Turbo Tråden

Le-phazer

Medlem
20 dec 2010
10
0
1
Åre
Tjena! jag har en fråga angående variatorn på en phazer turbo.
Jag har laddat den med 0,5 bar utan att kompsänka. någon som har något förslag på vikter och fjäder i variatorn? originalvikterna är ju för lätta vad jag har förstått. men de vikter som jag fick med var för tunga för att den skulle orka varva tillräckligt för att turbon skulle slå in. så, npgon som har förslag på vikter samt fjäder till phazer turbo med 0,5 bars laddtryck utan kompsänkning?
 
J

Jona$

mer kött på benen än så behövs för att kunna kalkyrea ett svar. tex vilken matta,drevning,tyngd på vikter du har nu, primär och sek fjäder.inställning i sek, helix,org rem?

I vilket fall så rekomenderar jag att om du inte redan har det å regga dig på totallyamaha.com eller rättare sagt ty4stroke och ställa frågan där.


I mitt fall ska jag ta å köra diagnostest idag å se vilka siffror alla sensorer får, speciellt luftvärmesensorn.
 

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Har du pratat med Erik? Kan det vara sledstart som du har som strular. Provat koppla ur det? Har batteriet rejält med ström? Sitter intercoolern som den ska?
Jag tror inte på insprutarna och mcx filter/tankfilter. Mcx filtret är omöjligt att sätta fel väg, då pilen är jätte stor, vilket håll det ka gå:)
 

Le-phazer

Medlem
20 dec 2010
10
0
1
Åre
Jag har 38 matta originaldrevning originalvikter originalrem och ett par omärkta tyngre vikter som jag fick med. skall väga dem. fjädrarna i variatorerna är original tror jag, skall kolla upp det! skall nog registrera mig på de sidorna! tackar.
 
J

Jona$

Nej har inte fört samtal med erik än.
Och tvivlar på sledstarten, för diskussion med uppfinnaren och enligt han läser den bara av vad givaren skickar till insprutningen och skulle det fela skulle den varva å bete sig konstigt. låter det vara.

Har kört diag mode och kommit fram till att alla sensorer fungerar som dom ska och även att throttlar står som dom ska.
Enda jag märkte av var att displayen påvisade 10.7v
Resten sitter som det ska, intercoolern ja, tror inte heller på filtret.

Har upptäckt en sak idag iaf som jag hoppas kan lösa problemet.
såg det fanns massa droppar av bensin i snön och när den gick såg jag det rinna vid tanken,. kopplade bort dynan och fann att jag inte dragit åt nippeln runt slangen som ansluter till tanken. den gick att vrida på och hadde soppa runt sig. startade maskinen men kunde inte se direkt något läkage,dock kunde man röra slangen friskt. drog åt och torkade rent å lät den gå. kan inte se nåt läkage.

Det som ändå gör mig fundersam i det hela är att efter jag gjort diag mode å skulle testa starta skotern så kicka den igång inom 2sek precis som den ska. detta var innan jag upptäckte läckan.
 

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
En sådan läcka är ju absolut inte bra då den drar in tjuvluft. Det ska bli spännande att få höra i fall detta va felet då du har testat mera.
 
J

Jona$

Nej så sant, det är juh det bara att saken som gör mig fundersam är att den ändå gjort en hel del felfria starter samt att jag kunde inte notera nåt läkage den lilla stunden jag stog och titta. men har satt tillbaka allt och lät maskin stå tills tempmätaren tändes och hadde den stunden ca 16min inte sett nåt läkage.

Ska ringa erik om en timma å se vad han har att säga.
 
J

Jona$

Och så fortsätter karusellen men stannar förhoppningsvis här.
Har nu pratat med Turbokungen Marklund och han kan inte se nån annan lösning än den jag är inne på heller mer än att cr10ek är såklart hårdare stift men bättre om den klarar det. Sen att många ställer ner co men som jag nämde till Erik så är det lika med lågfartsmunstycken och har ingen koppling till bränsleflödet vid själva starten.

Enda då som återstår ifall det återgår är att ta och köra ett trycktest på bränsleledningen.
 
J

Jona$

Maskinen har startat oavsett om det gått närmare ett dygn nu eller är -17 ute så har den startat inom 1.5sek.
Men karusellen har inte slutat snurra för idag gick inte pumpen igång. efter att kollat pumpen så kollade jag splitten av kabeln till pumpen å den var hel. kollade då om det matades ström till splitten vid tändning och nej.

hörde reläet klicka men det är ingen säker källa, så tog lös reläet å värmde det i handen å knacka lite. satt tillbaka och pumpen vakna till direkt.
Så ett nytt relä beställs direkt.
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Hoppas du får till strulet nu Jona$!
Tur i oturen att de strular nu i början på säsongen, kunde lika gärna hänt vid sportlovet när det bör va som mest puder.
 

MBFL

Aktiv medlem
16 apr 2009
96
0
6
kalix
Vad kör ni med för kamhöjd? ska man kapa ner kammarna för att få det att hålla bättre
har en nytro mtx -11 med 270 kit
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Vad kör ni med för kamhöjd? ska man kapa ner kammarna för att få det att hålla bättre
har en nytro mtx -11 med 270 kit
Jag kör XTX med 8 kuggar och challenger Extreme 38*365*51 och har inte tappat en kam ännu på 320 turbo mil....Bara man ger fan i att köra över 160-200 så håller kammarna.....Jävligt nöjd med mattan.....
 
J

Jona$

Ber till gudarna att det stämmer nu, har fått turbon och allt att ladda nu. ser 1bar vid gaspådrag och det är sjuka hästar som visar sig :p Men upptäckte att det rapplar inne i boggien. gissar på mattspänning eller att den hugger i slidsen vilket ändå resulterar i att spänna mattan mer.

Men dom lever iaf :D 2dagar ifrån till att den åker till vemdalen :)

Men hur har ni löst intaget med huven på, kommer in kopiösa mängder med glipan mellan huv och intercooler...funderar på att köpa mesh av Metso på forumet och lägga för.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Ber till gudarna att det stämmer nu, har fått turbon och allt att ladda nu. ser 1bar vid gaspådrag och det är sjuka hästar som visar sig :p Men upptäckte att det rapplar inne i boggien. gissar på mattspänning eller att den hugger i slidsen vilket ändå resulterar i att spänna mattan mer.

Men dom lever iaf :D 2dagar ifrån till att den åker till vemdalen :)

Men hur har ni löst intaget med huven på, kommer in kopiösa mängder med glipan mellan huv och intercooler...funderar på att köpa mesh av Metso på forumet och lägga för.

Hör av dig när du kommit till Vemis, jag är där nu.
 
J

Jona$

Jasså där borta.
Ska bli kul men med blandade känslor, efter alla dessa bergodalbanor med maskinen så är man konstant orolig och har den där onda magkänslan.

Det återstår ett problem för mig,
har märkt av en lätt lukt av bränsle i oljan, antagligen sedan den surat vid dom gånger man inte fått igång den.. tryck bensin via kolvarna.

Men en sak som oroar mig lätt är att den kan diffa mellan 1000-1300rpm och har även dött för mig en eller 2 gånger vid gassläpp.

För det mesta håller den varven vid tomgång men ibland diffar den och man kan höra den takta annorlunda men inte synas på displayen.
Jag har i åtanke att den släckt dessa stift förut och jag fått liv i dom samt att det är cr10ek och inte orginalet.

Observera att den svarar alltid direkt och inget den visat vid den lilla färderna jag testat.
 

peder86

Välkänd medlem
2 dec 2008
240
0
16
Någon som haft problem med att det fryser något och man plötligt har 1.5 bar i laddtryck istället för 0.4 på morgonen när man skall ut en sväng?
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Någon som haft problem med att det fryser något och man plötligt har 1.5 bar i laddtryck istället för 0.4 på morgonen när man skall ut en sväng?
Nä....Verkar vara givaren eller mätaren som fryser/fel på.....
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
tänkte höra lite med er phazer turbo förare hur turbon funkar på er? blire mkt skruvande å lagande etc? tänkte om dom fall man hör när dom brinner upp etc bara är några få olyckliga.