Trimma e-tec!

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Hur funkar big-Bore kitten? Nån som provat? Går man bättre gassvar? Är ju det man vill ha på e-tecen!
en intressant fråga som inte verkar få något bra svar ? själv är jag överygad att E-tecens seghet har med motorstyrningen att göra , varför skulle BRPs annars så rappa motorer helt plötligt börja bete sig som att gaswiren var av gummiband direkt dom fick etec ? felkalibrerade variatorer och för lite CUBIC tror jag inte är svaret , ett bigbore kit ger säkert 15 hk till (jag gissar på 165 med bra portning singlepipa och y-rör ) en bra tumregel brukar enligt min erfarenhet vara att det ger i bästa fall hälften av vad det lovar , tex en arctic 925 cc 190 hp + = 170 -175 hk
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Men hur blir det nu när ni balanserat varren, den ska ju vara balanserad mot veven, så hade ni snurrat veven tillsammans med primären kanske allt hade varit i balans? Nu när ni har balans i primären så kanske inte det stämmer överens med vevens balansering längre? Eller tänker jag helt fel.
Finns ingen anledning på en motor med jämt antal cylindrar att lägga till obalans. På t.ex en audi 5cyl motor har en stor vikt på ena sidan remskivan på vissa modeller. Lika så vissa av VW:s 3cyl motorer har också en vikt i remskivan för att kompensera upp att det "saknas" en cylinder.
Men att lägga till 6g vikt i en variator räcker inte för att ta ut obalans. Om konstruktionen hadde varit så.

Men indexeringen så monteras bara variatorn i ett läge där obalansen "harmonera" med vevaxelns obalans.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
en intressant fråga som inte verkar få något bra svar ? själv är jag överygad att E-tecens seghet har med motorstyrningen att göra , varför skulle BRPs annars så rappa motorer helt plötligt börja bete sig som att gaswiren var av gummiband direkt dom fick etec ? felkalibrerade variatorer och för lite CUBIC tror jag inte är svaret , ett bigbore kit ger säkert 15 hk till (jag gissar på 165 med bra portning singlepipa och y-rör ) en bra tumregel brukar enligt min erfarenhet vara att det ger i bästa fall hälften av vad det lovar , tex en arctic 925 cc 190 hp + = 170 -175 hk
Håller med dej tror man får vara sjukt nöjd om man får ut 165 hk. Läste nyligen på Dootalk att bikeman bromsat en std 800 e-tec till 163 hk. SÅ siffrorna på andra sidan verkar inte harmonera med vad dom svenska bänkarna visar.

Seg heten har med flera saker att göra. Låg tomgång. lågt tillslag med sega variatorer, programvara och direktinsprutning.

Jag har som sagt kört med en moddad programvara där allt som går att göra är gjort för gassvarets skull men blir inte i närheten av en gammal förgasar motor.

Var någon längre bak i tråden som kört ett SPI 860 som sa något om att den inte var lika slapp direkt i början. Men SPI Själva utlåvar inget bättre gassvar. Dom säger den känns som vanligt men med mycket mer kraft. Tror det kan ha att göra med att SPI använder ett sprut som sprutar in extra soppa i spjällhuset kombinerat med bättre topp och portning.
RKTek säger bättre gassvar genom hela registret och skillnad som natt och dag på effekten.

Men det är ju bara vad säljarna själva säger.
 

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
6
Örnsköldsvik
Det här med att variatorn ska vara indexerad mot vevaxeln har jag inte riktigt greppat, jag har läst här på forumet att det ska finnas någon form av markering på vevtapp eller liknande?
Jag har läst verkstads manualen innantill ang. demontering av variator men hittar inget där heller om detta, den tar bara upp indexeringen på variatordelarna.
Jag tar det säkra före det osäkra och lägger första cylindern i TDC och markerar på variator och motorblock innan jag demonterar variator men vet ej om det är nödvändigt?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
indexerad variator är från 2012 och framåt.
Man kan göra det själv genom att testa var det vibrerar minst.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Finns det någon e-tec turbo tråd på forumet?
Ne.
Har varit upp några gånger här men är för dyrt för att dom flesta ska överväga att köpa det.
Och många av turbokitten har pyttesmå eller inga ljuddämpare alls. Och det kanske fungerar i bergen i USA men en turboskoter med raka rör i svenska fjällen får du nog snabbt ett pris på dit huvud =)

Boondocker har en "större" dämpare så där kanske det skulle kunna vara acceptabel ljudnivå. Eller har någon hört dom i verkligheten?
Men TSS, aerocharger, Silber med flera väsnas nått helt sjukt om man kollar youtub klippen på dom

Och det gäller att inte köpa en turbo för sista pengarna man har för räknar man med att inget kommer gå sönder är det bara att glömma att åka turbo.

Har inte sett så mycket om just e-tec turbo men överlag 2t turbo är mycket skruva å lite köra och svårt att få dom go som dom ska. Verkar vara lite som en gammal 440. får justera efter väder å vind
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Då ha du inte testat dagens kitt.
2 takt turbo är på fram fart och fler och fler konverterar.
Tillverkarna har betydligt bättre kitt och motorstyrning idag än för bara ett par år sen.
Sen är det fortfarande inget för vem som helst då de är lite känsligare med 2 takt och överladd.
Terje staffansson åker aeorochargers turbo på sin e-tec. Han körde bland annat hela snowball 3000 utan problem.
Så de är stor skillnad på turbo kitten idag.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Då ha du inte testat dagens kitt.
2 takt turbo är på fram fart och fler och fler konverterar.
Tillverkarna har betydligt bättre kitt och motorstyrning idag än för bara ett par år sen.
Sen är det fortfarande inget för vem som helst då de är lite känsligare med 2 takt och överladd.
Terje staffansson åker aeorochargers turbo på sin e-tec. Han körde bland annat hela snowball 3000 utan problem.
Så de är stor skillnad på turbo kitten idag.
I en konkurerande tidning står det att han fick lufta på kåporna å fippla mer än en gång om jag förstod artikeln rätt. Han tog sig igenom snowball 3000 dock.
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Ja men de kan man ju få göra på en standard å :)

De ja mena var att kitten funkar mkt bättre nu. Pål körde ju sin arctic med bd turbo genom samma event också :)

E-tec går fint med turbo :)
 

dvane

Välkänd medlem
6 jan 2009
186
0
6
Falun
Då ha du inte testat dagens kitt.
2 takt turbo är på fram fart och fler och fler konverterar.
Tillverkarna har betydligt bättre kitt och motorstyrning idag än för bara ett par år sen.
Sen är det fortfarande inget för vem som helst då de är lite känsligare med 2 takt och överladd.
Terje staffansson åker aeorochargers turbo på sin e-tec. Han körde bland annat hela snowball 3000 utan problem.

Så de är stor skillnad på turbo kitten idag.
Dom kommer framåt helt klart. Men man kanske ska vänta nåt år till vipec kommer till tex ac så man slipper 440 känslan. Känns sådär o lägga 55-60 på nåt 50%. Då lägger ja hellre 30 på ett onödigt BB kit :D
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Haha :) ja de är sant.
Ja är då så himla nöjd över mitt kitt till polarisen. Finns inget BB kitt som kommer i närheten av en turbo.
Men ja håller med dig att de är extremt mkt pengar. Silber ligger väll ngt bättre i pris om man jämnför.

Aerocharger verkar ju funka bäst just till E-tec.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.657
806
113
Kramfors
Aerocharger turbon ska man hålla sig borta från för själva turbon är bräcklig och komplicerade. De är dyra att renovera och går sönder lätt. Det var en av anl till att de konkade får någ år sedan men nu finns dem igen. Kan väl hända de håller bättre nu men jag är tveksam.
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Man behöver aldrig renovera aerochargern enligt dom själva... jo kanske efter 5-10 säsonger... Men som sagt, egen utsago
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Utan att veta nått tycker jag boondocker verkar vara fina grejjer. dels för dom har en större ljudämpare. vanliga Garret turbosar så man har stora valmöjligheter.
Tror den tar luft genom original luft intag istället för aerocharger som tar varm luft inifrån motorutrymmet utan luftfilter...
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Ursäkta att jag bryter in med en kyl fråga på en 800r, upptäckte nu vid renovering att summiten min gått utan termostat. Finns de några nackdelar bortsett från lite längre varmkörning ? Värt att nämna är att det sitter stålfoder på en sida.
 

Alos

Välkänd medlem
4 jan 2009
124
2
6
Gideå
Tänkte lägga in en notis om gårdagens övningar.
Var på Rverkstan och bromsade min 13-etec800 gade.
Drog 154,2 med kallt vevhus och varm std pipa
Andra draget gav den 152,5 med varmare vevhus
Tredje draget gav den 145.2 med varmt vevhus hög vattentemp med tydlig avbackning på tändningen.
Övriga dippar som uppmättes under svepet var när första resp andra steget på avgasportarna öppnade.
Monterade sedan pc5 och plussade på lite på låg och mellanregister och aktiverade accfunktionen la den på spannet 1500rpm 10% trottel och plussade på 5 på bränslet.
Bluddret och poffandet på låg och mellan försvann byggde effekt lite snabbare men inte någon högre toppeffekt. Org går den ganska fett på toppen så testade att tunna ut den i varvtalet 7250-8100 men det backade en effekten till 148 så original återställdes där. Vid alla svep så noterades högsta effekt mellan 7500-7700rpm.
Måste bara slänga in hur otroligt nöjd jag är av bemötandet där av både Per Boström och Jens Lanto som jobbade med min maskin. Byggde min 1200 turbo där å nu grejat denna där, och när det blir 860cc så kommer jag att välja deras också. Om jag inte helt missminner mig så bromsades den till dryga 170hk med standard pipa fast med ökande bränslemängd.
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Ger din högst effekt vi 7500 rpm ? På min -12 bcx 800 e-tec behöver jag ingen bromsning för att känna att den inte ger Max 7500 rpm, då känns den seg :)