A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Nu har jag fixat oljerestriktorn.
Är plockad från variatorsidan på 400ves motorn, då denna ska gå på oljeblandat sedan.
Tyckte det kändes som det var lämpligt flöde genom denna.




Bra att veta att gängan till turbon är samma som till bromsslangen till en iqr.
Så en sådan är den byggd av.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Hunnit provköra oljereturen än?
Jadå var upp å körde i helgen och det verkar funka fint.
Ställde dock på tändningen rätt rejält i dom lägre varven innan jag åkte upp vilket gav en fetbogg precis vid tillslag, så efter att jag drog ner lite soppa där omkring så gick det lite bättre på söndagen. Men till helgen blir det en "test and tune" helg och efter det ska den gå perfekt :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Smörjningen till turbon verkar funka finfint :)
Har i helgen haft med mig en 7" surfplatta som jag har vipec-programvaran på, så kan man läsa loggar och justera direkt på fjället.
För 995kr så funkar den imponerande bra faktisk, powercommander programvaran funkar fint också om man vill köra det också.
Kör med en blåtands mus till plattan då vipec-programvaran med alla små menyer är svårt att använda med bara fingrarna.



Dock blev den inte använd förrän på söndag då jag inte hade någon knapp kvar för att aktivera loggningen.
Men nu har jag massa bra loggar att gå igenom och har nog hittat en grej som har hängt med ett tag nu, och lösningen är nog lite hårdare fjädrar till avgasportarna. Felet är att den kan bogga till när man kör mycket pumpgasning och då har jag nu märk att det brukar hända runt 6200-6400varv och avgasportarna är tänkt att öppna vid 6250. Så troligen hinner/orkar den aldrig stänga avgasportarna när det är laddtryck i motorn och den går lite snålt precis där då mappen är snålare innan avgasportarna öppnar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Kan de inte bara va att fjädern är lite utmattad?
Så du menar att fjärdrarna kan bli trötta efter bara 500mil? Dom har ju inte gått av än men nästan :) Har köpt nya lite hårdare fjädrar idag som ska provas till helgen. Kände mig dock lite snål idag så jag köpte inga originalfjädrar för 200kr/st... Tror jag har ett par från någon gammal 800ves i stugan också som kan provas också.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ja polaris vet ju hur man tar betalt. Nog tror jag dom där skit fjädrarna utmattas. står väl t.om att dom ska bytas i verkstadsmanualen om dom är "rostiga"
Men de är väl bara för att tjäna pengar kanske. Kostar dom ens 2kr I inköp... :p

Har du förresten ett motorstöd liggandes? Isf tar jag en
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Ja polaris vet ju hur man tar betalt. Nog tror jag dom där skit fjädrarna utmattas. står väl t.om att dom ska bytas i verkstadsmanualen om dom är "rostiga"
Men de är väl bara för att tjäna pengar kanske. Kostar dom ens 2kr I inköp... :p

Har du förresten ett motorstöd liggandes? Isf tar jag en
Köpte ett par som jag tror borde bli bra för 8kr/st...
Har tyvärr inga motorstöd kvar.

Tog och kikade igenom loggarna igen och kollade på vad insugstempen ligger på nu med intercoolern, förut så låg den på ca 65c och nu med intercooler är det högsta jag loggat 28c efter långa fullgasrepor. Annars vid mer obelastat läge ligger den runt 9-10c...
Så viss skillnad gör den lilla saken i insuget som säkert också är helt inkletad i olja...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Ingen risk man sabbar balanseringen på turbon när man tar bort kompressorhjulet?
Det gör man säkert och hållbarheten på lagren blir säker halverad. Men räknar man i timmar så är det inte ett problem på en 2t turbo..
Om man säger att en kullagrad turbo skulle hålla ca 10000mil om den satt i en bil vilket blir om man snittar 70km/h (vilket säkert är lite i överkant hög snitthastighet under 10000mil) så blir det 1430timmar.
1430/2= 715timmar.
Om man säger att en polaris motor behöver en rejäl översyn minst var 100e drifttimme så är jag inte speciellt orolig att turbon ska gå före motorn :)

Sen är ju turbin och kompressorhjul individuellt balanserade och slutligen balanserad som en enhet, så det blir inte så illa som man kan tro.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Vart det en HP platta med windows 8 för dig också? :) skaffade en usb split också med 4 utgångar så kunde man köra blåtand muspekarn och pc5an inkopplad på instrumentpaneln.. väldigt snitsigt.

Ang turbon lär du inte behöva oroa dig över hållbarheten sålänge han får smörj, samt de låga laddet och temperaturerna tror ja inte pushar agget till nån maxgräns heller.

Nu när du kör intercooler så lär ju laddet vridas på 2hg också va? :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Ja det blev en hp stream 7, funkar finfint.
Får se om jag orkar dra på laddet lite mer, skull va kul. Men då måste jag göra om variatorbestyckningen.
För som det är nu så är vikterna maxade så då måste jag gå ner på fjäder och har lite svårt att hitta en fjäder med så högt starttryck och relativt lågt sluttryck.
Är nöjd med variatorerna som det är nu och remmarna håller fasiken bättre än på en originalmaskin.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Aa precis, kanonplatta å ha med sig.
Jajuste du har maxat ut.. Lär väl duga som han e antar jag, alltid kul med mer effekt dock :)
Du lär väl ha mer power i den nu endå när du kan hålla ner insugstempen lite, iaf behålla effekten längre vid mycke fullgasrepor med Ic..

Kul att de håller, ska ju naturligtvis ta med de i värderingarna när det gäller effekt i en skoter :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.661
807
113
Kramfors
Host , host...
Look who is talkning... ;-)
Jag misstänkte svaren på mitt inlägg skitbra :madgrin:

Jag ska snart beställa tid för bromsning jag "ska bara" svetsa fast ett motorfäste som slets lös (vilda pollar) och bestycka in Aeen piporna.

Undra om jag sagt det tidigare :amuse: