Valtråden 2014!

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
OMFG jag insåg just att jag kommer att tjäna lite pengar.

När kronan går ner så blir mina utländska aktieinnehav värda mer! Fan det kan bli intressant imorgon kväll när jag loggar in på avanza.

Andersxboy

Välkänd medlem
27 jan 2012
262
0
16
Vindeln
Jaha, å va fan händer nu då? Oavsett vad som händer så lär väl miljöpartihelvetet ha sina gröna häxfingrar med i spelet. Man kan ju hoppas på S+C+FP, det är väl det minst dåliga alternativet. SD hamnar nog inte i nån regering. Eller?

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Är det lika bra att sälja skotern fort som fan, eller? Kanske till Norge?
Hinner mupparna få igenom ett totalförbud under en mandatperiod tro...?

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
MP kommer knappast få igenom något totalförbud. Vad lever ni i för värld egentligen? MP har 6,8%!
Vissa av sina frågor kommer dom såklart lyckas förhandla in. Men de mest radikala idéerna kommer de andra partierna med S i spetsen sätta krokben för.

Visst kommer det bli lite annorlunda. Men jag kan sätta mitt liv på att Sverige inte kommer gå under på dessa 4år. Samtidigt kommer det bli svårt för Sossarna att få igenom ens något då Allians partierna är så pass jämnstora.
Det som oroar lite är ju det osäkra regerings läget. Det är väl även därför kronan sjunkit som jag fattat det? Och inte p.g.a. att Sverige ska till å styras av ett parti som faktiskt ändå styrt skiten större delen av tiden?
Jag skulle bli väldigt förvånad om alla småföretagare helt plötsligt konkar till höger och vänster bara för att Annie inte styr. Då har man nog inte så bra företag till att börja med.

Överlevde vi förr överlever vi nog nu också.

Andersxboy: SD hamnar inte i nån regering, det är ingen större risk. Om inte Moderaterna/Alliansen får nån stroke och blir regeringskåta.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Hur vore det om S och M, (S&M :eyebrows: ), lyckades samsas och bilda regering? DÅ får vi då en regering med egen majoritet!

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Hur kommuner med minst och mest antal skotrar har röstat.
http://Pic.twitter.com/5q6mCpTn60
Marginell skillnad på partierna med miljö fokus, alltså MP och C. Dock betydligt mer vänster vridet i "Skoterkommunerna". Rätt väntat skulle man kunna säga.
Skåne har ju rätt lite skotrar så att SD har fler röstare i söder är även det föga oväntat.

Angånde M&S så blir det ju lite som att Arctic-Cat och Polaris skulle samarbeta och bygga en skoter ihop. Skulle säkert blir helt ok produkt men chansen är väl större att månen ramlar ner.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Anders Borg gör det enda rätta och flyr landet för valfritt toppjobb ute i finansvärlden.
Resten av världen undrar om vi är riktigt klok om man ska tro pressen.
Flertalet naiva MP-röstare valde att kast bort sina röster på tokkommunisterna i F!.

Personligen tänker jag i oktober se över mina möjligheter att studera och bredda min kompetens för det lär nog behövas i framtiden.

Sisten som lämnar skutan kan ta flaggan med sig.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Jo Sverige kommer nog gå åt helvete nu när det ska regeras av dessa orutinerade Socialdemokrater. Ja menar det är ju inte så att Sossarna faktiskt lett Sverige under större delen av vår demokrati. Eller hur var det nu?

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
OMFG jag insåg just att jag kommer att tjäna lite pengar.

När kronan går ner så blir mina utländska aktieinnehav värda mer! Fan det kan bli intressant imorgon kväll när jag loggar in på avanza.
Uppdatering: Kronan gick visserligen ner, 0.3%, men kursen gick också ner så jag har förlorat 100 kr sedan i fredags.
Gällande kronkursen så var det precis som vilken dag som helst och den reagerade inte alls på valresultatet mer än en vanlig vardag.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
I en ledare för en annan svensk skotertidning som är stor på nätet skrivs det om vad en S+MP regering kan få för negativa konsekvenser för oss skoteråkare och framförallt friåkare.
Rekommenderas.

Jag hoppas personligen att det inte var några skoteråkare som röstade på den rödgröna röran.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Så du menar att allemansrätten är ett borgerligt påfund?
Skoteråkning går väl inte under allemansrätten...
Det är terrängkörningslagen som reglerar den.

Allemansrätten, då folk kan gå ut och plocka bär och svamp i skogen tror jag inte MP vill göra nåt åt. Däremot tror jag dom är rätt sugna på att begränsa motortrafiken i terrängen.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Att du utan allemansrätt skulle ha nån sorts rätt att köra skoter på annans privata mark har jag rätt svårt att se. Att det sen regleras i terrängkörningslagen är ju en annan femma.

Att moderaterna kanske inte vare det främsta förespråkarna för ett friare folk (om du inte har pengar då) är väl ingen nyhet. Det var dock "gamla" moderaterna. Dom nya kommer ju inte ens ihåg sin egen historia så. =)

Med det sagt är miljömupparna skrämmande. Jag hoppas dom hålls rätt hårt, dom har ju ändå ingen majorietet alls egentligen.
Sen är det väl ganska korkat att bara helt strunta i att det finns vissa miljöproblem. Men att fjällen skulle vara speciellt hårt drabbade vet jag väl inte?

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Spontant känns det som att miljöproblemen som orsakas av snöskoter är rätt små jämfört med ATV (rätt fina spår i fjällen av renskötseln t.ex) och med båttrafiken runt kusten.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Allemansrätten kan bara tillämpas på människor till fots så den har ingen egentlig relevans här.
Sedan är Svenska staten markägare i den fjällmiljö som oftast diskuteras.

Den liberala idén som bör styra är att allas individuella frihet går först så länge man inte negativt påverkar en annan individs frihet.