en intressant fråga som inte verkar få något bra svar ? själv är jag överygad att E-tecens seghet har med motorstyrningen att göra , varför skulle BRPs annars så rappa motorer helt plötligt börja bete sig som att gaswiren var av gummiband direkt dom fick etec ? felkalibrerade variatorer och för lite CUBIC tror jag inte är svaret , ett bigbore kit ger säkert 15 hk till (jag gissar på 165 med bra portning singlepipa och y-rör ) en bra tumregel brukar enligt min erfarenhet vara att det ger i bästa fall hälften av vad det lovar , tex en arctic 925 cc 190 hp + = 170 -175 hk
Håller med dej tror man får vara sjukt nöjd om man får ut 165 hk. Läste nyligen på Dootalk att bikeman bromsat en std 800 e-tec till 163 hk. SÅ siffrorna på andra sidan verkar inte harmonera med vad dom svenska bänkarna visar.
Seg heten har med flera saker att göra. Låg tomgång. lågt tillslag med sega variatorer, programvara och direktinsprutning.
Jag har som sagt kört med en moddad programvara där allt som går att göra är gjort för gassvarets skull men blir inte i närheten av en gammal förgasar motor.
Var någon längre bak i tråden som kört ett SPI 860 som sa något om att den inte var lika slapp direkt i början. Men SPI Själva utlåvar inget bättre gassvar. Dom säger den känns som vanligt men med mycket mer kraft. Tror det kan ha att göra med att SPI använder ett sprut som sprutar in extra soppa i spjällhuset kombinerat med bättre topp och portning.
RKTek säger bättre gassvar genom hela registret och skillnad som natt och dag på effekten.
Men det är ju bara vad säljarna själva säger.