Vilka märken har tillfört något till oss?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Vad har det med saken att göra? Vad det blev för "snack" i sverige. HCRen FANNS; 2009. Än om så inte ett enda exemplar skulle ha blivit sålt, så var dom inte efter polaris. Vilket denna tråd handlade om...
 

andheex11

Välkänd medlem
15 okt 2010
344
1
16
rättvik
När man började bygga snöskotrar så va idén som den ser ut idag alltså ett drivband och två skidor. Men många provade annat det var främst i sverige usa och kanada man utvecklade snöskotern.. Det var skidoo som var först att börja massproducera snöskotrar därför räknar man han som starta skidoo som uppfinnare men det finns många andra också. skidoo och lynx har samma ägare så man kan säga att det e lite lika skotrar kanske syns med... i usa fanns 270 företag som gjorde skotrar fram till oljekrisen på 70 talet då bara dom stora överlevde... Finns ett projekt att starta ett svensk företag men vet inte hur långa dessa planer är. ockelbo köptes upp av lynx om jag inte missminner mig. finns även rush som har gjorts i svergie
 

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Vad har det med saken att göra? Vad det blev för "snack" i sverige. HCRen FANNS; 2009. Än om så inte ett enda exemplar skulle ha blivit sålt, så var dom inte efter polaris. Vilket denna tråd handlade om...
Då tycker jag du ska ägna några minuter åt att söka på nätet vilka datum Assault och Hcr presenterades för världspressen.
Kom tillbaka när detta är gjort ;)
Puss på dig Gröna k-len !
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Vet inte vilka datum exakt, men hittar något sånthär:
Arctic Cat 19 november, 2008
Polaris Assaukt:20 oktober, 2008

Men du menar altså att polarios presenterade sin assault 20 oktober, då tänkte arctic att oj. Den där blir bra, vi gör en kopia fast en m8 hcr. Så dom modifierade M8an, byggde nya skidor, gjorde nya dekaler och släppte den inom 1 månad?

Tycker inte det låter speciellt rimligt. Och jag startade tråden lite för att se vilket märke som kommit med vad osv. Och med en månad skillnad har jag svårt att se hur det kan ha varit assaulten som Arctics design team sneglade på då dom byggde hcren.
 

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Ville bara poängtera att Assaulten var först ;)
Givetvis var båda maskinerna klar långt tidigare än så och förmodligen hade de nog inte sneglat på varann alls.

Förstår precis va du menar och jag ville bara retas lite med ovan nämnda datum !

Det jag var mest inne på var att när Assaulten presenterades i Sverige så tror jag "stora massan" aldrig hade hört talas om tex Hcr mfl.. Jag tog då för givet att de var klart först även i USA men så var ju inte fallet... Bara med 1 månads skillnad :)

Bra Googlat förresten !

mvh/ Henke
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Okey. Bara för att få fram diskutionen. Driftsäkerhet på en sktoer innefattar latså inte hur chassiet håller?
Jaja antar att du menar att Artic cat har sått för kvalitet och driftsäkerhet då.

Ja , fan glömde det fick byta handtagsvärmaren på vipern och det var ju rätt dåligt på ~600 mil. Kommer inte riktigt ihåg men kanske gick det en rem också, samt att jag körde sönder ett stag mot en sten.

RX'an har det ju varit lite sämre med faktiskt, fick byta en skiva i sekundären och bussningarna i framvagnen samt avgastätningarna vid grenrören. Men det är ju också rätt dåligt på ~800'a mil.

Låt oss nu göra en liten jämförelse.

Vipern, under samma tid (dock mindre körsträcka):

Ski-doo 800X , skar 2-3 gånger? slutade med motorbyte (gick väl 50 mil ..)
Ski-doo Summit, Boggie ras.
Polaris, drivaxel ras
Arictic Cat F7 sprickor i chassiet.. då var den ny uttagen.

Men det är klart, dom övriga måste ha varit måndags exemplar :cool:

Nåja man kan ju köra sönder allt om man bara vill, men det var en period då rätt många märken inte hade någon kvalite att tala om. Sen har Yamaha sjunk och dom andra har stigit, 4-t maskinerna var ju inte lika genomtänkta som tex vipern =)

Men om jag förstår saken rätt så menar du att det är arcitc cat som har fått dom övriga tillverkana att lyfta sig kvalitets mässigt?

Jag vill dock hävda att Yamaha är den som har haft bäst kvalitet historiskt. Men å andra sidan man har ju inte heller ägt alla modeller. Men vad dom har bidragit med i övrigt kan man ju fundera på.
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Jag tror att K-Len var fel person att starta denna tråd!? Allt som inte är positivt för A-C är ju helt klart värdelöst?
Pinsamt..
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Polaris Rush = Lägga stödämpare utanför boggien! (vill dock påpeka att Yamaha var först med denna idé på sin "barnskoter" Sno-sport 125, i början på 1990-talet)

Yamaha Apex = Servostyrning! Det kommer slå stort!

Yamaha RX-1 2005, ställbar boggiedämpare via en stor ratt på tuneln = simpelt
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
å herregud vilken pajkastningstråd detta blev.. Bra ide på tråd men tyvärr funkar aldrig detta för att dom flesta är för färgade.
Jag är glad att skoter öht finns sen har de mindre betydelse vad de är för märke.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Menar absolut inte att arctic cat står för kvalite och driftsäkerhet. Dom har absolut haft(har) sin del av skit.

Ville bara få igång diskutionen.

Yamaha har från 2003-2010 (vet ej hur 11orna är) inte lyckats så bra med chassiena, och alla jag sett är formligen sne/glapp i framvagn efter några få mil. Det är inte heller kvalitet. (baserat på dom yamaha jag fick skruva i under mina år på yamahacenter i övik) En av våra demoexskar motorn på efter 10 (cirkus) mil. Men bara för den sakens skulle anser ajg inte att alla yamahas 4t motorer är skit. Är det ett återkommande problem, så anser jag att det är en kvalitets miss, och så är inte fallet med yamahas 4t motorer.

Några exempel på vad jag vill mena med bristfällig kvalitet:

Arctic.
firecat har stora problem med chassiet, 90tals ZR 600 har haft stora stator problem. Big block tripplarna har haft stora problem med driftsäkerheten osv. osv.

Ski-doo:
Brp gen 3 (?) motor är rätt kända för att ta insugsgummin och dom har ju även en hel del andra problme med motorn.

Yamaha:
Som tidigare nämnt, deras bulkheads är den stor miss enligt mig, då speciellt nytron.


Det är bristfällig kvalitet från tillverkarna.

Menar inte att säga att arctic skall vara bäst på något vis då det gäller kvalite. Men ja, att jag är grön av mig är ingen nyhet. Men det har ingenting med kvaliteten att göra.



Jaja antar att du menar att Artic cat har sått för kvalitet och driftsäkerhet då.

Ja , fan glömde det fick byta handtagsvärmaren på vipern och det var ju rätt dåligt på ~600 mil. Kommer inte riktigt ihåg men kanske gick det en rem också, samt att jag körde sönder ett stag mot en sten.

RX'an har det ju varit lite sämre med faktiskt, fick byta en skiva i sekundären och bussningarna i framvagnen samt avgastätningarna vid grenrören. Men det är ju också rätt dåligt på ~800'a mil.

Låt oss nu göra en liten jämförelse.

Vipern, under samma tid (dock mindre körsträcka):

Ski-doo 800X , skar 2-3 gånger? slutade med motorbyte (gick väl 50 mil ..)
Ski-doo Summit, Boggie ras.
Polaris, drivaxel ras
Arictic Cat F7 sprickor i chassiet.. då var den ny uttagen.

Men det är klart, dom övriga måste ha varit måndags exemplar :cool:

Nåja man kan ju köra sönder allt om man bara vill, men det var en period då rätt många märken inte hade någon kvalite att tala om. Sen har Yamaha sjunk och dom andra har stigit, 4-t maskinerna var ju inte lika genomtänkta som tex vipern =)

Men om jag förstår saken rätt så menar du att det är arcitc cat som har fått dom övriga tillverkana att lyfta sig kvalitets mässigt?

Jag vill dock hävda att Yamaha är den som har haft bäst kvalitet historiskt. Men å andra sidan man har ju inte heller ägt alla modeller. Men vad dom har bidragit med i övrigt kan man ju fundera på.
GoPro: Inte riktigt så, sålänge det inte är ren favoritisering som "egna märket är bäst" så är det okey för mig, men jag tycker man ska ha en vettig anledning att säga si och så. Att yamaha står för kvalite bara för att motorerna har hållt bra, tycker jag är konstigt. Då dom i mitt tycke har väldigt tvivelaktiga chassien.


Nu blev detta långt, och säkert jätteluddigt, så jag får säkert mer skit tillbaka, men klockan är mkt och jag är trött.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Polaris Rush = Lägga stödämpare utanför boggien! (vill dock påpeka att Yamaha var först med denna idé på sin "barnskoter" Sno-sport 125, i början på 1990-talet)
Ski-doo hade väl detta redan på någon 70-talsmodell + att det fanns väl på MXLT nåt år på 80-talet. Arctic körde oxå samma koncept några år på 80-talet.
Yamaha RX-1 2005, ställbar boggiedämpare via en stor ratt på tuneln = simpelt
Ställbar Boggiedämpare med ratt på tunneln är väl bättre än ingen alls, men ännu bättre är väl att ha ratten fram på styret (Lättare att komma åt?) ?
Många modeller som haft detta koncept före -05
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Ski-Doo anses väl vara först med mountain, då summit såg dagens ljus 1994, sen har de ju hänt en del sen dess...
Sen angående assult å hcr, vad kallar ni lynx ranger mountain som kom redan 2003 ? En mountain som var lite sämre i pudret än de andra, men utklassade allt motstånd på knockout på leden, med samma C46 ranoveringsbara gasdämpare som även fanns i rave 800 och racing 440...
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jaja antar att du menar att Artic cat har sått för kvalitet och driftsäkerhet då.

Ja , fan glömde det fick byta handtagsvärmaren på vipern och det var ju rätt dåligt på ~600 mil. Kommer inte riktigt ihåg men kanske gick det en rem också, samt att jag körde sönder ett stag mot en sten.

RX'an har det ju varit lite sämre med faktiskt, fick byta en skiva i sekundären och bussningarna i framvagnen samt avgastätningarna vid grenrören. Men det är ju också rätt dåligt på ~800'a mil.

Låt oss nu göra en liten jämförelse.

Vipern, under samma tid (dock mindre körsträcka):

Ski-doo 800X , skar 2-3 gånger? slutade med motorbyte (gick väl 50 mil ..)
Ski-doo Summit, Boggie ras.
Polaris, drivaxel ras
Arictic Cat F7 sprickor i chassiet.. då var den ny uttagen.

Men det är klart, dom övriga måste ha varit måndags exemplar :cool:

Nåja man kan ju köra sönder allt om man bara vill, men det var en period då rätt många märken inte hade någon kvalite att tala om. Sen har Yamaha sjunk och dom andra har stigit, 4-t maskinerna var ju inte lika genomtänkta som tex vipern =)

Men om jag förstår saken rätt så menar du att det är arcitc cat som har fått dom övriga tillverkana att lyfta sig kvalitets mässigt?

Jag vill dock hävda att Yamaha är den som har haft bäst kvalitet historiskt. Men å andra sidan man har ju inte heller ägt alla modeller. Men vad dom har bidragit med i övrigt kan man ju fundera på.

Jo om man med kvalitet enbart menar hållbarhet. Nu tycker jag att kvalitet innefattar fler saker. Synd att yamaha glömt det alldeles för många gånger.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag hade en sådan summit, fast en 95:a. Att Påstå att den skulle vara en milstolpe är fel. Den var lika smidig att köra som byrån i mitt vardagsrum. Men den gick som bara den. Prestanda mässigt skäms inte Rave 583 för sig än idag.