Turbo Tråden

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Nån som har koll hur försäkringsbolagen reagerar på att man eftermonterar ett turbo kit på maskinen?
Vad gäller och vad gäller inte?
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Inte de blekaste men någon måste ju ha behövt sin försäkring någon gång för de börjar ju bli en hel del turbo åk ute i landet.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Ser inte riktigt anledningen med att köra med något större kitt än 180

Helt omöjligt att få ner all den kraften i snön, tycker man får mer klassiskt pumpgas med de större kitten

Trycka i när man ska iväg men så måste man släppa rätt så snabbt när skidorna börjar peka alldeles för rakt upp

Själv tycker jag att 180 kittet är det bästa då man får en mer "harmonisk" effektkurva

Många av de jag kör med tycker likadant men smaken är som baken....



Nu tänker jag främst på mountainmodellerna, kör man isracer blir det väl roligare över isen med ett större kitt
 
Last edited:

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Nån som har koll hur försäkringsbolagen reagerar på att man eftermonterar ett turbo kit på maskinen?
Vad gäller och vad gäller inte?
Bolagen förbehåller sig väl rätten att se försäkringen som ogiltig vid minsta modifiering av motor istortsett, framförallt de som ökar effekten... Sen hur de praktiskt driver sin policy måste ju någon som faktiskt råkat ut för något uttala sig om. Misstänker att vissa modifieringar glider säkert igenom utan att de bryr sig men turbo känns väldigt tveksamt att det är ok.
Sen skiljer det ju säkert från bolag till bolag och även vilken verkstad som behandlar ärendet...
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Nån som har koll hur försäkringsbolagen reagerar på att man eftermonterar ett turbo kit på maskinen?
Vad gäller och vad gäller inte?
Hos mitt bolag (dina.se) så kan jag själv ange vilken effekt min skoter har och därifrån få min premie bestämd. Min Nytro gick från 2300:-/år till 4100:-/år då jag angav 270hk som den gällande effekten.
Jag gissar dock att alla bolag ej har den här funktionen.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Hos mitt bolag (dina.se) så kan jag själv ange vilken effekt min skoter har och därifrån få min premie bestämd. Min Nytro gick från 2300:-/år till 4100:-/år då jag angav 270hk som den gällande effekten.
Jag gissar dock att alla bolag ej har den här funktionen.
Vet du om stöldpremien då t.ex också täcker kostnaden för turbon...?
Smart funktion annars, byråkration runt detta verkar ju ofta vara ganska stel...
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Vet du om stöldpremien då t.ex också täcker kostnaden för turbon...?
Smart funktion annars, byråkration runt detta verkar ju ofta vara ganska stel...
Dom är flexibla, det går garanterat att höja premien ytterligare om man vill försäkra sin skoter till ett högre värde. Ring och kolla på Måndag vettja!
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Min Nytro var försökrad med ALLT extra som satte på den, tex boggie, framvagn, skidor, tunnel mm mm. Inkl turbo. Däremot skulle jag bara få ersättning för turbon vid skada, inte vid stöld. Vilket var lustigt, men bättre än inget..
 

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Kul läsning! :)

Och snön närmar sig och tankarna på en turbo ökar igen efter sommardvalan! Har en XTX -11, och det är 180 kittet som lockar. Vad tar de för montering av det på mcx? Någon som har koll på det?
Är det bökigt att slänga på det själv?
 

B.Eriksson

Välkänd medlem
25 jun 2010
126
0
6
Älvsbyn
har beställt mitt kitt (180) genom NTC som dom ska installera åt mig. Det är alltså ett mcx kitt som NTC installerar.

Beställde även nytt variatorkitt och ny fjäder. Inget man får på köpet utan du köper till detta.
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Så dom tar båda 2 35000 för att installera ett 180 kitt och då ingår inte variatorkitt?
Vad kostar ett vettigt variatorkitt med fjäder då ni som har gjort det?
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Vad jag kan minnas så kostade mitt Supertipp variator kitt (bara vikter) runt 3000kr.
Jag kör fortfarande med original fjädrar i båda variatorerna men har planer på att eventuellt lägga ner mer dollar på variator sidan.


Får inte remmarna att hålla mer än 40-50mil, då är dom mos :/
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Jag köpte ett kit ifrån ulmer racing för 2500:- då ingick supertip fjädrar och helix.
Sen har jag mixtrat efter mitt eget tycke. har inga problem med remslitage.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
2500 inkl fjädrar och helix var fasiken billigt.
Bara supertipvikterna går på ca 2300kr direkt från supremetoolinc.com
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
hmm va faktiskt ännu billigare då jag handlade kittet kostade 2300 på hösten -08 då dollarn låg precis under 6kr plus frakt då givetvis men jag handlade en massa annat samtidigt.
nu mer så säljer han kiten med enbart helixen och supertip för samma pengar.
 

Hellman

Medlem
6 jan 2006
16
0
1
Gävle
Blev så sugen, Så köpte mig en Nytro med 270hk kittet:)

Något jag borde göra med maskin innan vintern?
Längtar sjukt till snön