Valtråden 2014!

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
enpatte: Det där var en väldigt arg Israel älskare det där. Snuskigt opartisk, antagligen ingen Palestinavän det där. ;)

Åter igen, dom i riksdagen är människor. Borg har väl också gått ut med att han rökt på i yngre dar. Även förra regeringen hade lik i garderoben. Ingen finner väl honom inkompetent för det? Orkar inte kommentera varje punkt, men t.ex Kristina Persson så var det ju tydligen helt bluff å båg.

Edit: Läste mer från bloggaren. Jääääklar vad han hatar muslimer. :p
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Sådär, lite drygt en månad efter valresultatet kan vi blicka tillbaka på en händelserik tid.

Det kom in en u-båt i Stockholms skärgård. Det skakade om kultureliten så till den milda grad att augustprisvinnaren Bengt Ohlsson har skrivit en liten krönika om att det kanske inte var så smart att lägga ner försvaret ändå.(1)
Läsvärt.

Vem vet, snart kanske någon kommer på att det kanske inte var så bra att ha fri invandring från tredje världen?


Sverige, "the rock star of the recovery(2)", sänkte nyss reporäntan till noll.(3)
Det här betyder inte i sig så mycket. Reporäntan styr egentligen bara riksbankens in- och utlåningsränta. Den är 0.75 procent lägre respektive högre än reporäntan. Negativ ränta hade riksbanken således på inlåningssidan redan med den förra räntan och dessutom kan reporäntan sänkas med 0.75% till innan riksbanken måste betala för att låna ut pengar till bankerna.

Finansmarknadsministern (mp) kommenterar räntesänkningen och konstaterar att det krävs "skyndsamma" åtgärder för att komma till bukt med de svenska skulderna.(4) Det är försent, minst 10 år för att göra något. Till och med Handelsbankens chefsekonom har börjat varna för alldeles för hög skuldsättning.(5)

Det är positivt att kronan sjunker i värde, det hjälper svensk exportindustri. Dock är det intressant att Sverige, det högst belånade landet i Europa och med högre totala skulder än Grekland nu börjar visa svaghetstecken. Särskilt som världens finansmarknader börjat frysa ihop.

(1)http://www.dn.se/kultur-noje/tva-skott-i-brostet-tva-skott-i-huvudet/
(2)http://www.washingtonpost.com/business/economy/five-economic-lessons-from-sweden-the-rock-star-of-the-recovery/2011/06/21/AGyuJ3iH_story.html
(3)http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/rantebesked
(4)http://www.dn.se/ekonomi/ministerns-varning-efter-riksbankens-rantebesked/
(5)http://www.svd.se/naringsliv/handelsbankens-chefsekonom-oroas-av-ranteutvecklingen_4048521.svd
 

Lidqvist

Välkänd medlem
7 mar 2011
122
0
6
Vilhelmina
Vilka tror ni tjänar/förlorar på nyval? Jag skulle gissa att SD får in några extra röster på alla de som tidigare skippat SD på grund av "tabufaktorn", vad tror ni?
Jag hoppas dock att många SD-väljare inser att det är dom som satt oss i den här soppan, genom att fälla budgeten för Löfven & Co, och att de därför röstar annorlunda.

Oavsett om man är höger eller vänster så är det ju i mitt tycke bättre med en stark regering än en jävla färgpalett av motstridiga åsikter till riksdag, med Mr. Åkesson som vågmästare. För i sistnämnt fall blir det utan tvekan bara skit!

För övrigt lutar jag mer mot vänsterhållet, men då jag inte egentligen har intresserat mig för politik förrän på senare år i och med att detta var mitt första val så har jag inte hittat det rätta partiet för mig (om det ens finns). Håller dock med Mas Såklart, den dagen det kommer ett parti som ser till att urbaniseringen går i stöpet kommer de ha en säker röst från mig!
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Hur arbetare kan rösta på löfven efter det här kan man ju inte förstå när den absolut viktigaste frågan för dom är fortsatt massinvandring framför en fungerade välfärd. Helt obegripligt. Och Reinfeldts senaste kommentar om att han minsann flugit över Norrland och kollat ner för att se att det finns huuur mycket plats som helst att bo på så att vi har platsbrist hade han noterat att vi minsann inte har. Hur fan kan en så överjävligt korkad karl ha vart statsminister? ??
 

Lidqvist

Välkänd medlem
7 mar 2011
122
0
6
Vilhelmina
Är väl fler än sd som kunde ha röstat för löfvens budget?
Jo men med tanke på SDs vågmästarroll är det väl troligt att SD blir "syndabocken"? eller "räddarna i nöden" beroende på vilken inställning man har till nyval.

Sen tycker jag att invandring är bra, de flesta invandrare jag känner vill ju faktiskt bo i inlandskommunerna och vill lära sig språket, till skillnad från alla svenskar som flyttar in till städerna för att det är behändigare eller för att jobben i inlandet inte duger. (med inland syftar jag till norrlands inland, vet ej hur det ser ut i inlandet i södra Sverige)

En intressant grej: en av de största ekonomiska förlusterna hos små inlandskommuner är urbaniseringen, min hemkommun Vilhelmina har förlorat tiotals miljoner per år (minns inte exakta siffran) i skatteintäkter och statsbidrag till följd av att populationen minskat under åren. Med detta sagt så vill jag påstå att ju fler invandrare som bosätter sig i kommunen - desto fler INVÅNARE i kommunen = mera pengar till kommunen.

Invandring är en bra sak, om den sköts rätt. I dagsläget kan jag dock inte påstå att vi ger dem de bästa förutsättningarna för att bli en del av samhället.

No hate :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Oavsett vad man tycker om invandringen så tycker jag det är lika barnsligt av alla andra partier att medvetet sänka regeringens budget. Ingen där "uppe" vill ju samarbeta, vissa gör det för att de måste.

När ALLA partier går ut och säger att de absolut inte vill ha ett skit att göra mer SD, varför ska de då förvänta sig hjälp då de kniper.

Sen tycker jag det är fel att säga att partierna hit och dit har brutit sina vallöften, för som det ser ut så KAN ju ingen följa sina vallöften heller.

Blir kanon med omval, så kanske (kanske) det kommer en fungerande regering till makten, oavsett färg.
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Finns det chans att Kaplan, Romson samt Fridolin försvinner från regeringen är det värt att ta den chansen. Ett parti som vill totalurbanisera Sverige och slå ihjäl alla företag utanför storstadsregionerna som dessutom sitter med i regeringen... Ni kommer väl ihåg Djurskyddsmyndigheten? Det första som togs bort när alliansen tog rodret.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Djurskyddsmyndigheten togs inte bort utan dess uppgifter gick till jordbruksverket efter att myndigheten som styrdes av en fd riksdagsman från MP gjort bort sig totalt och nästan dödat det ekologiska jordbruket.

K-len:
Nej det är inte barnsligt!!!
Alla partier har fört sina väljares talan och stått på deras linje.
De rödgröna har röstat för sin budget, alliansen sin och SD har gjort allt de kan för att få inflytande.
Vilket är precis som det ska vara i utgångsläget, sedan är det upp till den som får i uppgift av talmannen att bilda regering att bilda ett regeringsunderlag av detta.

Eftersom vår Stefan inte har de vassaste besticken i lådan gjorde han fel redan från början, det största misstaget han kunde göra var att bilda regering med V eller MP och inte själv bara S.
S med stöd av alliansen är det enda regeringsalternativet som var möjligt med utfallet av valet, allt annat kommer att kunna röstas ned om nu ingen vill samarbeta med SD.

Efter att ha bildat regering med MP och släppt in V i budgeten sträckte han ut en hand som stank av sur politik från MP och V till alliansen.
Det var inte annat än en korkad krigsförklaring.

Man måste se till Stefans enkla förflutna för att förstå hans taktik.
På arbetsmarknaden är de vana att lägga hot och lösa det i sista stund genom nattmanglingar.
Det finns ingen långsiktig taktik utan bara krav och hot vilket är exakt vad han har gjort nu 2ggr.
Först genom att sträcka fram en hand med skit som enda alternativ och sedan genom att direkt utlysa nyval ist för att som sig bör låta talmannen se om någon annan kan bilda regering.

Han hotar och förväntar sig sedan att någon annan skall lösa hans problem.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.155
146
63
Säfsen
Du är inte så tokig du enpatte. Mycket välformulerat och bra summerat.

Kan bara svenska folket förstå det här (och sossarna i synnerhet) så kanske vi slipper MP i maktposition efter nyvalet...
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Det är precis det jag menar med att "ta bort". En del av Djurskyddsmyndighetens ansvarsområde återgick till Jordbrusverket, men myndigheten lades ner.
 

Lidqvist

Välkänd medlem
7 mar 2011
122
0
6
Vilhelmina
Crusty077 vad är det som du grundar ditt antagande på, om att MP vill urbanisera Sverige och utrota småföretagsamheten? Enligt de själva är de positiva till att kunna bo på landsbygden och vill tydligen sänka skatterna för småföretagen (står på deras hemsida). Jag säger inte att du har fel, men jag är inte så insatt i MPs politik och deras förslag, så jag är helt enkelt nyfiken på om de försöker lura mig genom deras fina välformulerade ord. ;)

Sen är jag nyfiken på varför alla är så emot V? Jag har förstått att de flesta här hatar deras politik men har inte hört VAD det är som är så dåligt med dem. Eller är det bara gammal "kommunistskräck" som sitter i?

Min uppfattning av V har blivit att de vill att alla ska ha samma förutsättningar, om man så är rik, fattig, brun eller vit och oavsett kön. Jag tycker även att deras åsikt om vinster i välfärden är rätt sund.

Det lilla jag vet om M är väl att deras hjärtefråga är jobb, och att deras politik gör att de rika blir rikare men inte de fattiga. Rätta mig gärna om jag har fel, jag är ju som sagt inte "låst" till nåt parti så det finns ju en chans att övertyga mig ;)
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Crusty077 vad är det som du grundar ditt antagande på, om att MP vill urbanisera Sverige och utrota småföretagsamheten? Enligt de själva är de positiva till att kunna bo på landsbygden och vill tydligen sänka skatterna för småföretagen (står på deras hemsida). Jag säger inte att du har fel, men jag är inte så insatt i MPs politik och deras förslag, så jag är helt enkelt nyfiken på om de försöker lura mig genom deras fina välformulerade ord. ;)

Sen är jag nyfiken på varför alla är så emot V? Jag har förstått att de flesta här hatar deras politik men har inte hört VAD det är som är så dåligt med dem. Eller är det bara gammal "kommunistskräck" som sitter i?

Min uppfattning av V har blivit att de vill att alla ska ha samma förutsättningar, om man så är rik, fattig, brun eller vit och oavsett kön. Jag tycker även att deras åsikt om vinster i välfärden är rätt sund.

Det lilla jag vet om M är väl att deras hjärtefråga är jobb, och att deras politik gör att de rika blir rikare men inte de fattiga. Rätta mig gärna om jag har fel, jag är ju som sagt inte "låst" till nåt parti så det finns ju en chans att övertyga mig ;)
Ang MP, du tror alltså att det som dom formulerar genom att skriva "sänkta skatter" kommer även att omfatta dom som äger eller arbetar med eller runt ett fordon som drivs med ett fossilt bränsle? Svaret är nej, tvärtom. Bara för att ta ett exempel.

Åsa Romson skryter över kollektivtrafiken i Sverige men åker själv taxi för femsiffriga belopp varje år.
Jag har bott utanför "stan" större delen av mitt liv och kommer fortsätta göra det, och jag lovar, när det kommer ett mer ekonomiskt, mer miljövänligt, mer praktiskt, mer effektivt och mer användbart fortskaffningsmede som kan ta mig från punkt A till punkt B med allt jag kan tänka mig behöva ha med mig än min Dodge Ram så kommer jag använda det!
Det skulle nog alla!

Ang V, 6 timmars arbetsdagar, behöver jag säga mer?

Ang M, hur menar du med att dom fattiga blir fattigare om det blir fler jobb, billigare att anställa, lägre skatt på inkomster?
Att dom fattiga på nått vis blir ännu fattigare (vad det nu betyder?) via M`s politik men gynnad via V`s har jag aldrig förstått.
Har fått för mig att det är bidragsälskande vänsterfolk som helt enkelt tycker det.

Har också fått för mig att det finns 2st "politiska jobb".
Det finns vi (jag) som arbetar (eller driver) inom den privata sektorn och bidrar med skattemedel till välfärden.
Tex chaufförer, butikspersonal, industriarbetare etc.
Och det finns dom som arbetar i den offentliga sektorn som utför välfärden.
Tex inom vård, äldreomsorg, utbildning.

Vad jag inte kan förstå är att medans Sossarna tillsammans med Vänsten, som ska vara ett arbetarparti, vill slopa genomförda förslag som RUT och Resturangmomsen. Vilket i sin tur kommer leda till minskade jobb för oss som bidrar till välfärden. Samtidigt sitter den typiska arbetaren som utför välfärden och röstar rött?
Snacka om att bita sig själv i arslet.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Djurskyddsmyndigheten togs inte bort utan dess uppgifter gick till jordbruksverket efter att myndigheten som styrdes av en fd riksdagsman från MP gjort bort sig totalt och nästan dödat det ekologiska jordbruket.

K-len:
Nej det är inte barnsligt!!!
Alla partier har fört sina väljares talan och stått på deras linje.
De rödgröna har röstat för sin budget, alliansen sin och SD har gjort allt de kan för att få inflytande.
Vilket är precis som det ska vara i utgångsläget, sedan är det upp till den som får i uppgift av talmannen att bilda regering att bilda ett regeringsunderlag av detta.

Eftersom vår Stefan inte har de vassaste besticken i lådan gjorde han fel redan från början, det största misstaget han kunde göra var att bilda regering med V eller MP och inte själv bara S.
S med stöd av alliansen är det enda regeringsalternativet som var möjligt med utfallet av valet, allt annat kommer att kunna röstas ned om nu ingen vill samarbeta med SD.

Efter att ha bildat regering med MP och släppt in V i budgeten sträckte han ut en hand som stank av sur politik från MP och V till alliansen.
Det var inte annat än en korkad krigsförklaring.

Man måste se till Stefans enkla förflutna för att förstå hans taktik.
På arbetsmarknaden är de vana att lägga hot och lösa det i sista stund genom nattmanglingar.
Det finns ingen långsiktig taktik utan bara krav och hot vilket är exakt vad han har gjort nu 2ggr.
Först genom att sträcka fram en hand med skit som enda alternativ och sedan genom att direkt utlysa nyval ist för att som sig bör låta talmannen se om någon annan kan bilda regering.

Han hotar och förväntar sig sedan att någon annan skall lösa hans problem.

Är inte riktigt säker på att jag vet "vad som hände"...

Tolkar ditt inlägg/formulering som att du inte håller med mig... ändå är det exakt det du skriver som jag försökte medla.

Kanske formulerade mig dåligt, men jag syftar till alla media som kallas SD för barnsliga och allt vad det är, för att de inte dansar efter löfvens pipa. Jag menar att det inte är mer konstigt än att ingen annan valde att göra det.