Trimma e-tec!

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Ja testa först du så vet ja om ja vågar ställa på mer:D verkar dt funka för dig så laddar ja gärna på mer tändning på min med! Vad hade din för org tänd inställning? Det finns en teori att dom maskiner som har ett högre värde från fabrik ger mindre effekt än dom som står lägre från fabrik... min stog på -0.2 men kompisens stog på +1
Den teorin om tändning kan inte stämma! Mer tändning ger mer effekt i och för sig till en viss gränns, men där är inte e-tecen! Alla som jag har pratat med som har ski-doo eller Lynx -12 med senaste uppdateringen säger att det blir skillnad. Ska med min -12 Free på updat i veckan.

En -11 summit X 800 146a som jag satte upp i dag drog uten bekymmer mer vikt än min free-12! Och då ska ni veta att den har bara 42mil på mätaren! Vilket maskin drar som en--jag vet inte vad.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Den teorin om tändning kan inte stämma! Mer tändning ger mer effekt i och för sig till en viss gränns, men där är inte e-tecen! Alla som jag har pratat med som har ski-doo eller Lynx -12 med senaste uppdateringen säger att det blir skillnad. Ska med min -12 Free på updat i veckan.

En -11 summit X 800 146a som jag satte upp i dag drog uten bekymmer mer vikt än min free-12! Och då ska ni veta att den har bara 42mil på mätaren! Vilket maskin drar som en--jag vet inte vad.
jasså, har du kommit på nåt som gör den teorin tveksam? Det skrivs på DxxTxxx om att inga maskiner har gått så bra som deras 2010b med etec
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Ska få nya programvaran i veckan men vågar man fråga om dom kan ställa på tändningen eller har dom påpekat garantin när ni gjort det?

Någon som vet om knacksensorn reglerar ner tändningen innan nått går sönder om man ligger på gränsen?

Och har mer eller minde bestämt mej för en pipa så frågon om är ju om man vågar ändra tändning och köra pipa. Tänkte om pipan ligger lite närmare gränsen så spär man på med mer tändning också. Eller vad tror alla trim gurun här på forumet?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.859
104
63
Skellefteå
Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Kom ihåg, alltid en förändring i taget, annars vet man inte vad som gav vad.
Ska få nya programvaran i veckan men vågar man fråga om dom kan ställa på tändningen eller har dom påpekat garantin när ni gjort det?

Någon som vet om knacksensorn reglerar ner tändningen innan nått går sönder om man ligger på gränsen?

Och har mer eller minde bestämt mej för en pipa så frågon om är ju om man vågar ändra tändning och köra pipa. Tänkte om pipan ligger lite närmare gränsen så spär man på med mer tändning också. Eller vad tror alla trim gurun här på forumet?
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Hoppas för eran skull att ni känner era ÅF riktigt bra om ni börjar ställa upp tändningarna. Tänk på att ni mister alla garantier genom att göra det, och om en E-tec lämnas in på garanti pga spikningar så kan jag nästan garantera att BRP kommer vilja kolla igenom vad som hänt. Säger bara :)
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Från ett minus läge till +1 det är lungt. +2 är inga problem med 98. Det som skrivs på forum i USA ska man ta med en nypa salt. Jag uppdaterar mig helst med branch folk. I USA så är bränsle kvaliten mycket ojämn och detta medför att många har i bland lite trubbel med e-tecen som går in med detsensorn och tar av tändning.

E-tec en har ett mycket avancerat system med både "hängslen och livrem". Kör man motorn på 7700rpm med 100%trottel över "tid" i tyngre före så går den in och tar ur tändning och man ser 7200! Har provat detta på båda märkena och olika modeller och år. Samma sak. Sen har vi ett övervarvs skydd som ligger nånstans runt 8350 rpm. Sen finns det också ett "jag tror" att jag ska gå i övervarv. Detta kommer in om den har för lite last i mellan reg och man nyper till och varven drar i väg för fort och tänder upp 8200 med en ögon blinkning. Detta fenomen kan man känna av i bland på isigt underlag. upplevs som att den rycker.

Jag har personligen kör mina på 98 sen dag en. Ja 95 har jag kört på i fjällen. Men hemma och det som tankas i dunk är 98.

163 hk pratas det om! kan nog vara så att -10B hade det. Men när e-tec kom på bred front -11 så var det i bästa fall 153. Bromsningar gjorda runt halva klotet visar mellan 147-153 som regel. Samma med -12. Jag fick info från en som är ski-doo ÅF och rajsare att en -12 XRS med +4 och -13 "flash" gav 160 hk i DynoTechs dyno. Han var dock lite tveksam om +4 om man inte vet att "jag har bra soppa i tanken". Det bränsle som dom kommer över efter lederna kan som sagt variera i kvalla.

-13 då? tror ni den har 163 som det skylltas med här och var! Saningen är att den har inte en hk mer än -11/-12. Dyno körningar hos eftermarknads firmor visar det. Det finns en bromsning som säger 159 men den maskinen är med all säkerhet "moddad" med mer tändning...

E-tecen har ett mycket fint register men den blir ända lite precis i kalibrering(litet fönster) pga av sina skydds system. Och är också väldigt svår att hantera på rätt sätt i en motor dyno för rättvist resultat.

Den senaste uppdateringen för -12 erna verkar ju var nått som har gett resultat. Sen har vi ju olika modeller! vad har en -11 summit X i ecun mot en -12 XRS! Nått i alla fall för den känns och går som ett monster i jämförelse. Kappkörning mellan -12 gade och -12 XRS med samma grejer i variatorerna och drevning så blir XRSen bakom i både tid och fart! vad kan då skilja? Är BRps 121" 44 kam så mycket mer tungdragen att den skäl mer effekt...
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Hoppas för eran skull att ni känner era ÅF riktigt bra om ni börjar ställa upp tändningarna. Tänk på att ni mister alla garantier genom att göra det, och om en E-tec lämnas in på garanti pga spikningar så kan jag nästan garantera att BRP kommer vilja kolla igenom vad som hänt. Säger bara :)
Ja alla bör vara medvetna om att gör man förändringar på skotern så gäller inte garantin. Sen att vi är några stycken som på egen risk tycker det är roligt att försöka få ut det mesta ur skotern, innebär inte att vi rekomenderar alla att börja laborera med inställningar i boxen och montera allehanda eftermarknadsprylar. Man bör ha vetskap om vad som händer och vilka risker man tar. BRP har tex. programerat boxen för att skydda motorn oavsett hur du behandlar gasen. Görs förändringar i programvaran är det upp till dig som förare att anpassa körstilen därefter.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ja alla bör vara medvetna om att gör man förändringar på skotern så gäller inte garantin. Sen att vi är några stycken som på egen risk tycker det är roligt att försöka få ut det mesta ur skotern, innebär inte att vi rekomenderar alla att börja laborera med inställningar i boxen och montera allehanda eftermarknadsprylar. Man bör ha vetskap om vad som händer och vilka risker man tar. BRP har tex. programerat boxen för att skydda motorn oavsett hur du behandlar gasen. Görs förändringar i programvaran är det upp till dig som förare att anpassa körstilen därefter.
Absolut är det på egen risk därför i alla fall jag är så frågsam om allt med trimningen för jag vill inte ändra något som kan skada motorn.

Tändningen tror jag säkerlige går att ställa på men vet inte om jag vill göra det under garanti tiden.
kan säkert vara lite snålat på vissa saker t.ex tändning för att få ner avgasvärden mm.

Är däremot ricktigt sugen på en pipa men väldigt fundersam där också så man inte ställer till något.
Men en bra pipa borde ju göra så motorn andas bättre och därav mår bättre och inte så den går sönder lättare?

Vill inte häller ha det som du skrev att man måste anpassa körstilen. Jag vill bara hålla fult utan att fundera och därav köpte jag en mordän e-tec så jag slipper bry mej och det vill jag inte tappa
 
Last edited:

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Det låter lite mer när Raveventilerna öppnas, blir som en klang från pipan eftersom den inte är isolerad som originalet. Låter helt ok tycker jag, inte högre ljudnivå än en original Polaris 800
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Absolut är det på egen risk därför i alla fall jag är så frågsam om allt med trimningen för jag vill inte ändra något som kan skada motorn.

Tändningen tror jag säkerlige går att ställa på men vet inte om jag vill göra det under garanti tiden.
kan säkert vara lite snålat på vissa saker t.ex tändning för att få ner avgasvärden mm.

Är däremot ricktigt sugen på en pipa men väldigt fundersam där också så man inte ställer till något.
Men en bra pipa borde ju göra så motorn andas bättre och därav mår bättre och inte så den går sönder lättare?

Vill inte häller ha det som du skrev att man måste anpassa körstilen. Jag vill bara hålla fult utan att fundera och därav köpte jag en mordän e-tec så jag slipper bry mej och det vill jag inte tappa
Blir sällan bekymmer med en seriös pipa. När jag säger anpassa körstilen så menar jag om man gör större förändringar på motor, tändning, komp, mottryck etc. Så måste man ha det i åtanke vid tex långa fullgasrepor eller jämn gas under längre perioder. Att köra med låga bsfc värden och/eller hög avgastemp är ju alltid riskabelt och man måste tänka sig för.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Man behöver inte vara orolig e-tecen klar att ge bränsle upp till ca 170hk effekt uttag. 860 kitten kräver extra sprut men då har du 175 skottsäkra med org pipan.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hej hopp, har kört 360mil med AAEN s rör och burk, 80procent i riksgränsen.. Resten på ca4-500möh
E-tec får såå mycke soppa att man inte behöver oroa sej för att den skulle gå snålt, kolla alla e-tecs inruns i ren snö! Sista 5m är det en sååån fet olje/bränsle sträng... (Oförbrädt sådant..)
Har även flyttat över röret te nya xm, andas helt klart bättre!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Det låter lite mer när Raveventilerna öppnas, blir som en klang från pipan eftersom den inte är isolerad som originalet. Låter helt ok tycker jag, inte högre ljudnivå än en original Polaris 800
Har du bara pipa eller burk också?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Har sökt och sökt men hittar inga broms papper på spi pipan.
Någon som vet vart det kan finnas?

Bara interesant att se hela registret