Trimma e-tec!

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ingen som har någon bra ide hur man kan isolera pipan?
Är sjukt sugen på en pipa men vill inte ha all onödig värme från den i motorutrymmet och jag vill inte den ska bli avkyld av snö/vatten sprut på den.

Funderade på avgasbandage men anntar det kommer suga åt sej vatten så det konstant kyler av pipan och troligen ryker rejält av alla vattenånga.

Är det bara jag som är petig eller bör man isolera pipan?
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Ingen som har någon bra ide hur man kan isolera pipan?
Är sjukt sugen på en pipa men vill inte ha all onödig värme från den i motorutrymmet och jag vill inte den ska bli avkyld av snö/vatten sprut på den.

Funderade på avgasbandage men anntar det kommer suga åt sej vatten så det konstant kyler av pipan och troligen ryker rejält av alla vattenånga.

Är det bara jag som är petig eller bör man isolera pipan?
Kör på avgasbandage! Hinner torka upp så det inte är dyngsurt.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Kör med pipan som den kommer, och burk, blir kallare under huven med burken helt klart, vad gäller pipan så har jag inte märkt några problem att den kyls, ska dock sätta ett finmaskigt galler i nosen så man slipper trycka in så mkt onödigt i nosen.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
nu har vi monterat BMP y-pipe å Henkeburk på polarens boondocker, vart otrolig förbättring i gasrespons, beter sig mer som en förgasar-räser jävligt ettrig och märks också att effekten har ökat ;) efter provkörning tvekar jag inte en sekund på bromspapperen i tidigare inlägg!
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Som med spi pipan då, mkt vassare respons och drar 1,5-2g mer samt 7kg lättare, nu känns det att det finns pulver och tendenserna till att maskinen ska "dra ner" är som bortblåsta än så länge, har ju iof även plugngo monterad.
Har två maskiner som ska på med spi rör till veckan i byn, ska bli riktigt intressant att se vad dom tycker... ;)
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Jag har heller inte haft någon tendens till att maskinen "drar ner" i år, uppdatering och plug and go. Väntar på pipan jag med. Testade en ny v-setup idag, drar så in i h-vete hela registret, körde även ospårat och smög fram mellan träden, svarar direkt när man klipper på. ligger 8000-8100 oavsett före. kalla och rena variatorer. Hela grunden ligger i det suveräna Diablo kittet, har bara anpassat lite fjädertryck för min drevning och körstil. Mjukt tillslag på 4000varv, kan ligga och smyga utan att den slirar eller tappar greppet om remmen. bara att styra med gasen och lite förflyttning av kroppsvikten. Börjar trivas riktigt bra med maskinen nu:bigsmile:
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Kör med pipan som den kommer, och burk, blir kallare under huven med burken helt klart, vad gäller pipan så har jag inte märkt några problem att den kyls, ska dock sätta ett finmaskigt galler i nosen så man slipper trycka in så mkt onödigt i nosen.
Förklara gärna varför det skulle bli kallare i motorytrymmet av att köra med en annan slutburk?

Om jag köper pipa blir det nog med STD burken pga vi haft lite bekymmer med lappar poliser och skidåkare som inte vill dela fjället med oss skoteråkare. Så då är det best att dom inte hör att vi änns är där =)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Bättre luftflöde och mindre volym på dämparen antar jag? Åker med 35-3600 och det går bra med pipa och diablo kittet. Burken är faktiskt riktigt tyst, dov på tomgång och nån oktav ettrigare på topp, är ingen skrik/hål rakt igenom burk, känns som lite längre register med burk mot utan, var ute i dag och tycker den går riktigt bra nu, typ sikta skjut sen panikbromsa bra... ;)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Låter ju interesant.
För det är ett måste för mej att det inte låter mycket.
Var ut på Youtube å kollade runt lite och verkar faktiskt som dom verkligen är tysta(Svårt att avgöra på film men inget skrik i alla fall)

Har bara svårt att förstå hur en burk som är hälften så stor och väger enlit spi själva 3.8kg mindre än original kan ha samma ljudnivå som original?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Hm, ska skicka ut nån och köra så jag får höra, känns tyst på förarplatsen, betydligt tystare än slp systemet jag hade på assaulten. Tror inte att den lever om så pass att det irriterar någon, blev förvånad själv hur tyst den var, mest lite dovare tomgång.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hm, ska skicka ut nån och köra så jag får höra, känns tyst på förarplatsen, betydligt tystare än slp systemet jag hade på assaulten. Tror inte att den lever om så pass att det irriterar någon, blev förvånad själv hur tyst den var, mest lite dovare tomgång.
Ja det vore interesant att höra resultatet av det.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ja men blir ju det!

Ni som monterat pipan. Hur stor skillnad blir det?
Måste man känna effter och känna ja den går nog lite bättre eller märker man tydligt den går bättre? Svarar bättre på gas mm?
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Är det bara jag men visst blev det en stor skillnad på klippet i motorn efter senaste uppdateringen? Den drar ju så in i helvete nu!
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Med diablokit och pipa har jag lyckats få den ganska len i början men när man nyper i då händer det nått, upplever att mkt av "måste gasa fullt för att det ska mata" syndromet är borta, åkte med kittet förra vintern men svårt att trolla bort en motorkaraktär med enbart variatorn, pipan ger ett bra extraklipp på mellan och drar mer vikt i variatorn = hårdare ax.
146" känns lätt i nosen nu, inga skidor i snön till 100++ lössnö och minsta krön på leden leder till långa rullåkningar, den matar på grymt hårt, känns fan som på den tiden man åkte R-hoj fast på guppig led....
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Ska få lite mer mil på maskinen, sen ska jag börja plocka i variatorn, den går helt ok nu original men ska bli jäkligt intressant att se hur mycket mer det finns att hämta! På rullen går den mest hela tiden redan nu dock :)
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Som med spi pipan då, mkt vassare respons och drar 1,5-2g mer samt 7kg lättare, nu känns det att det finns pulver och tendenserna till att maskinen ska "dra ner" är som bortblåsta än så länge, har ju iof även plugngo monterad.
Har två maskiner som ska på med spi rör till veckan i byn, ska bli riktigt intressant att se vad dom tycker... ;)
Ja vi klicka ner till cl1 för att prova men blir nog att lägga på 1,5 så man kan köra 3 istället då övervarv är nära nu.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Med diablokit och pipa har jag lyckats få den ganska len i början men när man nyper i då händer det nått, upplever att mkt av "måste gasa fullt för att det ska mata" syndromet är borta, åkte med kittet förra vintern men svårt att trolla bort en motorkaraktär med enbart variatorn, pipan ger ett bra extraklipp på mellan och drar mer vikt i variatorn = hårdare ax.
146" känns lätt i nosen nu, inga skidor i snön till 100++ lössnö och minsta krön på leden leder till långa rullåkningar, den matar på grymt hårt, känns fan som på den tiden man åkte R-hoj fast på guppig led....
Låter väldigt bra!

Har du varit ute å bedömt ljudet nå mer med slutburken?

kändes det som det är värt typ 2-3000kr extra för burken rent effekt messigt?
För jag bryr mej inte om min original burk väger något kilo mer och låter lite mesigare men ger SPI burken värkligen märkbar effekt och inte just låter nått kan jag tänka mej att köpa hel system.