TC 1000 tas till 200+

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Kolla in mina fina Öl-Boosters :beer: Detta är faktist inte ett skämt,,
jag kommer testa olika volymer till jag blir nöjd ,,
Älgölen är 33cl som förmodligen kommer vara mest optimalt.....
På 900an körde vi Biltema butangasflaskor a typ 40cl och dom var stenbra gav hutlöst fin tomg och stenbra svar vid av o påslag.
Ju mindre volym desso högre upp i varvet jobbar dom bäst,,
så jag kommer prova följande ,,
33cl ölflaska,,Butangas biltema 40cl och sedan 50cl julölflaska :beer:
Jag påstår iaf att separata Boostbottlar är bättre än förgrenade som normalt sitter på alla skotrar.. Underligt nog ???

Håller med dig till 100 % :beer:

BoostBottle med separata kamrar för varje cylinder skall det givetvis vara !


.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Jag hade en 125:a när jag var 16 för länge, länge sen. Den hade ett system som kallades YEIS. Yamaha Energy Induction System. Det var en "boost-bottle" som det heter nu. Detta var 1982.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Jag hade en 125:a när jag var 16 för länge, länge sen. Den hade ett system som kallades YEIS. Yamaha Energy Induction System. Det var en "boost-bottle" som det heter nu. Detta var 1982.
Ja jag tror det var yamaha som var först med detta på 80 talet. på crossar mf .Underligt nog sitte det inte längre på crossar???? Jag skulle satt dit en direkt på alla 2 taktscrossar även i dag.. Funkar för bra för att vara utan helt enkelt. Ev en kostnadfråga.......Men diom fleta förgasarskotrar sedan 90 talet tills nu har ju förgrenade Boostar åtminstonde och det är ju hyffsat bra ivf ---
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Nu är jag äntligen klar med Blocket,,Vart lite mer jobb på slutet än tänkt,,,Slipade mig närmare och närmare boostporten tills det gick hål upp i ankdammarna arctic gjutit in för att lätta blocket,, Där gav jag mig och har nu gjutit igen dom för extra bra packningsyta och förstärkning. Jb weld med aluminiumplåtar nerklippta som fick agera armering och billigare än JB ;)

Gjuter även igen det dike arctic har fått för sig vara bra i botten Reedhus?? Dom tror nog att veven ska smörjas bättre av detta dike tror jag?? Men jag vill inte ha något dike som tjäl vevhusvolym och stör flödet så detta smoodar jag ut.. Jag har fixat mer direktträff av vetakens lager genom att porta upp hoppbacken rakt fram en hel del så nog lär det smörja alltid!!

Lite piptänkande har startas redan också.. Blir breddning i mynning för att matcha den större avgasporten,minst 3-4mm grövre krökdel!! .Sedan kommer allmän kapning lite här och där.. Det är bättre kapa en pipa på så många ställen man orkar istället för att ta allt i bara kröken! Hela pipans grundläggande mått blir rubbade om man tar vålsamt mycket bara i hallsen/krök. Stingerserna är onödigt fega org,,(35mm inv mått på tc 1000) på 900an är det bättre mått 32mm Så jag minskar till 32mm för bättre backpulse och därmed Power. Man får ha ett extra öga på värmeutveckligen vid bänkningen bara,,,,tror inte det ska vara någ fara med overheting :rolleyes: På 900an skulle det igentligen suttit 800ans stingers/pipor (ca 28-30mm mått stinger) Men här blir vi/jag nog feg och kör org 32mm, pgha stooor vässningsgrad , Ska överlägga med ägaren Docktor Filgood som han heter :D
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Tack Dynomite.....


Nu har jag satt upp en cylinder I Boost IIIs högteknologiska flödesbänk som är kopplad till min bilologiska "huvud"-dator som har rätt inkast vinklar inprogrammerade :D Med andra ord enklare en Diskbänk,,Men faktum är att det funkar stenbra man ser lilla minsta slip miss i den,,,,Och billig ,,, har funkar i åratal utan trubbel..:D

 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
En ThunderCat 1000 ( 1998 ) Inköptes förra vintern av en enda anledning,,, Billigast och enklast komma över 200 Hk.

Tänkt Motordata blir ungefär följande :

1. Portade och höjda cyllar till en durr på 205grader (org 198).
2. Topparna svarvas till rätt klämspalt och högre komp förhåll ca 12,5-1
3. Vevhus portas och plastas ordentligt,,,Mest jobb på en tc 900/1000 ja även 600. Inpassning mot cylindrar hutlöst mycket jobb
4. Förgasare Tas upp till närmare 40mm och Trottlar plastas igen liknande UFO brickor +Boost IIIs Powerjet fullt justerbart.
Orginal luftburk uppkapad max
5. Reedkorgar är redan max portade och Boost IIIs stepper reeds sitter i. Reedkorgar spacras ut ca 6mm
6. Boostbottlar modell Boost IIIs special 3 separata kommer tillverkas. Redan provkördas på kompisarens tc 900a med stenbra resultat!!
7. Ställbart tändläge kommer slipas till.
8. Piporna är standard som ska kapas till rätt längd för tänkt varvtal (9000v) minst 10 cm ska bort :eek: Dämpare blir Boost special såklart,,Ombyggda Husabergare trippeldämpare ;)
9. Kolvarna kommer att moddas, nämligen bort med undre kolvringen och nitade undre ringspår och viktjustering.
10. Viktigast!! Ta bort den äckliga balansaxeln.
Lite piptänkande har startas redan också.. Blir breddning i mynning för att matcha den större avgasporten,minst 3-4mm grövre krökdel!! .
Sedan kommer allmän kapning lite här och där..
Det är bättre kapa en pipa på så många ställen man orkar istället för att ta allt i bara kröken! Hela pipans grundläggande mått blir rubbade om man tar vålsamt mycket bara i hallsen/krök.
Stingerserna är onödigt fega org,,(35mm inv mått på tc 1000) på 900an är det bättre mått 32mm Så jag minskar till 32mm för bättre backpulse och därmed Power. Man får ha ett extra öga på värmeutveckligen vid bänkningen bara,,,,tror inte det ska vara någ fara med overheting :rolleyes: På 900an skulle det igentligen suttit 800ans stingers/pipor (ca 28-30mm mått stinger) Men här blir vi/jag nog feg och kör org 32mm, pga stooor vässningsgrad

:rock: Kul Projekt !

1. Jag skulle vilja veta lite mera om ditt resonemang ikring vilken tändning du har tänkt använda kontra volymen på dina pipor etc, och vilken Arctic Cat CDI box du tänker använda då det skiljer en hel del mellan olika årsmodeller av 800/900/1000 Big Block tripplarnas CDI boxar/tändkurvor osv osv....

2. Att bara köra med "tänd kil" känns i ditt fall inte som någon bra/seriös lösning.

3. Eller har du tänkt köra med någon slags eftermarknads tändning ?


.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
1. Jag skulle vilja veta lite mera om ditt resonemang ikring vilken tändning du har tänkt använda kontra volymen på dina pipor etc, och vilken Arctic Cat CDI box du tänker använda då det skiljer en hel del mellan olika årsmodeller av 800/900/1000 Big Block tripplarnas CDI boxar/tändkurvor osv osv....

2. Att bara köra med "tänd kil" känns i ditt fall inte som någon bra/seriös lösning.

3. Eller har du tänkt köra med någon slags eftermarknads tändning ?


Ang Tändningen så har tc 1000 98an och tc900 96 dom bästa cdi boxarna redan så vi kommer köra helt orörda tändlägen i första skedet , 900an har rätt hårt kompförhållande på ca 13-1 så den tål säkerligen ingen framställd tändning . Kan tänkas att jag kan ställa på tändningen ytterst lite då jag evnt hamnar på mindre kompförhållande. Men T-läget är den sista åtgärd som ändras på dessa byggen då den redan är hyffsat bra ,
Även 93an o 94an zr800/900 ska ha braiga boxen :)
Tändningen ändras snabbt genom att flytta picuppcoilen i sina skruvfästen ,,bara dremmla lite så har man fullt justerbart tändläge så man snabbt kan avgöra om det är värt att ändra.

Piporna kapas för att den ska varva 9000v och passa 204 grades portningen bättre ,,, effektpiken är några 100a varv tidigarae .Kommer kapa 10cm sammanlagt 5cm i krök och 5 i midja. Kröken blir 10mm grövre och stinger 3mm smalare ca 32mm..På detta kommer då 3 separata dämpare utan direkt motstånd (så lite som möjligt)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Uppdat..

Nu är jag i stort sett klar med cylindrarna..Bara lite småjustering kvar,,,Drygt!!

Jag har äntligen fått tag i vm 40mm gasare som slutligen ska bli minst 46mm...Kommer från en gammal zrt700,,Bara 2 st visserligen så jag måste få tag i 1 till 40-44a..Hjälp!!

Dom ska moddas hutlöst med trottelspackling,,,,Boost egentillverkade powerjettar fullt ställbar,,, även powerplate (avdelningsplatta i insug för högra gashastighet o minskad turbulece..
Med dessa modds blir dom hutlöst rapp i gasaen och är dom lättasev att bestycka in på denna planet,,+ priset tgör inte ont.. ca 500kr styck beg
900an har redan dessa fuggar dock bara 44mm än så länge,,ska borras dom också!!
Trottlarna kommer se ut som mina xr trottlar när dom är klar
tm gasaren på bilden har både powerjet och powerplate + pyraya löständer alla boost special :D Powerplaten ärn endast 0,5mm tjock så ingen förlust där inte ;)

Löständerna är till för att kamma insugsluften,,,Jag menar en permanentad Råtta har svårare at krypa genom ett hål än en slätkammad :D I mån av ork gör jag även löständer.....


 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Du är ju galen!:eek:
Lär gå som ett skållat troll när den är klar...:evil:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Du är ju galen!:eek:
Lär gå som ett skållat troll när den är klar...:evil:

He ,he det får vi hoppas..2 takt är känsliga så det är lätt att missa hutlöst med hk om 1 enda parameter inte stämmer.. Jag bygger enligt principen många bäckar små, ,(eller forsar) :D Ska bli kul att se hur långt man kan ta 900 resp 1000cc i hk med forfarande körbart regg

Nu har jag funderat ut avgassystmnet fullt ut..
Reseptet blir följande på både tc 900an och 1000

Pipan breddas i kröken till 57mm innerdim org 47mm (900an får några mm mindre krök)..
fläskmagen kortas 5 cm och kröken kapas 5 cm
. Detta pikar till ca 8700-varv men kommer övervarvas dras till 9000varv hoppas jag förmodligen ,,,om det bär sig,,låter bänken tala om bästa slutvarv slutligen...............

Och stingerns grovlek är den svårasten nöten,

Om jag bodde i fjällerna skulle den rakt av blivit 29mm innerdim men iom att man bor struket med havet i stort sett kan man måste fega upp dom till 33mm i värsta fall.. Grovleken bestäms mycket beroende på hur hårt framställd tändning man har och hur högt komförhållande och slutflöde pullver såklart.

Det blir således fullt ställbar stinger steglöst..Bygger på 32mm (org 900) och svetsar helt enkelt fast en mutter utvändigt i stingrarana rakt från sidan. Där drar man i en bult på ca 15-18mm dim som man sedan kan dra in efetrsom för att öka motståndet..Detta gör man då vid bänkningen! Lätt att hålla reda på antalet ingängade varv helt enkelt och extremt hållbart.

Bult-Iden kommer från bredhängselfarbröder i USA ,,funkar tydligen stenbra:rock:

Dämpare blir 3st separata utan motstånd,,ca 38-40mm perforör igenom sig bara och ull. Alu eller helt i plåt ,, Dämparkropparna blir så stor som får platts för minimalt ljud.

Nä nu ska jag gå ner i källren och slipa vidare :ciao:
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Har egentligen inget att tillföra tråden förutom att det är sjukt intressant att läsa!
TC 1000 har bra med hästar original (172) och det som du gör det kommer den lätt ha över 200, utan tvekan! Folk som säger att tripplar är tråkiga har aldrig kört en TC 1000 som går bra!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
En platta öl och du tar min motor till 150hk? :p

Det går bra bara skicka hit motorn,,men jag kan inte lova bara 150 hk :D

Thunder går bra standared ja,, Men måste vara rätt injusterad för att ge 172hk

Jo just 98an innehar ju högsta hk och toppfart fortfarande levererat från bandet. Men helt orörd kan man åka på däng av en srx märkte jag i vintras :bawling: Helvete vad jag fick skämmas,:afraid: vi provade 2 st srx 700 mot min då helt standard tc 1000 som just varv inhandlad.
Först en 00as 44 kammförsett srx ,,min tc 32mm!! halvhårt före på sjö. Dom gick gämt skägg upp till mätarfart 170 kmt då gled jag ifrån lite,... Förvånade av den lilla skillnaden for vi genast och hämtade en 02as srx med slicksmatta( 28mm) ,,då jäklar åkte jag på däng så det small om det, Vi provade 10ggr och jag hände barta med 100 meter sedan tog den mig i toppfart lätt med ca 7 knyck

Dessa resultat är lite överdrivet missvisande ska man veta!! Jag höll på att bestycka in variator för att se hur mycket en standard tc klarade i vikter så jag hade sänkt slutvarvet från 8200 till bara 7700varv!! Detta medför ohyggliga effektförluster. Luftburken och bestyckningen var också standard vilket bara det ger högst 160 hk i bänk lägg då till varvtalsförlusten så har man bara 140-150hk :eek: och det var snorhett den dagen + att han som körde srxen är ett hettsätarspydfall så han väger som en platt anka. (jag mastodanta 107,3kg) (naken) (Har banta nu):D


I flertalet bromsbänkar världen över får man efter modd allt från 167-172hk lätt ur en standard tc 98a. Man öppnar bara luftburken helt ,,tar bort det äckliga äggkartongsnöfiltret och borrar extra lufthål in i burken ,,,minst 4 st på 40mm ,,kan inte bli för stort .
Och bänkar in den hos någon bra farbror.. Då har man en ripper på närmare 172 riktiga hk som slår dom förB srxarna..

Men nu i vinter ska vi åka om den förb Srx700anbullemifallet i sterio 900an på vänster sida o 1000cc på höger sida :D :beer:

Jag måste säga att srx är alltid snabba trotts att dom gått 1000 mil ger dom fra med kräm ända ut till mattan !! Variatorerna funkar ju hur bra som hellst utan översyn,,Ytters lite effektförlust från motor till matta så dom går skitbra för sin effekt. ochb vilket klipp i motorerna!! SRX bästa kontruktion genom tiderna måste jag säga,, hatten av för Yhamaha

SRX Blir nog farbror boost nästa trimoffer.


Bygget går sakta fram,, Kommer vara visst stilltje ett tag då jag måste skicka iväg vevaxeln för förstärknings svetsning av sista vevtapp ut mot variatorsidan. Den blir såklart även riktad så det känns ju bra ivf
Detta är endast ett extra försäkring mot varaiator rembrtott som då kan vrida sista tapp,,skulle säkert hålla ändå :rolleyes:
Jag lämnar den till farbröderna på Sundvalls i Sudsvall Dom är the man för dessa jobb kan jag garantera!!
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Boost III skrev: Jag måste säga att srx är alltid snabba trotts att dom gått 1000 mil ger dom fra med kräm ända ut till mattan !! Variatorerna funkar ju hur bra som hellst utan översyn,,Ytters lite effektförlust från motor till matta så dom går skitbra för sin effekt. ochb vilket klipp i motorerna!! SRX bästa kontruktion genom tiderna måste jag säga,, hatten av för Yhamaha

SRX Blir nog farbror boost nästa trimoffer.


[/quote] Får gratulera till en skitbra tråd!

Bara att hålla med ang. srx! Min -00 med 1000+ mil går fortfarande bra men tänkte ändå öppna den för koll. Gjorde ett komptest igår och fick 130 psi på alla tre så det verkar fräsht.

Så nu kanske den får gå en vinter till? Är ju veven man oroar sig mest för.
Har ju tänkt porta lite i vevhuset när den ändå är isär men har ju sett här hur mycket jobb det kan bli=)

Nu är väl inte srx lika dålig som tc från början men det tar nog en stund.
Har ju "manualen" här iaf =)

Hoppas verkligen du ger dig på en srx sen! Blir grymt intressant det.
Slipa på....
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
[/quote] Får gratulera till en skitbra tråd!

Bara att hålla med ang. srx! Min -00 med 1000+ mil går fortfarande bra men tänkte ändå öppna den för koll. Gjorde ett komptest igår och fick 130 psi på alla tre så det verkar fräsht.

Så nu kanske den får gå en vinter till? Är ju veven man oroar sig mest för.
Har ju tänkt porta lite i vevhuset när den ändå är isär men har ju sett här hur mycket jobb det kan bli=)

Nu är väl inte srx lika dålig som tc från början men det tar nog en stund.
Har ju "manualen" här iaf =)

Hoppas verkligen du ger dig på en srx sen! Blir grymt intressant det.
Slipa på....[/quote]


Å så skoj..

Jag har ju såklart redan snikpikat inne i srxen..faktum är att jag har en 600srx cylle hemma som jag har stulit portideer ifrån,,Helt enkelt för att yamaha har dom bästa portarna,,och det gäller även inom mc cross.. Dom andra skitmärkena har ett hellv att fixa lika bra register som en yamaha har.. Så jag skaffade helt enkelt Så jag skaffade en srx 600 cylle. fram med luppen och jämförde denna med crossrs cyllar mod cr 250 och yz 250 o tokmätte och klurade.. (rena industrispionage he he

Såå jag har en hel del yamaha i mina portar måste erkännas med inslag av cr 250 och även rc flygmotorportning....

Ang portning av blocket på SRX så är det bara inte ens hälften så mycket jobb som tc,,faktum är att den nästa inte alls ska röras..(ska kolla igen ,,jag har tillgång tioll ett block) Portar man ett block som INTE ska röras tappar man effekt!! Cylidrarna på srx är också svåra att förbättra, Men jag ser direkt en massa småfel som går att åtgärda och lite bredare portar går att fixa på vissa ställen uten att försämmra hållbarheten. Sltaget på kolv och cylinder sätter gränsen och tamaha hyar redan utnyttjat nästan hela cylindern tråkigt nog för en portgubbe som jag. Därimot kan man ändra på inkastvinklar och höjder så nog går det att mkosa på dom.Och kompået kan man öka på och fräckare tändning , Fräckare klämspalt Och vassare topplock,,Oj vad kul det låter måste genast skruva isär kompisarens srx och tvångstrimma den åt han :D

Men jag ska ta nmig en bättre titt på blocket för att se om det bär sig att porta

Och du behöver inte vara rädd för veven än på ett tag ,,håller minst 2000 mil.

Behandla motorn med slick 50 nu och kör på en Bra olja typ Klotz så kan du åka 1000 mil till utan att ens byta ringar:rock:

Srx 700 får vara med på ett hörn här också bara för att jag har industrispio på den :D