annan som helst skulle ha gjort.. droppa den här diskutionen nu

E

ejwbegysv

Nu slutar vi med personangrepp osv. och håller oss till tråden...

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
de borde ju gå bättre i tung djup snön utan stänka för borde inte stänka stoppa snön som vill ut ur tunneln och göra de tyngre för mattan om de är väldigt tungt före vill säga.
själv är man rätt härdad då ja åker en hel del motocross och de känns att ligga bakom några stycken 450is på fulla varv kan ja lova. så är inte så rädd för lite snö flis;)
så tänkte jag också

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Alltså för det första, skotern kan inte bli isig eftersom att man förvarar den i värmegarage hela tiden så den tinar av varje gång "kalla även för att spara in på maskineriet", sen så äre mkt "ta hänsyn till folk som kör bakom" så mkt sprutar de inte extra när man inte har nån stänklapp.de enda som gör skillnad är när man står still å accelererar.då trycker den upp lite mer snö..PLUS.att maskinen hår mkt bättre i snö utan stänklapp då den hänger sig på stänklappen..
Så sluta gnäll om stänkor, de stör ingen om man tar bort dom.

Om det verkligen ska göra någon nytta med att förvara skotern i varmgarage mellan varje körning måste du ju låta den står runt 3 dagar så att hela skotern verkligen är genomvarm. Vissa delar av skotern kyls snabbt ner till under fryspunkten bara under en kort skotertur. Under en längre tur med några stopp hinner allting bli kallt. Visst håller jag med om att grejorna sparas om man sätter in den i ett varmgarage men det är direkt skadligt att ta ut den nästa dag innan allting blivit genomvarmt. Som sagt, använder du den med 3-dagars intervaller är det bra, använder du skotern en gång per dag, tex att du kör morgon till kväll över en helg så är det direkt skadligt.

Stänklappar är nödvändiga för kylning. Det är även bra av estetiska skäl. Dock är stänklapparna störande när man ska backa.

Att köra utan stänklappar kanske kan jämföras med alla byars lokala fjortisraggare. De som sätter fast aluvingar, tvivelaktiga fälgar, den obligatoriska fönstertoningen, 2 miljoner wunderbaums, plyschtärningar:rock:, onödiga dumpventiler, dekaler med "VOLVO POWER" på bakrutan och slutligen det obligatoriska "basdunket" (trots att det mest låter som en överförfriskad gubbe med en maracas, dvs det "skallrar") på sin älskade volvo 240 alternativt saab 900. Ölutskänkning (langning) till flickor i yngre tonåren med tvivelaktiga intentioner och för lite erfarenhet av sminkning. Nattkörningar i bostadskvarter med "Basshunter", "Mange Schmidt" eller vilket band på trackslistan som ligger högst just nu, självklart med alldeles för hög volym och rutorna nedvevade. Bor hemma och går eller har just avslutat fordonsprogrammet.

De tycker det är häftigt. Alla deras kompisar och din 13-åriga dotter likaså. Men vi som har växt upp skrattar bara åt dem när de åker förbi och "imponerar".

Avslutningsvis. är det verkligen sant att vissa tar bort skärmen bara för att Slednecks gör det? I vintras var jag visserligen utan skärm ett tag men det var endast för att den gått sönder i en olycka.

Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Avslutningsvis. är det verkligen sant att vissa tar bort skärmen bara för att Slednecks gör det? I vintras var jag visserligen utan skärm ett tag men det var endast för att den gått sönder i en olycka.
Jodå, likväl som att det finns de som kör runt med Slednecks-ryggsäcken, tom för det blir för tungt annars.:hmmmm2:

Finns andra som köper den svindyra soppadunken till Doo för att spänna fast därbak, men de har ingen soppa i den. Behöver heller ingen soppa i den då de ej far längre än 5 km från macken.:hmmmm2:

"Patetiskt" är väl ett ord som sammanfattar det hela.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Har kikat igenom denna tråden några ggr nu och kan inte hålla mig från att skriva nu och verkligen hålla med de som är FÖR stänklappen.

Anser man att de är snyggt/coolt/brutalt/fränt/fint/ osv. att skotern inte har någon stänklapp så är de en sak. Visst en oskyldig smaksak, ingenting att reta upp sig på.

MEN

Att man kan uttala sig och verkligen som stå för sin åsikt när man säger att de inte irriterar bakomvarande förare, eller att de rent av får skylla sig själva (??) när de hamnar bakom en utan stänkskydd är ju bara idiotiskt.

Jag respekterar detta forum (som jag alltid ansett varit det bästa svenska innom området) och jag har kanske inte 1500inlägg skrivna här, men jag har varit här länge nog för att se folk på senare som har fått för sig att skriva allt för många KORTA/onödiga inlägg. En mening per inlägg istället för att specificera sig lite bättre med ett samlat inlägg och verkligen tillföra något. De jag vill komma till är att nivån och värdigheten på detta forum sjunker i takt med att trådar som denna skenar.

Frågan i sig "med eller utan" i den allmänna delen av forumet är ganska oskyldig, men när den skenar med pajkastning, stöddiga, omogna, allmänt kassa seriösa argument och ett och annat personangrepp i en sånhär tråd så blir man ju fan förbannad. Hur i ¤#%F tänker ni som säger att man får skylla sig själv om personen framför inte har stänkskydd??? Jag är ingen moderator, jag vill inte vara en forumpolis, dagispappa, moralkaka eller liknande.

Men jag är en skoterförare, och min fasta uppfattning i saken är att stänklappen SKA sitta där SPECIELLT på en sk. lössnömaskin kylningen försämmras avsevärt på fastare före/underlag detta vet jag av erfarenhet. Erfarenhet har jag också av att jag svurit som fan över den där #&% stänklappen som gör att skotern hänger sig på snökanten när man körfast.
Men den ska vara där, det är ett skydd. Ett skydd vars syfte att skydda andra än dig själv och detta överväger estetiken och arbetet den orsakar när du sj körfast. Har man en lössnömaskin och körfast ska man inte vara en syltrygg och skylla på stänklappen, då bitermanihop och sertill att köra bättre i fortsättningen.

min bror har en 04-summit 600 och jag har en 05-rennegade och vet tydligt effekterna av att köra utan stänskydd sedan i påskas då hans stänkskydd lossnade, varpå hans skoter började gå varm under betydligt fler tillfällen än innan.

Kanske långt inlägg, kanske inte 100% till ämnet "med eller utan" men om inte attetyden på forumet skärps så blir det bara skit. Visst ska man få ha kul och chatta lite slappt om de ena och de andra, men total respektlöshet för andra skoterförare där går gränsen.

Har jag helt fel, skicka ett PM till mig så behöver inte forsatt pajkastning från er som tar åt skada forumets trovärdighet.

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Om det verkligen ska göra någon nytta med att förvara skotern i varmgarage mellan varje körning måste du ju låta den står runt 3 dagar så att hela skotern verkligen är genomvarm. Vissa delar av skotern kyls snabbt ner till under fryspunkten bara under en kort skotertur. Under en längre tur med några stopp hinner allting bli kallt. Visst håller jag med om att grejorna sparas om man sätter in den i ett varmgarage men det är direkt skadligt att ta ut den nästa dag innan allting blivit genomvarmt. Som sagt, använder du den med 3-dagars intervaller är det bra, använder du skotern en gång per dag, tex att du kör morgon till kväll över en helg så är det direkt skadligt.

Stänklappar är nödvändiga för kylning. Det är även bra av estetiska skäl. Dock är stänklapparna störande när man ska backa.

Att köra utan stänklappar kanske kan jämföras med alla byars lokala fjortisraggare. De som sätter fast aluvingar, tvivelaktiga fälgar, den obligatoriska fönstertoningen, 2 miljoner wunderbaums, plyschtärningar:rock:, onödiga dumpventiler, dekaler med "VOLVO POWER" på bakrutan och slutligen det obligatoriska "basdunket" (trots att det mest låter som en överförfriskad gubbe med en maracas, dvs det "skallrar") på sin älskade volvo 240 alternativt saab 900. Ölutskänkning (langning) till flickor i yngre tonåren med tvivelaktiga intentioner och för lite erfarenhet av sminkning. Nattkörningar i bostadskvarter med "Basshunter", "Mange Schmidt" eller vilket band på trackslistan som ligger högst just nu, självklart med alldeles för hög volym och rutorna nedvevade. Bor hemma och går eller har just avslutat fordonsprogrammet.

De tycker det är häftigt. Alla deras kompisar och din 13-åriga dotter likaså. Men vi som har växt upp skrattar bara åt dem när de åker förbi och "imponerar".

För första gången i mitt liv så tycker en person samma sak om mig angående dessa avskum.
Credit till dig!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com

KLOCKRENT T.B!

Marqus91

Välkänd medlem
18 okt 2007
556
1
16
Sandviken

:beer:

Rednek

Välkänd medlem
29 aug 2006
138
1
6
Hahaha melmaq är nog den enda som har någe vettigt att säjja än så länge:mad:

Jag har stänklappen på!