Yamaha: dom tidiga, Japaner trodde och tror att snö är något man har i näsan. Märkligt då man får 3m snö på Hokaido. SW 440 maskinen som fastande på spår och nedförs. Men tillförde skotervärlden något som faktiskt påminner om tillförlitlighet och kvalitet och 4t.
Skidoo: var i begynnelsen raka motsatsen till Yamaha med tillförlitlighet. Plastic pudding och ståltråd hade man i drivor i garaget. Skidoo är snöskotern med stort S och dominerar enligt mig skoter världen just nu med det bredaste och finaste programmet. Säger bara REV....
Lynx dom tidiga påminde mig om att det enda goda som kom från öster var morgonsolen och sågbocken , senare maskiner gjorda av människor från skogen till människor i skogen. Mycket fint program.
Polaris: åxå tidiga med Edgar Heaten , Polaris jätte fina ! hade man en rulle folie hemma så kunde man göra alla plåtjobb själv. Säger bara TXL indy ! den enskillt största innovationen inom skoter världen. IQ serien är det mest underskattade som finns i skotervärlden. Framför allt IQ FST är en dröm maskin som jag fått förmånen att köra mycket.
Arctic cat: herre jävlar vilket tålamod man fick ha med panterorna och jagarna , Men med Eltigre 6000 så vann man alla race på Torneälven och då är mycket förlåtet. SRX 440 åt man till kvällsmat. Kvalitet var ett okänt begrepp i USA på 70-80 talet och många tyckte och tycker hellre syrran på horhus än en Arctic. Det märke som jag vet minst om idag. Säkert bra maskiner idag. Snygga som bara den om inte annat.