Polaris 2013

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Remmarna går sönder om ni överbelastar dom under inkörning. Så var noga med att köra in dom. helst 10 mil innan ni belastar 100% på dom.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Att behöva köra in remmen i upp till 10 mil skulle jag aldrig ha tålamod till. 10 mil är 3 dagars skoterkörning och 50 liter soppa. Skönt att men har en 12a med kedjehus :) Att lägga den tiden och dom pengarna på inkörning av en rem. Huvva!
 

Blobben

Aktiv medlem
1 jan 2000
67
0
6
Gävle
Funderade lite på hur högt tempen går innan den blir "överhettad"? Har haft temp mellan 52-72 grader när jag har varit ute och kört! Någon som vet hur högt tempen går innan den börjar varna?
I alla fall så har jag kört 10 mil och inte ett problem, vid denna tid så trodde jag att jag skulle ha kört av 3-4 drivaxlar och skutit ett par QD remmar men jag verkar att ha haft en väldig tur!?
Kör på 91-non, 95okt, 5dl olja i första tanken, har inte haft några spikningar.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Aldrig fått den att varna, i regel när du närmar dig 100 grader så känner du att slidesen börjar bränna fast och vem kör då?
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Ja får du igenom den 50 liter på 10 mils inkörning så gör du det ju jättebra! Då har du INTE kört in remmen. Allt har ett pris.. Kör du inte in variatorremmen så sliter du ut dom mycket tidigare. Allt handlar om hur länge du vill sakerna ska hålla!
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
nu blir det till att prova slps mtx 71g vikter efter jul hoppas på att man märker skillad :) nån mer som haft tvekningar? min gjorde det igår då jag skulle tvärgasa i dikerna då tvärbrölade den till men när jag hade lite gas innan så gick det bra men det var när man ska tex över ett dike o står still
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
nu blir det till att prova slps mtx 71g vikter efter jul hoppas på att man märker skillad :) nån mer som haft tvekningar? min gjorde det igår då jag skulle tvärgasa i dikerna då tvärbrölade den till men när jag hade lite gas innan så gick det bra men det var när man ska tex över ett dike o står still
Körde mina första 3 mil i söndags, mycket nöjd och ingen åverkan på axel eller rem:)
Körde förvisso inte någon fullgasrepa men gasade fullt tillräckligt för att kunna klättra och busa i pudret. Full gas behövs inte för att ta sig fram vid denna snömängd, inga backar som kräver mycket till fullgas i Kronogård heller!
Lite tvekningar eller snarare bludder vid lågfart ett par tre ggr, vet ej om det beror på rå maskin eller något annat. 98 oktan 91 non körde jag på.
Nu ska ett klammer på drivaxel till helgen sedan får man nog sluta oroa sig.

Inkörning av belt drive är nog viktigt, i alla fall 5-6 mil vill jag påstå men det innebär inte att man endast kan ledköra!
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Jag menar att du har bildhysteri, det enda du pratar om är att se bilder på haverier annars har dom inte hänt? Och 30% var bara en gissning, för att påpeka att det är så pass vanligt fel att man inte blir direkt häpen om/när det händer..
Precis ingen bild = har det inte hänt! Lika med fastkörningar ;)
Skämt och sido.
Häpen hade jag nog inte blivit om min axel rasade, men att dra en ren gissning med 30% bevisar väll ganska klart att man inte ska lita så mkt på vad som sägs eller gissas på dessa forum.
En bild säger väll mer än tusen ord ;)




se där! en bild. så svårt var det väll inte.

Inte för att kasta skit på varandra men är detta inte lite uppflåsat? Jätte tråkigt att det händer för en del. Hoppas som tidigare sagt att Polaris sköter detta snyggt.

Tillsvidare dönar jag vidare på min o fixade och o rasade Pro rmk 2013 tillsammas med kompisens dito.

Mvh / Johan
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Körde mina första 3 mil i söndags, mycket nöjd och ingen åverkan på axel eller rem:)
Körde förvisso inte någon fullgasrepa men gasade fullt tillräckligt för att kunna klättra och busa i pudret. Full gas behövs inte för att ta sig fram vid denna snömängd, inga backar som kräver mycket till fullgas i Kronogård heller!
Lite tvekningar eller snarare bludder vid lågfart ett par tre ggr, vet ej om det beror på rå maskin eller något annat. 98 oktan 91 non körde jag på.
Nu ska ett klammer på drivaxel till helgen sedan får man nog sluta oroa sig.

Inkörning av belt drive är nog viktigt, i alla fall 5-6 mil vill jag påstå men det innebär inte att man endast kan ledköra!
Har du beställt klammer från US & A eller gjort eget?
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Funderade lite på hur högt tempen går innan den blir "överhettad"? Har haft temp mellan 52-72 grader när jag har varit ute och kört! Någon som vet hur högt tempen går innan den börjar varna?
Brukar ligga på 52 när man kör som vanligt,som mest har jag varit på 91gr utan att det varnat.
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Körde mina första 3 mil i söndags, mycket nöjd och ingen åverkan på axel eller rem:)
Körde förvisso inte någon fullgasrepa men gasade fullt tillräckligt för att kunna klättra och busa i pudret. Full gas behövs inte för att ta sig fram vid denna snömängd, inga backar som kräver mycket till fullgas i Kronogård heller!
Lite tvekningar eller snarare bludder vid lågfart ett par tre ggr, vet ej om det beror på rå maskin eller något annat. 98 oktan 91 non körde jag på.
Nu ska ett klammer på drivaxel till helgen sedan får man nog sluta oroa sig.

Inkörning av belt drive är nog viktigt, i alla fall 5-6 mil vill jag påstå men det innebär inte att man endast kan ledköra!
okey andledningen var inte att det var för mycket snö utan att man ville skutta över ett dike så inte nosen föll ner mot kanten det var då jag märkte det
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
....men att dra en ren gissning med 30% bevisar väll ganska klart att man inte ska lita så mkt på vad som sägs eller gissas på dessa forum.
Det är ingen gissning. En undersökning i USA visar på dom siffrorna.