A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Grymt snygga körbilder bra kört och knäppt:bigsmile:

Platsar ju i skotertidningar sälj bilder vet jag :)
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Som föregående talare, berätta mer om foxdämparna.

Jag tror dom är mjukare fast dom bottnar inte lika lätt som oem vilket gör den mer lättburkad och tål större hopp?? Fick den känslan när man prova en ac m8.

Stämmer det?? Sen för skojjs skull, är det nån skillnad i vikt mot oem dämparna?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Justja glömde skriva om dämparna...

Går ju som ställa mer som man vill ha dom och dom är som mjukare men slår ändå inte igenom lika lätt.
En polare spände sina fjädrar i boggien något i helgen och den maskinen blev bra mycket hårdare i boggien så han klarade sig bättre från genomslag men istället så blir den lite stötig.

Så med detta foxkit blir skotern lika följsam som original men slår inte igenom på samma sätt.

Har även köpt nya framdämpare, vanliga float evol, istället för evol x som jag hade så får quaden tillbaka sina framdämpare.
Sen är det lite överdrivet med evol x på en lössnömaskin :)

Självklart så vägde jag dämparna före och efter och totalt spar man ca 0.5kg i boggien.
Fram spar man också ca 1kg kanske lite mer på evol dämparna istället för evol x då då dessa har en extra behållare. Sen kör jag även utan krängningshämmaren då man kan ställa allt i dämparna istället...

Den stora fördelen med evol dämpare istället för dom vanliga float 2 är att man kan ställa in dom mer precis. Vanliga float blir lätt antingen för hårda eller för mjuka och slår aldrig igenom då trycket blir för högt på slutet av dom (outnyttjad fjädringsväg). Just detta är fördelen med evol då man kan kontrollera slutet mycket bättre.

Så jag kan säga att jag är nöjd med de nya dämparna helt klart skillnad!
 
Last edited:

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Okej, det lät riktigt bra, precis som jag vill ha det, skitmjuk och lättbruten.

Jag kör också utan krängningshämmare men skulle gärna ha dämparna mjukare i början så den blir lättare att burka när man står dumt till och snön är lite kompaktare.
 

Attachments

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Det skrevs förut om att ni skulle montera hylsor i dämparna på assaulten och montera pro framvagn.
Har det gjorts? Fungerar det bra?

Vore det inte en ganska enkel lösning att tillverka a armarna med en lägre infästning som Zbroz har på sina? Eller går det inte att flytta nog långt fram / ner så man blir av me de 25mm..

zbroz --> http://i3.photobucket.com/albums/y72/WIPolaris/zbroz.jpg
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Har kortat ner assault dämparna med hylsor inför denna helg. Går rätt fort att fixa... enklare än att göra special a-armar för ändamålet och dämpare ska ändå renoveras varje år så då kan man passa på då...
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Som sagt dämparna är inte kortade förens nu i veckan så helgen blir första körningen...
Och om hylsorna fungerar vilket de lär göra är det en oerhört smidigare lösning, funkar ju att bygga om a-armarna om man bara ska ha ett set men säg att du kvaddar en arm och måste bygga en ny. mycket smidigare att ha alternativet att kunna använda "off the shelf" armar ist för att behöva bygga om varje gång...
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Ok blir det köra med assault framvagn eller med PRO?

Är mest den förlorade fjädringsvägen som är tråkigt med hylsorna. Men det kanske man kan leva med.
Monterade ni en 25mm hylsa eller?

En bild vore guld värt på hylsorna!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Självklart blir det rmk framvagn, blir så mycket smidigare skoter då.
Hylsorna som monterades är 20mm långa. ca 25mm i diameter och ett hål igenom för stången & gjorda i aluminium.
Blir väll inte mycket fjädringsväg man förlorar, dämparinfästningen sitter längre in så det blir nog rätt lika i slutändan... men enligt mig helt klart värt det isåfall.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Är det Fox Floatare som ni kortat ner med hylsa? Jag skulle också vara intresserad av att korta ner mina framdämpare. Är det något man kan fixa själv?
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Fjädringsvägen är ju en avvägning man får göra och vad man prioriterar, men för mig är det inget jag tvekar en sekund på... Och det är original WE dämparna vi pratar om med RMK vagn som roppin säger. Minns inte konstruktionen på Floatarna men tror de ska gå att korta. Går att korta själv men man behöver vissa verktyg för främst floatarna då du måste fylla kvävgas i dem igen efteråt bl.a.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Skulle inte rekommendera att korta float med hylsa metoden... luftvolymen blir mindre då och mindre vill man inte ha, utan på float bör man korta ner på riktigt men det är inte så lätt, men det beror på man kanske inte märker någon större skillnad där heller.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag tror nog jag går på att flytta övre fästet fram då så bibehåller jag slaglängden och får samma skidtryck och höjd fram som original.
 

mbrp

Välkänd medlem
6 mar 2007
144
0
6
Bollstabruk
Har en fundering eller närmare bestämt två, hur vart det med att flytta upp främre boggie infästningen på assaulten?? Upplevt några nackdelar med detta ingrepp?? O dom där hylsorna för att korta dämparna, kommer det bli någon produktion på dom??? Låter iallafall väldigt intressant!
Mvh
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Riktigt intresserad av att höra hur kortningen av assault dämparna fungerade i praktiken med nya framvagnen??

Och hur askers skoter gick med std sekundärfjäder istället för blk/purp ??
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Riktigt intresserad av att höra hur kortningen av assault dämparna fungerade i praktiken med nya framvagnen??

Och hur askers skoter gick med std sekundärfjäder istället för blk/purp ??
Verkar funka finfint på bamses maskin med kortade assault dämpare.

Jag har inte kört rmk:n denna helg så jag har inte testat fjädern, utan det blev en helg med ski-doon i stora blåsjön.
Bestyckade ner förgasaren ytterligare så nu är det 270 i huvudmunstycke och den går fruktansvärt bra och det känns som man kan hålla full mutter i flera minuter utan problem, dock orkar jag bara ca 30-40 sekunder för sen blir man så less på ljudet...
Den ljuddämpare jag byggde för ett tag sedan till skidoon funkar ej att hålla fullt längre än ca 7-10 sekunder sen tappar den effekt. Så tyvärr åkte originaldämparen tillbaka förra helgen.

Kul att testa köra kort maskin någon gång också, tog sig faktisk fram bra mycket bättre än förväntat.
Skulle va kul att ha denna motor i rmk:n :)
Tror den optimala vårmaskinen skulle ha lite smalare framvagn och något längre matta så den håller ner skidorna lite, som den är nu är det ju löjligt, ställer sig rakt upp även om man lutar fram över styret och bakfjädrarna i boggien på max, men den är underhållande att köra ändå :)
Skulle ha bänkat skidoon vid något tillfälle, men så jobbigt att behöva åka ca 30 mil för att bli besviken... det finns alltså ingen dyno närmare än 30 mil från Östersund?