Vilka märken har tillfört något till oss?

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Nej det var Yamahas första, en SRX 440 sno-pro från 1974 men inte DEN första
Det var den första serietillverkade skotern med vattenkylning. Eftersom vi inte vet vilka prototyper som finns och vad de andra experimenterade med så måste vi nog säga att dom var först ut med något på marknaden i alla fall.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Nu är jag rätt ny inom skotervärlden så jag har rätt dålig historisk koll på skoterutvecklingen men jag måste nog säg att Skidoo/BRP/Rotax har gjort saker jag gillar.
Tänker främst på REV-plattformen men även saker som avgasventiler (osäker om de var först men var snabb med att starkt köra med det iaf), och på senare tid E-tecen är väldigt positiv utveckling. Alla sakerna har ju ironiskt nog grund från andra motorsegment men just att de fört in det in på skotermarknaden...
Polaris verkar ju ligga på nu med mycket fokus på dämpningen så hoppas de lyckas klämma fram nya innovationer framöver också och inte bara hos dämpningen... Intressant det med AC och aluchassi, det får ju ses som mycket positiv utveckling ska sägas.

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
kom ni ihåg dämparen på arctic som bara fanns ett år,dämparen som tänkte? hörde nå vilt rykte att NASA köpte dämparen.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
kom ni ihåg dämparen på arctic som bara fanns ett år,dämparen som tänkte? hörde nå vilt rykte att NASA köpte dämparen.
Ja den satt väl på ZL 600 ett år, i början på 2000:talet...
Jättebra manick, eller?
En elektronisk dämpare som kände av hur mycket kolvstången rör sig och justerar flödet förbi kolven efter det. Åker man på en ganska slät led med lite kolvstångsrörelser så skulle den vara mjuk och fin. Var det knöligt rörde sig kolvstången mycket och dämparen styvades upp. Dessa beräkningar gjordes ett antal ggr/sek.
Men när man var i luften under ett hopp tyckte dämparen att nu rör sig inte dämparen nåt så då ska jag vara mjuk och fin... Sen kom landningen plötsligt... Det hade den inte räknat med... ;-)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Vet av en herre på forumet som håller på experimenterar med sådana dämpare på sina mountain maskin, Borde vara ganska bra då han kan

Var för övrigt ZL 600 SS -02 som hade dom dämparna, Orange mkt fin maskin, och eftersom dom är "elektriskt styrda" så går de ´(om man är finurlig), att bygga om så man stäler hårdheten med ett knapptryck,

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Yamaha, först i världen med ett boggie system som har fjädrar runt båda dämparna ( SRV - resulterade i dominering i skotercross och enduro race i världen).
Yamaha först i världen med monoshock, Cross boggien som fanns förut var dock monoshock även den men enbart tillgänglig för sponsrade cross åkare. <- även elektrisk styr dämpare av olje / gas typ. Skidoo hade luft styrt på deras touring trippel-98
Polaris var väl först i världen med hydrauliska bromsar? fanns juh på 80tals modellerna om jag inte är ute och cyklar.
-
Spekulationer:
Vem var först med flatslide gasare? Fanns iaf 94 på vmax 5 och 600, tror inte Vmax4 92 hade flatslide.
Flytande sekundär variator?
Splinsade axlar? - Rotax är de då inte, dom körde kryss kil ändå in på 90talet.

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Yamaha: dom tidiga, Japaner trodde och tror att snö är något man har i näsan. Märkligt då man får 3m snö på Hokaido. SW 440 maskinen som fastande på spår och nedförs. Men tillförde skotervärlden något som faktiskt påminner om tillförlitlighet och kvalitet och 4t.

Skidoo: var i begynnelsen raka motsatsen till Yamaha med tillförlitlighet. Plastic pudding och ståltråd hade man i drivor i garaget. Skidoo är snöskotern med stort S och dominerar enligt mig skoter världen just nu med det bredaste och finaste programmet. Säger bara REV....

Lynx dom tidiga påminde mig om att det enda goda som kom från öster var morgonsolen och sågbocken , senare maskiner gjorda av människor från skogen till människor i skogen. Mycket fint program.

Polaris: åxå tidiga med Edgar Heaten , Polaris jätte fina ! hade man en rulle folie hemma så kunde man göra alla plåtjobb själv. Säger bara TXL indy ! den enskillt största innovationen inom skoter världen. IQ serien är det mest underskattade som finns i skotervärlden. Framför allt IQ FST är en dröm maskin som jag fått förmånen att köra mycket.

Arctic cat: herre jävlar vilket tålamod man fick ha med panterorna och jagarna , Men med Eltigre 6000 så vann man alla race på Torneälven och då är mycket förlåtet. SRX 440 åt man till kvällsmat. Kvalitet var ett okänt begrepp i USA på 70-80 talet och många tyckte och tycker hellre syrran på horhus än en Arctic. Det märke som jag vet minst om idag. Säkert bra maskiner idag. Snygga som bara den om inte annat.

:)

Last edited:

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Polaris var först med en riktig "Hill Climb Räcer" i 2009 års Assault ;)
Den förändrade mycket på hur en lössnömaskin ska se ut för att gå fort uppför!

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
hcr fanns ju också 2009.

summit xrs är väll också åt det hållet. å det var 2007.

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Det var aldrig snack om Summit XRS och HCR innan Assaulten blev vald till årets skoter i Sverige år 2009.
Därefter ville helt plötsligt de andra märkena börja marknadsföra sina maskiner.. Men Polaris var först här hemma!

De må ha funnits i staterna men här i Sverige var Assaulten först = grand daddy till den "fränaste" maskintypen!