Manuell eller styrd Dyno?
För att se peaken, ofta varvtalsområdet från avgasventilen öppnar tills det varv motorn har gjort klart på, så kan man göra bra jobb även med manuella körningar.
Som att bestycka in huvudmunstycket, sortera ut vilka saker som fungerar och vad som ska kastas i soporna (lr säljas på blocket)!
Även här söker man en förhållanden som är repeterbara på effekten.
Första körningen ger i allmänhet mest effekt eftersom vevhuset är kallt och rymmer mer luft, det ser man direkt på luftflödes mätaren när man kör körning nr 2 att flödet går ner något och ofta är det
körning nr 2 -3 man använder för att sortera ut på.
9,9 gånger av 10 minns kunden bara max max effekten, inte den kontinuerliga lägre effekt motorn ger gång på gång på gång.
Ska man jämföra 2 eller fler produkter som hör till en specifik motor för publicering eller åt någon uppdragsgivare som säljer en produkt så ska testerna hålla mycket högre klass, uteslutande med styrd Dyno. tex 4000 - 8300varv med ökning på 150varv/sekund och då start på samma avgastemp vatten temp etc.
När uppdragsgivaren har en produkt som tex. när jag testade Triboron oljan, 2 år före den lanserades på marknaden är det ännu noggrannare, den produkten fick vänta tills jag fick in en motor med extrem repeterbarhet och i det fallet en Lynx 5900 LC, där man kunde köra om och om igen med en diff på 0,1hp på oavsett varvtal. Såna motorer kan man testa många allmänna saker på, som tex. mirakel produkter. Men i detta test valde jag 7 körningar, valde bort den bästa och den sämsta körningen, resterande 5 gjorde jag en medel kurva av för att jämföras med referensoljan på liknande sätt.
Återigen, repeterbarheten hos en motor har 4 till 200 faktorer, repeterbarheten vad gäller dynon är 0 faktorer.
Ser du en bromstest på 154-155 är det en lyckomotor, skulle det vara 157-158 hästar är det 1st lycko bromsning av en lyckomotor, är det 160+ hästar så är den inte standard!
Sen ska ingen lägga ner nån större notis på hand ritade bromsdiagram, eller gjorda i Excel.
Simulering av verkliga livet på skotern vs stilla i bromsbänk.
Det är mätning av effekt på vevaxeln vi pratar om och den regleras av gashandtaget, likväl om det handlar om 5 sekunder fullgas på sjön, eller uppför det där berget så är det samma sak som 5 sekunder fullgas
i bromsrummet! Motorn vet inte vart den är i för miljö, har man fullgas så levererar den sin max effekt oavsett var den är.
Din beskrivning stämmer annars bra med att du sitter på avstängd skoter, planerar körningen uppför berget drar igång den för att hålla fullgas i 5 sekunder tills du fastnar, stänger av motorn och sedan 5 sekunder fullgas igen.
Revrider, jag har inte testat någon varvräknare men har verktygen för att göra det, (med tongenerator). Antar att den digitala visar rätt.