Vilka märken har tillfört något till oss?

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Rätta mig om jag har fel, men var det inte ockelbo som uppfran glidboggie, om du menar då dom slutade med hjulboggie på 70-80 talet.... =)
Om jag inte missminner mig, så var väl AC först med glidboggie, någon gång på 60-talet. Tror att det första materialet på glidskenorna, var av trä !
Ockelbo hade, efter konventionell hjulboogie, en annan form av "Hjulboggie", där en massa hjul, istället för slice,satt på en (Slice)skena.
Vilket var odugligt i tö, då snön packade i boggien. Ibland så att motorn till och med slutade att orka dra runt mattan.
Tror aldrig dom överhuvudtaget hade någon maskin med glidboggie, förrän dom sista åren som dom höll igång tillverkningen.
 

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
t660 kom väl först 04a å yamaha hade ju rx-1 03
Nej arctic cat kom först med 4-takt, det började mellan polaris och arctic för att det skulle förbjudas med 2-takt i nationalpakerna i USA, ska skriva mer när jag hittar artikeln
 

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
avgas reglerna blev för hårda i parkerna så 2-takt höll ej måttet så ett race mellan arctic och polaris startades,2002 kom den första 4-takten av arctic cat, 150 tillverkades och 100 av dom åkte direkt till dom 27 nationalparkerna runt om usa, tätinpå så presenterade polaris sin första 4-takt som heter frontier om nån kommer ihåg dom, sen kom rx1 -03, både t660 och frontiern hade som max 55 hk !
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Larven var först utan skidor....

(Om ni undrar vad det tillfört så slapp ju de andra testa det konceptet)
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Om jag nu inte kommer ihåg fel så fanns det 4T motor redan i begynnelsen, hade inte tom ski-doo en sådan motor ett tag :)
Hur som helst så fanns det maskiner innan 80-talet som hade 4-t.

En sak som Yamaha har stått för är driftsäkerhet som är värd namnet, och det har tvingat dom övriga märkena att lyfta sig.
Så det kan man iaf tacka dom för :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Brp var först med elektronisk back RER, perc etc. De var även "klart" modernast 2003 med Rev chassit som förändrade mkt och alla andra tagit efter...
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Som edvinsjolund skrev--> Vem var först med vätskekylning??? Detta var ju ett ganska stort steg som nästan alla skotrar har nu
 

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
ni som tex skriver första 2-takt med 4 cyllisar, kan ni skriva vilket år, tycker det är kul fakta
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.008
113
Stora Blåsjön
Nu kanske jag inte ska vara petig men var inte ski-doo först med a-armar på SAFARI GLX 1990 har dock ingen aning när det kom på de gröna.
Ski-doo rörliga avgasportar 1989 (Som än idag princip ser exakt lika ut.)
El-backen såg jag nämndes tidigare. Det var också ski-doo som var först med denna. Vill minnas att den fanns i begränsad upplaga på tundra 1997, fanns dock på många modeller 1999.

Lite intressant är också hur segt det var på insugssidan hos många märken. Många körde kolvstyrt insug långt in på 1990 talet. Reeds hade ju ändå funnits sedan tidigt 80tal. Ski-doo hade dock slidmatning på många modeller som är ett riktigt bra system... som borde finnas kvar idag :)

Blev mycket ski-doo men det är det jag skruvat minst i :D
 

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
en liten info bara.
Edgar Hetteen grundade tillsammans med en
bror och en svåger Polaris Industries. Deras första snöskoter tillverkades
1954 och hade bakmonterad motor, men tillverkningen tog aldrig
riktigt fart förrän i början av 1960-talet.

Edgar Hetteen, som var med och startade Polaris, avgick i protest
ur bolaget redan 1960 för att några år senare vara med och starta Arctic
Cat i Thief River Falls några mil söder om Polarisfabriken.

Valcourt i Kanada fanns samtidigt en mycket driftig och teknikintressad
man vid namn Joseph-Armand Bombardier.
Genom att vara den första som kunde masstillverka och sälja ett litet,
lätt snöfordon, som dessutom hade frontmoterad motor, menar
många att just denne Joseph-Armand Bombardier kan sägas vara
snöskoterns fader.

När det var som allra populärast under första delen av 1970-talet
fanns det över 140 olika tillverkare av snöskotrar i Nordamerika! Men
dåliga vintrar och den första riktiga oljekrisen satte stopp för många
och under senare delen av 1970-talet försvann nästan alla. Kvar blev
de riktigt stora och de är fortfarande kvar: Ski-doo, Polaris,Arctic Cat
och Yamaha som gav sig in i skotertillverkningen så sent som 1968,
alltså bara några år innan den stora krisen skulle komma.

Vet dock inte när det första vätskekylda motorn kom