Valtråden 2014!

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Jag tror många har svårt att riktigt greppa fördelen med att vi åker på snötäckt mark och ej barmark.
Vi stör inte naturen särskilt mycket vi njuter däremot av den.
 

TStenberg

Medlem
1 okt 2010
21
1
3
Arvidsjaur
Frågan är när fan någon ska titta på reglering av fritidsbåtar?

Det finns ju snart 1 miljon registrerade fritidsbåtar i Sverige (högsta andelen per invånare i världen tillsammans med Norge, Finland och Nya Zeeland).

För fritidsbåtar är de totala utsläppen ca 144 000 ton CO (2011) mot ca 53 000 ton CO för skotrar (2008). Där kan man tillägga att utsläppen för skotrar minskar i samband med att konventionella 2-taktare fasas ut mot direktinsprutade 2-taktare och 4-taktare. Så hade jag haft tillgång till färskare siffror hade det nog sett ännu bättre ut till fördel för skotrar.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Du kommer nog aldrig att få uppleva en reglering av fritidsbåtar.
Varför i hela fridens namn skulle de som bestämmer nere i Stockholm sabotera för sig själva, bättre att vara en nagel i ögat på andra.
Gäller ju samma sak med förbudsområden för terrängfordon...
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Varför vill någon införa reglering av fritidsbåtar?
För att de är Stockholmare eller vad... Suck. Djävla avundsjukementalitet!

Det blir inte bättre för oss skoteråkare genom att göra det sämre för båtägare.

Detta resonemang är jämförbart med skatt på pensioner kontra arbete. Inget blev sämre för pensionärerna bara för att de arbetande fått lägre skatt. Pensionärerna har ju samma som innan!
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Båtar kör man ju på diesel. Småflottar och annat går väl på bensin men dom kör ju också etech och liknande insprutningar.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Vilket mörker till regeringsförklaring.

Vår nya kulturminister: en barnprogramledare som gjort utvik.......seriöst!
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Så för att hon är en föredetta barnprogramledare som gjort utvik är hon inkompetent kulturminister? Antar att du grundar det till största del på fördommar och väldigt lite på fakta?

Säger inte att Alice är helt rätt för posten, men jag kan inte såga hon direkt heller då jag inte vet vad hon har att komma med. Du kanske sitte på mer information och koll på vad hon har för kompetens utöver "disneystjärna"?

Vår förre finansminister såg ju vid första anblick ut som en haschrökande hippie. Går inte å klaga på hans jobb direkt såhär i efterhand? Ekonomin om något lyckades ju moderaterna med.

Det mest oroande är väl att Åsa Romson är Vice-Statsminister och miljöminister.... Jag litar inte ett dugg på att den kvinna har någon som helst verklighetsförankring.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Åsa Romson är tyvärr en känslomänniska utan spärrar och de visade hon i debatten mot Annie Lööf inför valet.
När hon förlorade i argument efter argument tappade hon helt fattningen och skrek på Annie.
Allt annat än statsmannamässigt beteende.

[video=youtube;KOqzCWgrrmY]http://www.youtube.com/watch?v=KOqzCWgrrmY[/video]

Och sedan har vi mister tjäbbel som statsminister.

[video=youtube;shkQ15VLB5k]http://www.youtube.com/watch?v=shkQ15VLB5k[/video]
 
Last edited:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Så för att hon är en föredetta barnprogramledare som gjort utvik är hon inkompetent kulturminister? Antar att du grundar det till största del på fördommar och väldigt lite på fakta?

Säger inte att Alice är helt rätt för posten, men jag kan inte såga hon direkt heller då jag inte vet vad hon har att komma med. Du kanske sitte på mer information och koll på vad hon har för kompetens utöver "disneystjärna"?
Nu är det stor konkurrens i mediebranschen eftersom att alla drömmande flicksnärtor de senaste 40 åren har velat "jobba med media" och med tanke på den konkurrens som finns i mediebranschen så är det imponerande med en karriär där hon hållit flera programledarjobb under en lång period inklusive några jobb på statliga verk gällande kultur. En alldeles utmärkt meritlista för en kulturminister med andra ord, särskilt som hon i övrigt inte belastas med några klavertramp.

Det här med utviket är väl heller inte speciellt uppseendeväckande. Om Italien kan ge en utviksmodell en ministerpost så kan väl inte Sverige vara sämre.

Ska man protestera mot något så är det att Mehmet Kaplan fick en ministerpost. Densamme som hyllar jihadister med svenskt medborgarskap som strider för al-qaida i Syrien och jämför det med svenskar som stred för Finland i vinterkriget.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Ja nog finns det med stor säkerhet personer som är mindre lämpade som ministrar än Alice Bah. Läst på lite om hon och inte tusan verkar hon helt borta. Trot eller ej men tydligen har hon gjort mer i livet än disneyklubben och nästan vare naken i OKEJ.
Disneyklubben som iaf jag för övrigt avgudade som liten, så inget fel med det inte!!! ;)
Alice sämta merit är att "Hon var ledamot av Svenska kyrkans kyrkomöte åren 2006–2010"* Huvva....

Kaplan känns ju faktiskt sådär han också, men nu blev han ju bostadsminister. hurvida han är kompetent på den punkten vågar jag inte svara på. Men något direkt jihadiststöd borde han ju inte kunna ge från den positionen.

enpatte: Lööf har ju dock en debatt teknik som går ut på att motståndarna ska bli förbannad på hon. Möjligtvis effektivt men jag tål inte kvinnan. Att börja vifta med papper i ansiktet på Lövén och försöka tvinga på honom en rapport är ju lite löjligt i sig. Sen kunde såklart Lövén löst det bättre. Men jag hade bett hon dra åt helvette.
Tur man inte är politiker. :p
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Ingvar Carlsson överlämnade en rapport till Carl Bildt i en liknande situation vid en tv-debatt på tidigt 90-tal och det var mycket civiliserat från båda parter.

Den första fiffelsossen är nu hittad:
Ardalan Shekarabi tvingades avgå som SSU-ordförande efter trixade med pengar och medlemslistor.
han har idag som bonus blivit civilminister inte illa.
Nu verkar det som han inte får igenom sin senaste deklaration eftersom han försökt redovisa felaktiga siffror på sin bostadsförsäljning.

Övrig att notera:
Mehmet Kaplan är ny bostads- och stadsutvecklingsminister. Han orsakade uppståndelse vid ett seminarium om islamofobi i Almedalen i somras. Han jämförde då svenska jihadister som reser till Syrien med frivilliga som åkte till Finland för att strida i vinterkriget mot Sovjetunionen 1939-1940. Åsa Regnér har utsetts till ny barn, äldre- och jämställdhetsminister. 2008 föreslog hon i en debattartikel i SvD att kyrkan inte längre ska få viga dem som vill gifta sig.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Ja klart det kan ske ciliviserat, men varken Löven eller Lööf var ju särskillt civiliserade enligt mig.

Haha det där sista är ju faktiskt roligt. Känns lite brist på bättre nyheter på den.

"Åsa Regnér har utsetts till ny barn, äldre- och jämställdhetsminister. 2008 föreslog hon i en debattartikel i SvD att kyrkan inte längre ska få viga dem som vill gifta sig."

Jaha? Och? Ja jäklar vilken skandal. "Ohh kyrkan tappar sin makt, hur ska vi då klara oss?"
Att man ifrågasätter om kyrkan verkligen ska ha rätt att bestämma vilka som får gifta sig, och på så vis hantera juridisk frågor tycker jag är rätt sunt. Framförallt då kyrkan haft en historia om stort motstånd till homoäktenskap.

Nu bestämmer inte kyrkan egentligen vilka som får gifta sig på pappret, men du förstår min poäng antar jag.

Dock säger jag inte emot att dom två andra såklart hittat på dumheter. Får ju se nu hur ärliga dessa ministrar varit. Ett gäng fick ju gå 2006 då dom inte var helt ärlig mot Reinfeldt. Att nån gång i sitt liv gjort dumheter är en sak. Att gömma undan dom och inte vara ärlig när man ska leda landet är en annan.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Som tidigare talats om...
Att det skulle bli restriktioner för båttrafiken är inte tänkbart...
Inte så länge våra folkvalda har intresset.

Expressen bråkar med Åsa Romson:
http://www.expressen.se/nyheter/val2014/asa-romson-malar-med-forbjuden-farg/

Epressen: "Finns det inga andra alternativ än kopparbaserade färger. På Miljöpartiets hemsida rekommenderar ni att man ska tvätta båten i stället?
Åsa Romson: - Det går inte på stora träbåtar.

Har du inte funderat på att göra dig av med båten?
- Nej, det är också ett kulturarv som pryder sin plats och som gör att vänner kan vara med och segla och uppleva skärgården.
Vi skoteråkare använder skotern för att kunna ta sig ut i fjällen med vänner och familj, men det är tydligen skillnad.

Är det inte konstigt att du som miljöminister har en båt som kräver kopparbaserad färg?
- Min familj har valt att inte ha bil till exempel. Det är väl också meningen att man ska kunna ha ett fritidsliv som är aktivt."
Ja klart man ska kunna ha ett aktivt friluftsliv, men inte med motorfordon i fjällen, men motorfordon i skärgården går tydligen bra...


Ja vad säger man.
Värma sitt boende med villaolja, måla med förbjuden färg är helt okej för miljöpartiets ledare.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Vår vice statsminister är med andra ord en hycklare av grad.
Vilket diskvalificerar hennes övriga åsikter direkt.
 

TStenberg

Medlem
1 okt 2010
21
1
3
Arvidsjaur
Som tidigare talats om...
Att det skulle bli restriktioner för båttrafiken är inte tänkbart...
Inte så länge våra folkvalda har intresset.
Har du inte funderat på att göra dig av med båten?

- Nej, det är också ett kulturarv som pryder sin plats och som gör att vänner kan vara med och segla och uppleva skärgården.
Vi skoteråkare använder skotern för att kunna ta sig ut i fjällen med vänner och familj, men det är tydligen skillnad.
Det är ju lite det här jag vill komma fram till.

Jag vill inte se se en reglering för fritidsbåtar, men jag tycker det är ett bra argument mot reglering av snöskoterkörning. Man förstår ju att de flesta politiker känner mer för båtägare än skoteråkare (om man nu ska hårddra det) och få känner sympati för hur skoteråkningen påverkas av regleringen.

Men undra om det inte vore bättre om man bestämde att; om det ska ske reglering av något specifikt fritidsfordon (t.ex. snöskotern) så måste man se över alla andra former av fritidsfordon samtidigt. Alltså inte att man ska reglera alla fordon under samma villkor (exakt samma utsläppsregler etc.) men att ändringar måste ske simultant. I så fall kan man inte bara undersöka snöskoterns påverkan på miljön utan att jämföra med alla andra fritidsfordons påverkan på miljön.

Skulle inte det få politikerna att tänka två gånger innan det fattas några beslut?
 

Andersxboy

Välkänd medlem
27 jan 2012
262
0
16
Vindeln
Enligt mig så är åsa romson den största hycklare, landsbygdshatande och landsförrädare som någonsin har fötts/levat på detta jordklot. Skulle hellre leva mitt liv tillsammans med Lars ohly än att någonsin lägga min röst på denna västvärldens förgörare. Hon är garanterat anställd av kina/ryssland för att förstöra väst, och nu håller hon på att lyckas.....
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Enligt mig så är åsa romson den största hycklare, landsbygdshatande och landsförrädare som någonsin har fötts/levat på detta jordklot. Skulle hellre leva mitt liv tillsammans med Lars ohly än att någonsin lägga min röst på denna västvärldens förgörare. Hon är garanterat anställd av kina/ryssland för att förstöra väst, och nu håller hon på att lyckas.....
Haha nog för jag har väldigt svårt för Romson också, men lite mkt foliehatt på det där va? ;) Antar dock att det var en viss ironi.
Håller på lyckas är ju frågan. Jag håller ju fortfarande tummarna för att hon inte ska få igenom så mkt när dom är så pass litet parti ändå. Det värsta tokerierna borde ju Sossarna helt enkelt inte vilja gå med på.

Men visst finns det en risk att hon hinner sänka landsbygden lite. Jag vill nog ändå mena att dom/vi (ja inte jag än då men framtiden så) som bor på landsbygden gör det för att vi vill. Dom kan straffskatta bäst dom vill, dom får ändå inte bort oss. Än om det såklart är förjävligt att urbanisering verkar vara nån sorts lösning på alla problem för MP.
 

Andersxboy

Välkänd medlem
27 jan 2012
262
0
16
Vindeln
Viss ironi var det, skrev mest ner det ja tänkte om henne angående att hon målat sin båt med nån miljöskadlig färg. Expressen
tog upp det idag tror jag. Hycklare var ordet..


Skickas från min iPhone via Tapatalk