Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Thank you Mazz1974.
Glad to see that you build snowbikes in Russia!
Hope you finish your horse soon, snow is coming....

Tack alla för det positiva kommentarerna!
Vi har behållit framskärmen för utseendets skull. Möjligen skyddar den lite mot snösprut från skidan.

Förra boggiskenorna var korta Ski-Doo MXZ med BilletX förlängare. Dessa förlängare hade en uppvinkling men eftersom vi körde med 8" vändhjul löpte mattan rakt.
De nya skenorna har samma uppvinkling men denna gång har vi bytt till 7" hjul.
Ska bli intressant om uppvinklingen leder till ökad följsamhet, mest troligt på hårt underlag.
Det kan vara en nackdel i lössnö men efter lite utprovning ser vi vad som är bäst.
Vi har ju möjligheten att montera tillbaka 8"-hjulen om man vill ha en rakt boggieslut.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Eftersom turbon fordrar trycksmörjning använde jag tidigare ett oljefilterlock från en KTM 690. I locket tas oljan ut genom en vinklad banjoanslutning.
Har aldrig varit nöjd med denna lösning.
Den är så illa vinklad att blanjon tog i den främre motorbulten. Drog in en försänkt bult men det blev inte optimalt.


Har nu kört 2 år med denna nödlösning och tog tjuren i hornen och svarvade ett nytt bättre lock.




Nu sitter banjoanslutningen som den ska!
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Börjar nästan bli färdig med monteringen efter alla uppdateringar och ombyggnationer.
På annandag jul planerar vi åka till Arjeplogsfjällen för första utprovning. Hoppas på mycket snö och inte för kalla temperaturer.

Monterat det nya framlyset, ett KTM originaltillbehör. Det har en HID-lampa vilket påstås påminna om xenonlyse.
Bytt också till en ny eloxerad gaffelkrona p.g.a. lyset hade ett annat monteringssätt mot gaffeln. Dessutom trevligt med lite eloxerat bling åxå ;-)


Den nya dynan från Seat Concepts på plats.
Mycket bredare än en originaldyna. Valde överdraget kallat "Gripper" som har en sträv yta.


Monterat den numera gummiupphängda laddluftkylaren.
Filterstrumpan är trasig, har en ny som åker på strax.


Nedre tryckslangen är bytt till en silikonslang.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Monterat KTM:s bukplast.

Första provturen i Vuoggatjålme.
Vi hittade bra med snö i skogen vid plogstation.
Fjädringen känns klart bättre än fjolårets design.
Grymt nöjd!
Min hoj gick inte lika bra. Visade sig vara fel på TPS:givaren.
Strax innan halv gas började den hicka. Grymt störande!
Har nu mätt upp spänningen på den och den visar helt fel värden.
Ska beställa en ny givare. Hoppas det är lösningen på problemet.
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Imponerad över bygget som vanligt men bara så du vet så är HID riktig xenon :D
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Nice video Mazz1974!

Efter annandagens provkörning känner vi oss ganska nöjda.
Ny TPS-givare beställd. Den ska ligga på 5,8V i stängt läge. Min visade 4.1V. Känner mig hyffsat övertygad att den är anledningen att min hoj inte gick för fullt.

Är mycket nöjd med fjädringsegenskaperna på led och i övrigt stötig terräng. Vi har detta år fått en längre fjädringsväg.

Det vi inte är fullt nöjda med är brant klättring i lössnö.
Känslan är att den i djup snö uppför lyfter skidan mer än önskvärt.
Uppvinklingen av skenorna längst bak kan vara en del av problemet. Raka skenor kan vara en del av lösningen.
Ska testa byta till 8" hjul tillsammans med en offsetaxel (omvänt monterad) som gör att skenan löper rakt till vändhjulet. Ska utöver detta montera en plastkil längst bak som gör att slidesen blir rak.

I övrigt kan en annan lösning vara att testa olika lufttryck i dämparna. Hårdare bak bör hjälpa till att hålla ner skidan. Sista variabeln är längden på staget som ersätter hojens bakdämpare. Vi har gjort den som en vantskruv så längden är justerbar.
Göra det längre bör öka skidtrycket. Nackdelen är att det samtidigt höjer körhöjden.

Testade åxå köra med bara en balatarem. Eftersom den inte går att montera den centrerad drog den skenorna snett. Egentligen ganska logiskt, en tankevurpa helt enkelt. Monterar dit den andra balantan så dragbelastningen blir centrerad.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
I brist på nyheter på bygget postar jag här lite byggbilder från FB-gruppen.
Många olika konstruktioner och idéer.
Ni behöver inte fråga mig vilken konstruktion som funkar bäst ;-)













 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Gissar att 4-takt 450 eller mer är det vanligaste.
2-T förekommer också. KTM 300 är den vanligaste tvåtaktaren.
Toppeffekten på en 2T 300:a är likvärdig med en 450 4T.
Medelvridmomentet är högre på 4T men vikten är lägre på 2T.
Bränsleförbrukningen är högre på 2T så viktbesparingen kan kanske bli likvärdig eftersom man möjligen måste ta med sig mer extrabränsle.
2T påstås ha billigare och enklare underhåll.
Som ni ser finns många olika skolor i vad som funkar bäst.....
 

tede-77

Välkänd medlem
1 feb 2007
225
4
18
LULEÅ CITY
det som var intressant på söndagens körning i voggatjolme var att jonas wiklunds ktm 500 turbo tog ganska precis lika mycket soppa som min 300 och vi körde runt om varandra hela dagen .....
 

tede-77

Välkänd medlem
1 feb 2007
225
4
18
LULEÅ CITY
men då väger ktm 500 turbon med långt kitt minst 165 kilo och min 300 tvåsmäll tedesledd highmark bara 124 fulltankad
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Uppladdning inför Ride and seek-tävlingen i Kåbdalis den 17:e januari. Är ingen GPS-kramare men fick låna den av en polare. Monterat den provisoriskt med direktström från batteriet+brytare.
Känns krånglig att använda, skärmen liten och kartorna grötiga. Tur att min vapendragare Magnus Sundström åker med och lotsar eftersom mitt lokalsinne är i princip obefintligt. Hoppas det blir en kul tävling!
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Under mellandagarnas provkörning gick min häst taskigt.
Mellan kvarts och halv gas börja den hacka och missa.
Enligt FI-lampans blinkningar intikerade fel på trottellägesgivaren kallad TPS.
Var ändå osäker om den var felet och misstänkte att den inte fick bränsle, antingen hojens sprut eller piggyback turbosprutet.

Har nu bytt TPS-givaren. Tack och lov var detta felet. Nu går den för fullt!
 

agazza

Medlem
13 jan 2015
14
0
1
Västernorrland
Nu har jag läst byggtråden i ett svep och känner mig frälst och gråtfärdig, otroligt roligt med händiga människor som förstår vikten av att göra något ordentligt.


Nu ställer jag mig i kö i tråden och bönar, ber och hoppas att ni skulle tänka på att komma fram till någon slags kompromiss av ett kitt man kan köpa.

Jag har möjligheten att göra mycket själv men saknar en del kompetens och utrustning.

Drömmen för mig vore ifall ni hade viljan och orken att sätta ihop en DIY Guide med bilder och förklaringar. Jag hjälper mer än gärna till med renskrivning och formatering av texten.

Detta i kombination med att ni tillverkar vissa delar av kittet och delar med er av er tidigare erfarenhet av bygget, samt fortsätter dela med er av era ritningar och filer, så skulle fler människor kunna ta del av ett semifärdigt kitt för gemene man.

Jag förstår att ni kanske inte har tid eller lust med det, men jag med fler skulle uppskatta hjälpen något fruktansvärt.

Jag skulle tänka mig att en gemensam kraftaktion på forumet skulle kunna resultera i goda resultat för flera.

Kort och gott

  1. Göra en dedikerad länk eller tråd med en renskriven DIY
  2. Forummedlemmar med kompetens och maskiner tillverkar delar som kräver en större insats, mängdrabatt för kunder och bra vinstmarginal för de som väljer att bidra med "storskalig" tillverkning
  3. Ritning och DWG filer läggs upp och numreras så dessa kan härledas till ett arbetsmoment i DIY
  4. Kontakt och dialog förs med de som tillverkat delar till er tidigare om storskalig tillverkning för mängdrabatt
  5. Något upplägg med förskottsbetalning via PayPal Gift för gruppbeställningar av delar, momsat och skattat som man brukar säga..
  6. Materiallista på begagnat och nya delar som individen själv måste införskaffa
  7. Assemble Guide
  8. ???
  9. Tokgasa och njuta av livet

Eller vad säger alla som är sugen på en GENIII:Cry:
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kul att du gillar bygget Agazza!

Detta har sedan start varit ett hobbyprojekt och tycker förstås det är extra roligt att intresset för dessa maskiner är stort.
Tyvärr kommer detta med största sannorlikhet stanna som ett hembygge.

Förstår din tanke om byggsats för hembyggaren, frågan har varit uppe tidigare.
Om man tänker sig att kommersiellt bygga en byggsats är det nog svårt att få lönsamhet på detta.
När det stora jobbet är att tillverka delarna, är steget inte långt från att erbjuda ett färdigt kitt.
Vi har ju redan en tillverkaren Timbersled som har stordriftsfördelar och erbjuder sina kitt för 55-60.000 kr. Mycket osäkert om vi skulle kunna sälja billigare ur ett affärsmässigt perspektiv.

Däremot en "open scource" konstruktion där alla bidrar med erfarenheter och tips om delar m.m. kan vara något. På sätt och vis finns detta redan med FB-gruppen.
Här finns också andra intressanta konstruktioner som på olika sätt skiljer sig från vår GEN II.

Kom ihåg att man måste vara intresserad av att bygga och skruva innan man ger sig in i att göra ett eget kitt. Målet för oss är inte längre att det ska bli billigare än att köpa färdigt, snarare är utvecklingsarbetet och byggande en ytterligare dimension som ger extra tillfredsställelse när man är ute och kör!
Har sett många exempel på dom som skaffat delar, svetsat rörramen men sedan strandat. Man måste ta projektet i mål!
Är man enbart intresserad av att köra och inget mer, rekommenderar jag varmt att köpa ett Timbersledkitt. Kostar något mer förstås men som sagt, man vill ju i slutänden köra och ha kul!
 

agazza

Medlem
13 jan 2015
14
0
1
Västernorrland
Däremot en "open scource" konstruktion där alla bidrar med erfarenheter och tips om delar m.m. kan vara något. På sätt och vis finns detta redan med FB-gruppen.
Här finns också andra intressanta konstruktioner som på olika sätt skiljer sig från vår GEN II.

Kom ihåg att man måste vara intresserad av att bygga och skruva innan man ger sig in i att göra ett eget kitt. .... Man måste ta projektet i mål!

Är man enbart intresserad av att köra och inget mer, rekommenderar jag varmt att köpa ett Timbersledkitt. Kostar något mer förstås men som sagt, man vill ju i slutänden köra och ha kul!

jag förstår, men jag tycker att en mer samlad DIY kan tas fram, jag ska kolla igenom tråden några gånger till och försöka spåna på en mall och ett upplägg, ifall det intresserar er.

Just ert bygge, om än lite mer komplicerat, som intresserar mig mest. Ni har ändå utvecklat och funktionstestat det ordentligt för att det ska göra det som det är tänkt att det ska göra.

Jag Pm:ar frågor och bollar gärna lite idéer med dig när det finns tid, för att göra en mer samlad DIY

Jag blev så jävla sugen på att bygga en till mig själv men jag kräver en del struktur när jag grejjar och jag måste erkänna att jag är otroligt novis när det gäller just banddrivna fordon, bygga och meka är dock inte nytt, det är bara en maskinhall som fattas tyvärr, men jag ska kolla lite vad det finns för intresse i närheten :)