Trimma e-tec!



mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
Ger din högst effekt vi 7500 rpm ? På min -12 bcx 800 e-tec behöver jag ingen bromsning för att känna att den inte ger Max 7500 rpm, då känns den seg :)
Du kan inte säga att du "känner" att din MOTOR ger max effekt vid 7500. 7900 eller 8100 rpm för dina variatorer är ju bestyckade för att leverera bäst vid det varvtal BRP anser är det ultimata och inte vid det varvtal som faktiskt verkar vara effektstarkaste för just den här motorn.
Nu kan förstås bromsbänken vara felkalibrerad, men det tror jag knappast.
Så det vore intressant att veta om det här testresultatet gäller för flera motorer som bänkats, eller om det bara är den här motorn.
 

Alos

Välkänd medlem
4 jan 2009
124
2
6
Gideå
Det är bromsat ett antal etec800 i samma bänk med resultat från 147-154 så det är nog där de ligger. Men enligt Jens Lanto så är det otroligt stor skillnad på om du har fått en A eller B motor kan skilja militetrar mellan portarnas placering i både längs och höjdled mellan olika gjutningar vilket ju påverkar en hel del. Så för en gångs skull så verkar det som man fick tag på en skoter med bra motor. Kan noteras att tändningen backar av i 3 steg beroende på hur varm motorn är. Hoppet mellan 2-3 steget går tillbaka under körning bara skotern får gå ner i temp lite medans för att komma tillbaka till " full " effekt (steg1) så måste man stänga av den. Frågade om att bromsa med spi pipan dom hade slängd där men det var ingen som helst mening tyckte dom då den inte gav ett skit på någon av de bromsade maskinerna, vilket kan tyckas vara ett dåligt försäljningsargument när man ändå har en pipa som ligger. Bara en liten tanke till alla som höjer den till skyarna. Varför tror ni att det inte finns någon har en bromsbänk som säljer dessa pipor? Om den nu skulle råka leverera 7-8hk eller upp till 15hk som jag också läst tror ni inte då att brp skulle ha köpt upp rättigheterna att tillverka den då eller bara stulit den rakt av?!
 
Last edited:

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Det är bromsat ett antal etec800 i samma bänk med resultat från 147-154 så det är nog där de ligger. Men enligt Jens Lanto så är det otroligt stor skillnad på om du har fått en A eller B motor kan skilja militetrar mellan portarnas placering i både längs och höjdled mellan olika gjutningar vilket ju påverkar en hel del. Så för en gångs skull så verkar det som man fick tag på en skoter med bra motor. Kan noteras att tändningen backar av i 3 steg beroende på hur varm motorn är. Hoppet mellan 2-3 steget går tillbaka under körning bara skotern får gå ner i temp lite medans för att komma tillbaka till " full " effekt (steg1) så måste man stänga av den. Frågade om att bromsa med spi pipan dom hade slängd där men det var ingen som helst mening tyckte dom då den inte gav ett skit på någon av de bromsade maskinerna. Bara en liten tanke till alla som höjer den till skyarna. Varför tror ni att det inte finns någon har en bromsbänk som säljer dessa pipor? Om den nu skulle råka leverera 7-8hk eller upp till 15hk som jag också läst tror ni inte då att brp skulle ha köpt upp rättigheterna att tillverka den då eller bara stulit den rakt av?!
Att topp effekten skulle ligga vid 7700 stämer inte. jag bromsade mon 12a och jag hadde toppeffekt på prick 8000. med SPI pipa 8050.

Mas Såklart. varför skule du inte kunna känna vilket varvtal den går bäst på?
Viktar jag mina variatorer så den varvar 7700-7900 som den tydligen ska ha max effekt på går den skit. tappar helt backshiften. hörs att motorn inte vill sjunga ut och remmen ligger på min vänstra sko istället för mellan variatorerna.

Körde premiärturen med 2014 summiten förra helgen med lite för mycket vikt så den varvade ca 7800 och känndes väldigt seg då. klickade om primären till c4 så gick den helt klart bättre med stor skillnad på gassvar.
Så verkar inte som det är någon ändring på max varvet till 2014.

Jag tror man blir väldigt lurad av bromsningarna ibland också. för att köra en fullgasrepa med kall motor är ju inte ricktigt hur motorn jobbar när man kör.

Min gav ca 140 hk i bänken
Med med standard variatorerna så gick det knappt få ner varven.
Med variatorkitten jag körde med körde jag lika mycket och ibland mer vikt än andra gjorde.
Körde även ifrån polarens 2013 summit och 12a assault. Så inte tror jag att det är något fel på effekten i den motorn.

Bromsningen visade även +2.8 hk med spi och ett tapp på 10 i registret men jag måste säga att jag får skotern att orka mer med pipan.
 

Alos

Välkänd medlem
4 jan 2009
124
2
6
Gideå
Nej jag brydde mig inte om att ta med något men helt klart så kan jag ringa till Rverkstan å be att han skickar de till mig.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
knepigt att det skilljer så mycket mellan olika maskiner med spi pipan. Verkar vara allt ifrån 4hkminus till Bryggs +2.8 gäntemot orginal.

Har upplevt precis samma som brygg att maskinen orkar mycket mer om man låter den varva 8100
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Nu kan jag inte uttala mig om hur bra toleranser rotax har med det finns flera olika cylindrar till 800e-tec så gämför man 11as freeride med 12 renegade och 14 summit så ser man absolut olika portning.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
knepigt att det skilljer så mycket mellan olika maskiner med spi pipan. Verkar vara allt ifrån 4hkminus till Bryggs +2.8 gäntemot orginal.

Har upplevt precis samma som brygg att maskinen orkar mycket mer om man låter den varva 8100
Jag tror det är för man kör motorn i bänken på ett sätt som varken pipa eller motor är avsedda för.
Så hur skulle det bli om man kopplade in kylsystemet när man bromsar och mäta kontinuerlig effekt med drifts varm motor istället för max effekt under kanske någon enstaka sekund.
Och jämföra piporna då?
För man kan känna att spi pipan vill ha värme och den är oisolerad. så hinner den änns komma upp i drifts temperatur vid ett pull i bänken?

Ja jag siktar också på att varva 8000-8100 då går den tveklöst bäst vid aktiv körning. alltså inte fart rekord på sjön. då kanske man kan varva lite mindre och få mer vrid istället.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Skiljer kanske lite på portningen mellan olika skotrar men kan garantera att det är mer som skiljer mellan olika bromsbänkarna än skotrarna.
Jag bromsade till 140. Alos till över 150 och några siffror jag såg på Dootalk var över 160...

Bra att hå i åtanke när man jämför siffror så verkar det som det måste vara samma bänk och operatör om man ska få jämförbara siffror
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Nu skenar det iväg igen.
INGEN med motorkunskap kommer att bygga nån pipa som ger max effekt på 8100 varv till en Etec.

Vad var tanken med detta ? :då kanske man kan varva lite mindre och få mer vrid istället.

"tror det är för man kör motorn i bänken på ett sätt som varken pipa eller motor är avsedda för."
Ja varför blev ett mät instrument som bromsbänk uppfunnet för?

En cylinder, oavsett märke har INTE tolerans på några millimeter. Hur F-N skulle det fungera i verkligheten?
Finns ju massvis med böcker att köpa, där man bla. kan räkna ut vilket högre varv pipan blir avstämd för om du höjer utblåset endast 0.3mm

Många här som försöker prata om hur en bromsbänk fungerar, dessvärre är det nästan ingen som riktigt vet.
En bromsbänk kan visa galet av endast 2 faktorer,
Fel kalibrerad väderstation (den ska kunna visa samma resultat om du bromsar i 40 grader varmt i Sahara öknen eller -40 i Sibirien = CBHP).

Felkalibrerad vikt. (Hänger man på 50.00kg på dynoarmen så ska det stå 50.00kg även i dynon).
Vad skulle nån vinna på att hänga på 50kg men skriva in 60kg i dynodatorn?
Innan nån svarar utan att tänka efter, en felkalibrerad dyno visar ju inte bara fel effekt, man får på köpet en motor som går på orimliga värden av alla normer som tar hänsyn till häskrafter, BSFC och BSAC mm.

Det var 2 faktorer det, hur många faktorer skiljer sig på din motor? Ska vi säga 4, eller ska vi hålla oss till 200?

Det står 108kw = 147 hästkrafter på CE märkningen, det anger vad motorn har för medeleffekt. Kan någon ens föreställa sig vad som skulle hända om det fuskades med CE märkningen och motorn gav dom 155-160 hästar vissa försäljare haspar ur sig?

Medeleffekten baseras naturligtvis på en ny motor! Hur många dom testar på för att känna sig säkra vet jag inte men till Etec prototyperna lär det säkert vart ett 30-50 tal motorer.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Visst, bromsbänken mäter säkert rätt.
Men man måste kunna få olika resultat beroende på hur man bromsar.
Som det nämndes tidigare, olika temperaturer på motor och framförallt pipa, men även svephastighet, hur snabbt men sveper igenom registret.
Eller bromsar man fast dom mot ett fast varvtal?

Det är otroligt svårt att jämföra resultat mellan olika bänkar, då alla verkar få olika resultat beroende på förutsättningar.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nu skenar det iväg igen.
INGEN med motorkunskap kommer att bygga nån pipa som ger max effekt på 8100 varv till en Etec.

Vad var tanken med detta ? :då kanske man kan varva lite mindre och få mer vrid istället.

"tror det är för man kör motorn i bänken på ett sätt som varken pipa eller motor är avsedda för."
Ja varför blev ett mät instrument som bromsbänk uppfunnet för?

En cylinder, oavsett märke har INTE tolerans på några millimeter. Hur F-N skulle det fungera i verkligheten?
Finns ju massvis med böcker att köpa, där man bla. kan räkna ut vilket högre varv pipan blir avstämd för om du höjer utblåset endast 0.3mm

Många här som försöker prata om hur en bromsbänk fungerar, dessvärre är det nästan ingen som riktigt vet.
En bromsbänk kan visa galet av endast 2 faktorer,
Fel kalibrerad väderstation (den ska kunna visa samma resultat om du bromsar i 40 grader varmt i Sahara öknen eller -40 i Sibirien = CBHP).

Felkalibrerad vikt. (Hänger man på 50.00kg på dynoarmen så ska det stå 50.00kg även i dynon).
Vad skulle nån vinna på att hänga på 50kg men skriva in 60kg i dynodatorn?
Innan nån svarar utan att tänka efter, en felkalibrerad dyno visar ju inte bara fel effekt, man får på köpet en motor som går på orimliga värden av alla normer som tar hänsyn till häskrafter, BSFC och BSAC mm.

Det var 2 faktorer det, hur många faktorer skiljer sig på din motor? Ska vi säga 4, eller ska vi hålla oss till 200?

Det står 108kw = 147 hästkrafter på CE märkningen, det anger vad motorn har för medeleffekt. Kan någon ens föreställa sig vad som skulle hända om det fuskades med CE märkningen och motorn gav dom 155-160 hästar vissa försäljare haspar ur sig?

Medeleffekten baseras naturligtvis på en ny motor! Hur många dom testar på för att känna sig säkra vet jag inte men till Etec prototyperna lär det säkert vart ett 30-50 tal motorer.
Varför skule det vara så hemskt att bygga en pipa med max effekt på 8100 när original pipan ger max på 8000? Spi Pipan ger max på 8050 så skiljer 50 rpm...

Måste ju hålla med mej att motorn inte körs i snön som den görs i bromsbänken. För jag startar inte min skoter varvar till den några gånger. kör full gas i 5 sekunder och sedan stänger av den och väntar tills den svalnat lite och kör igen?
Du själv pratade med mej om kontenuerlig och max effekt. det vi mäter är max effekt. det vi har nytta av när vi kör är kontinuelig effekt eller?

Jag har ingen aning om hur en bromsbänk fungerar igentligen men det jag vet är att jag sett bromspapper mellan 140 och 165 hk med helt standard 800 e-tec. Därför säger jag att det skiljer mellan olika bänkar. för jag kan garantera ett ingen std 800 ger 165 ärliga hästar.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora


Hela systemet är uppbyggt att fungera maximalt till 8000varv, vid 8100 har den klivit av och 8200 är det tack & god natt!
Se på Spark, dvs förtändningen.
(Varvtals topparna man kan få och då hör när den bluddrar till, är inte ett resultat av en varvtals regulator, det är den lägre förtändningen som gör att motorn "storknar")

Pipans avstämning kan alltid diffa +- 100 varv pga. normal varm o extra varm pipa, att tillverka / stämma av ett nytt avgassystem för 8100 kan således vara avstämt för 8200 när den är extra varm.
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors


Hela systemet är uppbyggt att fungera maximalt till 8000varv, vid 8100 har den klivit av och 8200 är det tack & god natt!
Se på Spark, dvs förtändningen.
(Varvtals topparna man kan få och då hör när den bluddrar till, är inte ett resultat av en varvtals regulator, det är den lägre förtändningen som gör att motorn "storknar")

Pipans avstämning kan alltid diffa +- 100 varv pga. normal varm o extra varm pipa, att tillverka / stämma av ett nytt avgassystem för 8100 kan således vara avstämt för 8200 när den är extra varm.
Vet du när tändning och effekten klipper på en 600etec?? står i specen på dom att dom ska ha upp till 8200rpm.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Manuell eller styrd Dyno?
För att se peaken, ofta varvtalsområdet från avgasventilen öppnar tills det varv motorn har gjort klart på, så kan man göra bra jobb även med manuella körningar.
Som att bestycka in huvudmunstycket, sortera ut vilka saker som fungerar och vad som ska kastas i soporna (lr säljas på blocket)!
Även här söker man en förhållanden som är repeterbara på effekten.
Första körningen ger i allmänhet mest effekt eftersom vevhuset är kallt och rymmer mer luft, det ser man direkt på luftflödes mätaren när man kör körning nr 2 att flödet går ner något och ofta är det
körning nr 2 -3 man använder för att sortera ut på.
9,9 gånger av 10 minns kunden bara max max effekten, inte den kontinuerliga lägre effekt motorn ger gång på gång på gång.

Ska man jämföra 2 eller fler produkter som hör till en specifik motor för publicering eller åt någon uppdragsgivare som säljer en produkt så ska testerna hålla mycket högre klass, uteslutande med styrd Dyno. tex 4000 - 8300varv med ökning på 150varv/sekund och då start på samma avgastemp vatten temp etc.

När uppdragsgivaren har en produkt som tex. när jag testade Triboron oljan, 2 år före den lanserades på marknaden är det ännu noggrannare, den produkten fick vänta tills jag fick in en motor med extrem repeterbarhet och i det fallet en Lynx 5900 LC, där man kunde köra om och om igen med en diff på 0,1hp på oavsett varvtal. Såna motorer kan man testa många allmänna saker på, som tex. mirakel produkter. Men i detta test valde jag 7 körningar, valde bort den bästa och den sämsta körningen, resterande 5 gjorde jag en medel kurva av för att jämföras med referensoljan på liknande sätt.

Återigen, repeterbarheten hos en motor har 4 till 200 faktorer, repeterbarheten vad gäller dynon är 0 faktorer.

Ser du en bromstest på 154-155 är det en lyckomotor, skulle det vara 157-158 hästar är det 1st lycko bromsning av en lyckomotor, är det 160+ hästar så är den inte standard!
Sen ska ingen lägga ner nån större notis på hand ritade bromsdiagram, eller gjorda i Excel.


Simulering av verkliga livet på skotern vs stilla i bromsbänk.

Det är mätning av effekt på vevaxeln vi pratar om och den regleras av gashandtaget, likväl om det handlar om 5 sekunder fullgas på sjön, eller uppför det där berget så är det samma sak som 5 sekunder fullgas
i bromsrummet! Motorn vet inte vart den är i för miljö, har man fullgas så levererar den sin max effekt oavsett var den är.
Din beskrivning stämmer annars bra med att du sitter på avstängd skoter, planerar körningen uppför berget drar igång den för att hålla fullgas i 5 sekunder tills du fastnar, stänger av motorn och sedan 5 sekunder fullgas igen.

Revrider, jag har inte testat någon varvräknare men har verktygen för att göra det, (med tongenerator). Antar att den digitala visar rätt.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Visar digitala varvräknaren rätt rpm ?
Ja där har du något.
Vad man läst på internet om det nu är någon sanning är i alla fall att dom äldre analoga mätarna visar lite för mycket. kanske samma sak med dom digitala också?

Sen är det mycket möjligt att du har max vid ca 7900.
Men viktar jag in min så den går på 7900 så börjar det gå riktigt tungt så varven sjunker låt säga 200 rpm då är jag nere på 7700 och då försvinner backshiften och den känns slö.

Men viktar jag den så den normalt varvar 8000-8100 så kan varven sjunka ca 200 rpm utan att tappa effekt.

Så som jag skrev ska du ta fart rekord på sjön tror jag inte du ska ligga över 8000 men ska du köra hård krävande skogskörning med långa maskiner i mycket snö föredrar jag att hälare ligga lite för högt än för lågt i varv.
När jag ställer in variatorerna så siktar jag på att den ska fladdra mellan 8000-8100 aldrig mer.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Det är mätning av effekt på vevaxeln vi pratar om och den regleras av gashandtaget, likväl om det handlar om 5 sekunder fullgas på sjön, eller uppför det där berget så är det samma sak som 5 sekunder fullgas
i bromsrummet! Motorn vet inte vart den är i för miljö, har man fullgas så levererar den sin max effekt oavsett var den är.
Din beskrivning stämmer annars bra med att du sitter på avstängd skoter, planerar körningen uppför berget drar igång den för att hålla fullgas i 5 sekunder tills du fastnar, stänger av motorn och sedan 5 sekunder fullgas igen.

Revrider, jag har inte testat någon varvräknare men har verktygen för att göra det, (med tongenerator). Antar att den digitala visar rätt.
Gillar verkligen du tar dej tid Mulle att svara på alla våra "Dumma" frågor =)

Jo jag är helt med på det men det jag är ute efter är hur lång tid det tar innan avgaser och pipa är i optimal temperatur. Framför allt t.ex SPI pipan som inte är isolerad.

Jag kan känna att efter en fullgasrepa så pipan är glödhet så svarar den bättre på gasen. vilket jag gissar är pga pip tempen gått upp.

Så det är det jag menar hinner en oisolerad pipa komma upp i full temp i lägre registret på en så kort bromsning?
Så hur skulle effekten skilja om vi kör motorn en minut på 6000 varv och sedan gör en mätning och jämför t.ex SPI vs STD pipa?
Eller låsa bänken på t.ex 7500 varv där pipan tappade som mest och hålla full gas tills effekten börjar dala?

Jag litar Fullt ut på dej Mulle men jag får det bara inte att stämma med hur pipan levererar i snön och vad papprena i bänken visar.

Som jag skrev tidigare här i tråden när någon av mina variatorfjädrar säckade ihop så varvade skotern ca7500 och sakta kröp mot 8000 men kom aldrig dit. satt på pipan å vipps så varvade den 8000. Med bättre gassvar. Och det kan jag inte förklara vaför den orkar ta sej förbi 7500 om jag monterat en pipa som tappar 10hk vid 7500...
Jag har verkligen inget svar på det.

Skulle verkligen vara intressant att testa varvräknaren och se hur exakt den är
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Bra Brygg, när du kör i lössnön, har du fullgas och skotern kämpar på i 20-25 kmt hastighet över snön blir pipan fullständigt glödhet, då har du maxeffekten på 8000-8100.
När pipan är normal varm, som den är när du åker normalt, eller håller fullgas längre sträckor och då kyls extra av fartvinden så är maxeffekten vid 7900-8000.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag kör bara skog/lös snö så då verkar mina observationer om vart max effekt ligger stämma bra =)

Men vore ändå intressant att testa pipan i bänken under kontinuerlig körning och se vad som händer.

Har inte gjort så mycket tester mellan STD/SPI pipa som jag önskar men det jag kommit fram till är att den inte nödvändigtvis går bättre med SPI men när STD pipan storknar fortsätter SPI.
Och jag kan känna bättre gassvar.

Vet inte i verkligheten men SPI Själva säger effekten ska komma tidigare i registret med deras pipa + grenrör. Men det ska vi nog kunna ta reda på =)