Nu ska vi se om jag kommer ihåg alla frågor????
Om vi tar utblås port först..
Viktigast av allt...Man får inte röra org form i överkant ivf. (om man inte vet vad man gör) Där sabbas många cylindrar av 4 kantsportare som kommer från gamla moppe tiden utan expansionskammare ,,,,,vad som kan hända är att avgaspullsen kan åka ut för snabbt/kraftfullt och komma tillbaka för snabbt till mynning igen och krocka med den redan förbrända avgasrena = minus effekt ---kvack . Tanken är ju att returpullsen ska komma tillbaka i "rätt tid" och trycka tillbaka det oförbrända blandningen som kommer i sists av allt och fungera som överladdare..... Därför följ org utformning!!
Jag hög glanspolerar 2 taktares utblås "FÖRE" avgasport" så inte dom rörliga portarna ska fastna......Men efter rörliga porten får det gärna fastna sot,, typ halvgrov yta..gärna på med värmefärg eller vanlig husfärg huvudsak den kålar bra ,,he he,,,, =..bort ut med värmen istället för in i alu och slutligen hottar upp kylvattnet,,vattenet (inte bra)....Men på 2 taktsutblås utan rörlig avgasport blir hela utblåset relativt grovt slipat och på med värmefärg eller faluröd ,mekanlack vattenfärg, det man tror sotar snabbast ,,bara hitta på något bra,,evnt kattskit,,he he,, som sedan ska brinna upp och bli sot så fort det går, Porten spacklar sedan ut sig själv om ojämn ,,,skitbra.....
Insug ska ju helt klart vara grovt ,, typ blästrat eller stenslipat
Om vi tar första överströmmare och väggen närmast ut blås så ska den ju peka rejält bakåt,,,,Enkelt sagt ju mer bakåt desto säkrare är man på att man inte blåser ut soppan och får hög förbrukning.. Den vinkeln ska man passa sig för att ändra på,,ghelt org vinkel är tillräckligt br..jag ändrar den framåt endast om jag ser på förbränningen på kolvtopp att man skulle kunna flytta den lite mer framöver... Men mitt tipps rör ej!! Går bra att födjupa och bredda men måste ha samm inkastvinkel som org,,Just där sabbar dom flesta nybörjare sina cylindrer....
Bakersta portar (överströmmare,,närmast boostport......Som ni ser har jag grävt ur dom skål formade och kastar soppan snett framöver,,Fördelen med detta är högre effekt ppga att man strävar om att krocka kontrolerat i mitten av kolv,,eller närmare mitten åtminstone..........ORG på vissa 'äldre motorer som TC har man dom bakre riktade rakt imot varandra...detta medför lite bättre bottendrag,,rättare sakt segstarkare bottenregister, OBS väldigt lågt register såm jag fattar inte ens varför dom gjorde så????? Finns inte numera på skotrar,, inte ens på crossar längre..men det förekommer fortfarande attt fabriksteam i tävlingsförare spacklar igen dom bakre så dom riktas rakt över igen,, för att få en mer lättkörd hoj.......Gjordes offta på cr 500 förståeligt nog
Alla mina inkast vinklar både vad gäller uppåt eller neråt hit eller dit är tyvärr lika hemliga som aria 51 ,, Alla portare har sina egena trix dom kommit fram till vara bäst och det gäller även mig ,, har tagit typ hela livet att komma fram till o sjukt många timmar så man är rädd om dom vinklarna.
Hurvida mina kammar funkar ,,vet jag inte säkert i bromsbänk,,,jag har bara kört dom i några modellmotorer och i thundercatten 900an ,,och såklart i min värstingflödesbänk,,,diskbänken
vad jag kan se med blottas ögat är att man får "VATTNET" att forsa igenom på en mer bredare front upp genom överströmmarna ,,coh slutligen ut genom portarna klar mer bredare,,,Det verkar som "vattnet vill ta den lättaste vägen annars och då hammnar det i ett hörn av porten i första hand (vid lågt flöde) Och avrundningarna jag har för mig tror jag behårt på att det ger mer flöde upp i överströmmare tack vare att färskgasrena måste runda denna kant/kamm närmare 70% av tiden kiolven trycker in soppan däröver...
Vad som utmärkt sig i bänk i 50cc flygmotor är råsnabbt svar på gas redan från tomgång och ruskigt bra bottenregg och mellanregg, + otroligt fin gång +
Och tc är helt otroligt hejdvillt råstak och pigg oberoende av varvtal, den känns lika stark på 4000v som 8500varv....(knappast mken känns så........
Men det blir ju jäkligt intresant att bromsa dessa TC katter så man får något att gämföra med andra bromsningar av katter, finns ju uppsjöar!
Diskbänken & Arselhålsdynon talar för rundat och kammat ivf :laugh: