TSX500R "Dräparn" Quadbygge från scratch

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Fixat motorfästen och fästen för kylaren.
Provade med hela motorn i för att se vart kicken hamnar för att det inte ska ta i staget som ska sitta ovanför motorn.

 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Nu står den på hjul!



Nya övre a-armar:


Svingnen är inte helt klar några stag ska dit och lite fästen för kedjestyrarn, kedjesläparn och broms mm.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Tanken har slagit mig, men om det skulle varit bra så skulle man nog ha sett fler maskiner med a-armar bak på banorna. Sen lär det nog bara bli något rackel med drivningen också :)
Enkelhet är bra i många fall.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
hoho ja de e sant, ungefär som 4-t i skotercrossen va?
nån måste ju vara tjurskalle och bevisa att de går...

kom igen nu ;-)
 

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
Tänkte vänta med att komentera tills jag fick nåt vettigt att säga, men har insett att de kommer jag aldrig få göra :heh:

Sjukt fint bygge! :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Fixat dit bakramen och på med plasten för att se att allt passar.



Pipan påbörjad, tar mycket tid...
Tänkte först dra den raktfram sedan genom ramen och på sidan bara men då blev det för trångt vid kicken då "magen" hamnade för långt bak. Så det fick bli ett extra ärevarv förbi motorn. Det kommer bli en delning på pipan någonstanns för att den ska gå att plocka loss.

 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Sjukt imponerad av dig som vanligt, önskar man vore hälften så driftig som dig då hade man ju hunnit stoppa i motorn i skotern innan säsongen börjat istället för att stressmeka när snön faller.
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Delad bakaxel har jag på min och har haft en med stel tidigare och jag kan då bara se fördelar med delad. Mkt bättre grepp =2 hjul i backen oftare, mindre studs o kast. Jag tror det handlar mer om en kostnads vs lönsamhet för tillverkarna.

Hade faktiskt tänkt sälja min i år men då va man så dum och for o körde en sväng, fan så roliga leksaker!!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Delad bakaxel har jag på min och har haft en med stel tidigare och jag kan då bara se fördelar med delad. Mkt bättre grepp =2 hjul i backen oftare, mindre studs o kast. Jag tror det handlar mer om en kostnads vs lönsamhet för tillverkarna.

Hade faktiskt tänkt sälja min i år men då va man så dum och for o körde en sväng, fan så roliga leksaker!!
Intressant. Kör du på crossbana med den?
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
O.T. Det lilla jag hört om delad bakaxel kontra sving så är väl sving lättare samt att den ska vara lite stabilare i snabb kurvtagning på bana.
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
har åkt crossbana tidigare, både med en suzuki 450, predator 500 och med outlaw 525 irs som jag har nu. jag tycker då att det axar bättre där det är knöligt och studsigt med en delad bakaxel, men ktm motorn hjälper ju givetvis till ;)
ända som är sämre på outlawen är att stötdämparna är i vekaste laget för bana, landar man för tungt slår den igenom.

men får du chansen testa en med delad bakaxel så gör det! och givetvis ju knöligare desto större fördelar upplever jag.
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
O.T. Det lilla jag hört om delad bakaxel kontra sving så är väl sving lättare samt att den ska vara lite stabilare i snabb kurvtagning på bana.
kan nog stämma men tror inte det är speciellt stor viktskillnad, det är alu a-armar bak på min och den är även lättare än polaris föregångare med stel bakaxel, men den är ju inte lättast, det är nog ktm´s quadar.

sen om man ser hur quadbanorna ser ut i usa på film så verkar dom mkt slätare än svenska crossbanor.