TC 1000 tas till 200+

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Sv: Re: Sv: TC 1000 tas till 200+

Jag skruvar i första hand ut dom lika mycket i varv . Men vill man optimera toppvarvet effekten så ställer man in efter avgastemp.

Om du ska köpa någon sorts Powerjet eller dualjet så välj inte dualjet /intaljaet och allt vad dom heter. Dom är inte alls lika bra som Powerjet och luftinblandet ger inte ett skit, det försämrar snarare snabbheten i munstycket. Och dualjet har bara fasta lägen man kan bestycka , Dom kan inte heller ge lika mycket sås som powejet och tar en jäkla stor platts och kostar skjortan.

Jag vill påstå att dom Poverjetts jag bygger själv är dom snabbaste i reaktion på gassvar som finns att frambringa. Jag har ju utgått från Köpes Powerjet och förbättrat det som jag tyckte var sunkigt. Mina PJ är inte lika känsliga på vrida skruven som köpes PJ och kan ge mer soppa om det behövs. Dom har också extra grov soppaledning nipplar från flotörhus till poverjet med ca 4mm inv mått slang. Så det finns inget tröghetsmoment någonstans när man slår ner gasen,,blixtsnabbt sprut och därmed gassvar. Dom funkar så bra att på 4takts hoj kan man slå av axpumpen helt.

Dualjet och thunderjet har ochså backventil till sina munstycken. Dom ska man kasta åt Hel.. direkt!! Problemet är att det blir ojämt föde till munstycket typ Pullserar + att man får ett tröghetsmoment. Jag har såklart provat detta och i 10 sek var jag inponerad för munstycket hade ju då soppan kvar i sig vid gasavslag och svarade en pissaning foreare än utan backventil. Men sedan kom problemen med svajande svårinställda munstycken.

Du kan köpa PJ av mig om du tror mig och 7 reser billigare blir det. Nyaste 2011 utgåvan Av Boost III Boost jet är uppdaterad med kanylrör från vetrinär skrotade NOSHÖRNINGS sprutor! Det innebär rostfritt extremt tunnväggigt och starkt spridarrör. (ej blodiga)


Liten uppdate på 900an . Den har fått sina nya lectronnålar och har provkörts. Det verkar stämma bra med 5-4 nålar evnt en pissaning fet på kvarts gas men det måste utredas vidare när det går åka (snö) Vi har nu rivit lös fuggarna på den och min motor för våldsam förstoring. Det blir sjukt mycket jobb att få dom till 47mm som vi hart gett oss F på. trottlarna måste tigsvetsas på bredden 2mm,,,,trottelhuset måste fräsas till 47mm spår för nya bredare trotteln. Och inte nog med det Godset på själva förgasren före trottel är för tunt så dom måste läggas på utvändigt med tigsvets aluminium. Då först kan vi svarva upp dom till 47mm. Men vi vet hur bra slutresultatet blir så det är bara roligt jobb. Det ger närmare 10 hk på våra maskiner.

Varför vi inte direkt köper 48mm lectron beror på att priset drar iväg hutlöst när det blir 48mm och 48mm gasarna är högst 46mm inv och måste även dom borras.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Har själv varit inne på att skaffa intel-a-jet, som faktiskt verkar vara betydligt bättre än dial-a-jet och holtzmans grejjer. Verkar ju kanonbra, vrida på en ratt för att justera båda förgasarna samtidigt vad jag förstått, enligt dom bra justeringsspann och till viss del höjd-/temperatur kompensering. Men dålig justeringsmån och allmänt värdelös konstruktion menar du på? :)

Det jag tycker verkar bra med thunders grejjer är att dom tillsätter sås, dvs man bestyckar för snålt och fläskar sen på med dom, jämfört med holtzmans som fungerar precis tvärtom, att man bestyckar fett sen snålar dom ner det som behövs.. Men antar att dina fungerar som det förstnämnda? Skulle va trevligt med lite mer info samt bilder på Boost 2011 sortimentet :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Mina funkar som thunderjet som tillsätter soppa man bestycker ner ca 7-10% eller mer om man vill i högfart. Jag skulle alla gånger föredra POWERJET före både intaljet och dualjet. Öppna huven och skruva med fingrarna går fort. Vill man ha ställbart till styret har jag sett folk satt fat hastighets vire på Powerjet. Men man är väldigt nöjd med bara öppna huven.

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Jag kan varmt rekk Powerplates som jag kallar mina men finns flera namn som Powernow och Boyesen har PowerXwing och vanliga Powerwing.
Boyesens PowerXwing är inte bara en vågrät platta den har även en lodrät så det bildar ett Kors. Xwing tror jag inget på för varenda sak man pular in i förgasaren stjäl aria och den lodräta vingen kan knappas ge några fördelar. Bygg helst själv Plattan och fräs in i godset fugge + limma. Och skaffa då helst kolfibermatrial som är tunt. Mina bygger jag av reedbladsmatrial som är endast 0,5mm

Orkar man ska man fräsa in blad både före och efter trottel för då får man ett gassvar utan dess like och speciellt tillsammans med Powerjet Om man bara sätter in ett blad så försök sätta det efter trottel mot insug cylle för det är en aning mer effektivt än före trottel .
med powerplate sänker man även förbrukningen en hel del och får förgasare som överträffar många insprut i körbarhet. På en hoj känner man direkt av insprutning som är okänslig och på-av,,det är det sämsta jag vet att köra när dom är påaviga. Jag har inte kört en hoj jag blivit nöjd med insprutet på än i dag. Men moddar man en förgasare max med både PP och PJ så har man garanterat en skitfin kännsla och huggorms svar på gasaen. Fördelen är också att man kan köra hur stora förgasare som helst utan att tappa svar på lägre varv eller att det blir soppaslukare.

Nu är ju skotrar inte så känsliga för dålig inställt/byggt insprut som tur är,,, så på en skoter kan man åka sunksprut utan problem
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Det låter bra! I vilken vinkel rekommenderar du att man sätter powerjetsen, blir klockan 12 absolut bäst eller kan dom lika gärna sitta vid klockan 3?

Och, vad har du för dagspris för 2 st?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Klock 12 är nog en aning bättre för då får man inte en extra ner stickande pinne som stör luftflödet. Trottelnålen ligger liks.och bildar ett störande element där klock 12
Men det går utmärkt att sätta den nästan vågrätt in om man har problem med platts där bak på fuggen. 14,30 är nog max man bör lägga omkullden för mina Powerjetts har ingen gummitätning ut genom gängerna justerskruv så dom kan säkert småläka ut genom gängerrna vid gasavskag om man lägger ner den mer än Klock 14,30..

350kr st och livstids garanti för dom kan inte gå sönder för dom är gjorda endast i mässing och stål. Man får då även slangen till flotörhus och lödbar mässing rörstump 4mm. Vissa gasare går det bra att dra in sugröret för soppa upptagning flotörhus in i dränerings nipplar på flotörhuset. Typ bara tryck in röret i ett sådant röruttag och löda fast eller limma med kemisk metall Biltemas kemiska 2 komp är faktiskt bäst för limning. Men borra hål i flotörhusets bottenplugg/mutter går bra också. Man bör dock tänka på att låta rörstumpen som går in i flotörhuset vara så lång att den ligger ca 8mm till 10mm från botten i flotörhuset så man slipper bottensatsen av gushlan.

Powerjettens Spridarrörs längd in i förgasaren bestämmer hur tidigt på gashöjden man vill ha extra soppa. men som regel sätter jag in det röret till halva borret.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Nu har det hänt lite ivf,,,,,

,TC 900an är provkörd med dom senaste uppdat i motorn såsom toksvarvade lectronare och lite ändring i Boostbottelinsug

Den har fått sina separata boostbottlar mer riktade mot cylinders insug så röranslutnimngarna svetsades om så dom lutar max vad som går i grader in mot reedkorg det blev ca 35gr lut innan plattsproblem uppstog. Tanken med detta är mer riktad verkan och lättare inmatning i burkarna och urkräkningen riktas mot reedkorg = högre Boosteffekt. Org Boostbotteluttag är ju bara rakt ner i golvet och det tycker jag måste vara sunkigt då urkräkningen bara först går rakt ner i golv för att sedan måsta ändra riktkning.:tsk: Nu får även returpullsen från motorn rakare väg in i BB så fuggarna får förmodligen mindre soppa på sig av bakpulls och BB laddas hårdare tror jag. (Hoppas jag):biggrin1:

Vi har döpt Lectronförgasarna till Hamster-Lectronare för dom har fått kindpåsar inne i loppet:biggrin1: Vi har lagt ner kopiöst med jobb på dom för att få dom till 46,5mm rakt igenom det tog oss flera veckor att fördigställa. Org mäter lec 44or 42mm i venturin) Det blev närmare 40 tim jobb räkmnat på en man för att blåsa upp 6 st Lectronare Puuuust!! Det blev omfattande/sjukt /idiotiskt/kopiöst/ mycket jobb!!!!!!!!!!!!!!
Först provade vi svetsförstärka dom utvändigt för att få dom klara uppsvarvet men det misslyckades totalt pga magnesiumblandet och dåliga svetsare. Det fick bli Glasfiberspackel istället i tjockt lager både inne i taket på flotörhus och bakstycke. Då först kunde vi svarva ur 46,5mm ,,,så det är flera hål inne i loppet som ersatts av glasfiber med andra ord. Sedan blev ju även trotteln för smal så ett svets/lödförsök gjordes på en med förödande resultat (smälte och rann nert på golvet till en pööööl ha ha. Så ny fick beställas från Lectron (49 dollar + frakt,,men tulleleändet tog mig så den kostade mig 700kr inklusive frakt och tukllavg inte så dyrt ändå.
Vi fick spackla kindpåsar istället i loppet samma som vi gjorde på vm 47orna och det är snarare bättre än bredda trottel för man får viss venturieffekt av dessa påsar. Biltemas stålepoxy har vunnit tävlingen om bästa spackel för bensin och etanol i vår tester så kindpåsarna och andra lagningar Bättre än JB weld i etanol!! Flera avluftningskanaler fick borras nya vägat också och trottel spåren fick sänkas ända ner i flotörhuset nästan (2mm kvar):biggrin1: På tok för mycket jobb men vi är för snåla för att köpa 48 lectronare för dom går lös på 7000-10000 beg för 3st och man ska hitta dom också!!

Provkörning av 900an gjordes i helgen med förväntat bra resultat då vi fick en snikpikle i fjol med vm 47orna. Bestyckningen blev i stort sett oförändrad jämfört med org Lectronarana som mäter 42mm i venturin så inbestyckningen gick fort.
Skotern gick kopiöst bra i hela registret inga märkbara förluster att haka upp sig på och bara fördelar på toppvarv,, vi tror vi fick allt från 200 till 500v extra mot org lectronarna på samma bestyck i variatorerna. Mycket nöjda trotts att vi inte han fintuna in bestyckningen då statorn sa upp sig igen%&%¤ Det enda vi saknar är powerplates för vm förgasarna med PP var helt klar rappare från botten. Vi orkade helt enkelt inte mont in PP nu för vi var less att gräva i dess gasare (kommer PP senare)

Jag har även lagt in bild på en av mina cylindrar med vortextänkande. Meningen med dessa räfflor är att få luftströmmen att sitta kvar runt tvärböjar. Jag gjorde mer vortextänk på 900an redan i fjol och jag tror det är därför den går som en skollad råtta i hela registret. jag provbkörde även min vortexportning på en cr 500 och den gick ovanligt bra ..........
Men nu går jag mer in för vortex på min maskin rakt igenom hela motor där jag tror det behövs. Viktigaste böjarna är runt vägg mellan cylinder och överströmskanal och lilla böjen /innerböj golv strax innan insläpp ut på kolv. Lyckas man få bränsleblandningen att inte släppa från underlaget i den tvärböjen inna utsläpp i cylinder har man vunnit mycket flöde och även i övergång insäpp till överströmskanal är det lätt att få laminärsläpp. Så jag tror stenhårt på detta då jag läst på mycket om vortexgeneratorer speciellt på flygplan. Denna teknik är vanligt på flyplans vingar för att förbättra lyftkrafter och fart + ge mer fäste för roder i luften,,,helt enkelt förhindra laminärt släpp från ytor som bildar motstånd och skadlig turbulence. Förgasarna fick också sig vortex diken för att släta ut evnt turbulecerullningar i fuggen. EX,, en slätkammad råtta tar sig fortare genom en förgasare än en permanentad:biggrin1:

Utblåset är även omgjiort på TC 1000 ,,mer lika 900an som blev otimalt.

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Hehe gillar dessa förgasare!
Men hade det inte vart enklare att byggt helt nya förgasare? :)
Jo för dig är det enkelt att bygga nya. Vi har för få maskiner för det och är för dumma också,,, Vi kan bara röra om spackel och svarva på sin höjd :biggrin1:

Just nu fick vi ju problem med statorn igen på 900an som formligen äter statorer och vi hittar inte felet. (2 års sökande nu) Den har nu ätit upp 4st på bara några mil gat dämit¤#"%

Vi håller på linda en ny nu och har tagit hjälp i tekniksidan som ni ser för att få till en sprängsäker stator utan dess motstycke (hoppas jag) och vi river isär hela maskinen in i minsta detalj nu (igen) då många säger att det kan gå ut + ström i chassit någonstans och därför flyger statorer. Men det har vi sökt i 2 år nu som sagt host.

Så fort vi fått fart på eländet igen ska den bromsas i bänk och finjustera in bestyckningen med riktig bsf mätare och då passar man även på att kalibrera in egt mätaren (digatronen)
Vi ska bara inhandla avgasbandage och evnt sätta i bultar i stingers så vi kan dra igen lite extra i bänken så man ser vad som händer mer noga och ser hur mycket en strypning är värd i hk/nm och tidigare uppladd av pipor .

Vi ska även fila ur statorkåpan där triggergivaren sitter så vi i bänken kan ställa fram eller bak T läget också om den nu tål mer förtänd? Bäst att passa på göra så mycket som möjligt farliga saker i bänken:wof: Även nya värsting högeffekts tändspolar av bästa märke ska inhandlas (Biltema 199kr) . 36000volt på 1000rpm är prisvärt och garanterat värre än dom som sitter org. Men vi byter mestadels pga att om vi har överslag i våra T-spolar så kan tydligen statorn ta skada.

Och när man väl vet vart pikeffekten ligger kan man ju ställa in variatorerna mer exakt och det kommer ge mycket mos ner i snön.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Angående tändspolarna så har du väll cdi tändning nu eller.
Ja helt org cdi och den bästa cdi boxen 98ans. Även 96an cdi är lika bra och ger samma effekt men monterar man en 96 box på en 98a går alla dödarknappar bakväögen he he.

Kompisaren har nu köpt Biltemas högeffektspolar för attv utesluta överslag i org spolarna som vi misstänker knäckt alla statorer. Stator har vi nu loindat om med 0,14 tråd fast med fler varv för att få samma spänning ,,org tråden är bara 0,10 och går lätt av och tål lite kortslutningar mm. Vi hoppas nu att stator fansttyget ska hålla mer än 5 mil. jag har även lindat om min spole till 0,12 tråd och den har klarat ett 20tal mil so far peppar peppar.

Vi har nu även slipat ur kåpan runt triggerspolen så den går flytta + att vi sänkt själva triggerspolen så nära svänghjulet som möjligt för ännu exaktare tändpunkt. org ligger den runt 0,8mm från svänghuls blipparna men vi har sänkt till högst 0,2mm tar nästan i. Vi kan då ställa mer förtändning för att leta åt ännu mer rapphet och effekt i botten o mellanregg men det är igentligen överkurs då 98 cdi boxen ger en väldigt effektiv kurva,. Men vi bygger ju om allt och vill inte missa en enda kuse så vi kommer testa flytta tändlägetnågon till några grader till.
 

Peckson

Välkänd medlem
1 jan 2000
132
0
6
www.pfracing.se
Har du tänkt på att en 4-t spole är anpassad för en helt annan Charge/laddnings tid för gnistan än en 2-t spole pga att 4-t motorn tänder varanat motor varv kontra 2t motorn. Brukar innebära problem..Kör man MSD grejer så är vi på en annan plan och spelar men det viste du ju redan förmodar jag:) Men blir roligt se resultate efter Dyno Körningen :) std spolar har vi dynokört till en bra bit över 220hp 9600rpm utan problems så dom funkar
Att påstå 96 Vs 98 boxen har samma tändtid punkt stämmer inte heller men ska du ha bästa std Boxen är det 93:a som gäller
mvh
Peter
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Har du tänkt på att en 4-t spole är anpassad för en helt annan Charge/laddnings tid för gnistan än en 2-t spole pga att 4-t motorn tänder varanat motor varv kontra 2t motorn. Brukar innebära problem..Kör man MSD grejer så är vi på en annan plan och spelar men det viste du ju redan förmodar jag:) Men blir roligt se resultate efter Dyno Körningen :) std spolar har vi dynokört till en bra bit över 220hp 9600rpm utan problems så dom funkar
Att påstå 96 Vs 98 boxen har samma tändtid punkt stämmer inte heller men ska du ha bästa std Boxen är det 93:a som gäller
mvh
Peter
Många 4taktare hojar tändter på varje varv 1 gång i onödan med andra ord så då spelar det ingen roll om man kör deras spolar. Så alla 4takts spolar från hojar har funkat bra på alla 2takt jag kört dom på. XT 600an( takt) tänder på varje varv och v70 spolen funkar bra på den ivf.

96an och 98an har bästa tändning för overallåka sägs det ,,hurvida dom är exakt samma vet vi inte men vi märker ingen större effektskillnad mellan dom om vi bara buttace testar dom.Om du har någon info på vad som skilljer dom åt vore vi tacksam. 93-94 boxarna har enligt ryckten för vass tändkurva från början och mellanregg så det är stensvårt eller omöjligt att få bort värmepikar där och måste överfetas i soppa för att hålla (ledkörning). Dragracerarbröder brukar ju vilja ha dessa 93-94 boxar för dom gasar ju bara fullt ändå och vill ta sig snabbt upp i varv och då passar dom bäst där. Det vorje ju bra om det går åka dom ändå på något vis med normal bestyckning. Hur är det med 95an cdi är den lika vass som 93-94 boxarna?

Jo vi kan köpa nya org spolar men det känns dumt när man kan köpa bättre spolar med mer effek för samma peng.

Jo Msd vill vi ju ha men att kosta på dessa gammla spöken så mycket känns fel
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Tänk på att cdi tändningen redan transformerar upp spänningen innan tändspolen och där för brukar var för klent med ström för att driva annat än spolar avsedda för just detta och brukar resultera i klen tändgnista