Trimma e-tec!

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Ni som har SPI-pipan. Några problem hittills?
Två gånger idag har motoreffekten försvunnit helt samtidigt som "KNOCK" seglat förbi på displayen...
Ska tillägga att det var 25 grader kallt och jag kör på 95 oktan. Kanske läge att byta till 98?
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Trimma e-tec!

Inga problem än. Och då har jag även ökat på tändingen också. Hände ibland på min 800r powertek under vissa förhållanden.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Monterade ihop en diablo/spi kittad freeride 146" i dag, gick riktigt bra, nästan för bra?
Tog en tur med lynexen och visst var rappare, men lite ojämnare på nått sätt??? Senast i helgen kändes det att jag var klar med min maskin men efter att ha klurat och rådfrågat herr diablo så satte jag i en kugg till (21/45) och jävlar!
Den blev hetare i hela registret, trots problem att ta sig iväg rakt vilket ledde till omtag i starten, mörkt, tonade lyktor och snöfall tangerades 143 gränsen på test sträckan med utrymme för ett lite glädjeres ( ja på skoter alltså ;) ).
Man lär så länge man testar... Och lyssnar på andra!
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
"diablo" blev nått som "ni" tog till er. Min firma heter KNR Sledtech AB. Jag och min gode Norska racing vän kallar oss "diablo racing team" när vi leker! Nu har vi betäsmmt oss för att våra v-kit ska heta "diablo" som ett varumärke. Annars så heter jag Christian Bergdahl och bor i Boden och driver nu mer KNR Sledtech. Jag och Trond Lundberg, som min gode vän från Alta i Norge (Alta racing service)heter har även v-kit till Artic, Polaris och även Yamaha.

Vi testar ofta nya idér och släpper inte det vi gjorde "för" och vill gärna uppdatera om det går. Många gånger så kan det kanske bli lite svårt att kanske ta till sig det jag skriver, men många gånger så tänker jag "utanför ramarna" . Vid problem så försöker jag använda mig av ett "brett penicelin" och inte snöa inn på ett spår...Många saker är ganska själv klara ,men inte alla gånger.

Christian Bergdahl
KNR Sledtech AB
070-3477834
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Trimma e-tec!

Har nu lyckats kalibrera in Freeriden. Satan vad bra det kan bli. Tillslag på 3700, rapp som en crossmaskin och alltid 7900-8000 vid fullgas. styrningen börjar ta vid ca 150km/h. Har lite kvar till full utväxling. Men är redan nu god för 170 km/h. Det är inte helt lätt att fixa det samtidigt som man utan problem kan smyga runt i skogen eller dra en pulka. Men det går med Diablovariatorkit från KNR Sledtech.
Diablo variatorkit, qrs high tourque roller, Spi pipa, justerad tändning och 24/45drevning.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Rapp som en cross maskin?
Alltså så om du ligger på 4000rpm och trycker fullt så slår varvräknarn blixt snabbt till 8000?
Min tycker jag inte ricktigt har det gassvar jag söker trotts SPI pipa och diablo kitt.

Vissligen har jag kört ca en km med pipan så ska testas mer imorgon.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Trimma e-tec!

Rapp som en cross maskin?
Alltså så om du ligger på 4000rpm och trycker fullt så slår varvräknarn blixt snabbt till 8000?
Min tycker jag inte ricktigt har det gassvar jag söker trotts SPI pipa och diablo kitt.

Vissligen har jag kört ca en km med pipan så ska testas mer imorgon.
Ja jag har hela tiden strävat efter en setup som är rapp men ändå matar på bra och växlar ut.
Och idag fick jag till det efter att ha rivit variatorn minst 15 gånger. Grunden är Diablokittet sen modifierat med christians hjälp för att passa min maskin. Känslan att köra min maskin nu törs jag inte beskriva för då hamnar man väl i fråga Olle. Och ja det är pang upp till 7900-8000
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Är det fördig trimmat nu eftersom ingen skriver nått i tråden?

Jag har i alla fall satt på spi systemet nu men kastade av slutburken och kör originalburken istället.
Burken låter lite för att vara slutburk men lite för mycket för min smak.(Skicka pm om ni vill köpa burken)
Märker inte jag tappade nå varv när jag tog av burken men kanske gränsfall lite bättre gassvar. Har bara provkört en kortare bit men kanske någon fler som har erfarenheter?
 

antobu

Medlem
13 feb 2010
44
0
1
Var och fick ett diablokit och 21/49 drevning i trenian idag och satan så rapp den blev svarar direkt och pang upp i varv, blev riktigt jävla het. den lite sävliga gången är som bortblåst fick ett helt nytt register, måste nog fan boka ett spi rör nu åxå;)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Någon som gjort några tester ännu med andra reeds?

Vore interesant att se om v-force ger något eller en gämförelse v-force vs Boysen.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ja vore skoj att höra hur reedsen funkar i riktiga livet?
Har finjusterat in variatorerna nu och kan bara säga att den går som en raket nu!
150+ på typ 200m och 158 på en bit till och det på en 21/45 drevad maskin med 146x2" matta, helt sjukt, känns som att åka en racer!
Säger bara Diablo-kit + Spi = brutalt! Sen är dessutom variatorn sval och ren, ides inte ens rengöra skivorna när jag bytte rem....
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.658
806
113
Kramfors
Vad jag läst och själv testat ut med både körning org reeds // Boyesen lösa blad //V-Force II och V-Force III är följande---

Om man varvar maskinen över 8500v börjar V-forse vinna en aning mot Lösa boysen blad.
Ju mer man varvar dessto mer fördel V-force. Jag har testat alla varvtal från 8000v-9500v och alla reeds på raken. Jag körde nya reeds i testerna!

Jag skulle inte köpa dyra V-force till maskiner som bara varvar 8000-8500v för det ger inget märkbart alls. Det enda som händer är att V-force håller bet sämre än Boysen blad och org blad och kostar skjortan.

Boyesen blad ger märkbart bättre svar från botten jämfört med org reeds. Och de ger några hk till upp genom hela registret. Men de håller inte lika länge som org blad! Redan vid 300 mil bör man kolla upp dem så de inte står på vid gavel. På lägre varv inbillar jag mig att Boyesen gav bättre bottenstyrka än V-force men det är jämt skägg.

Boyesen blad kan man ju köpa för 300kr på Ebay så snacka om prisvärda!!

Jag kör nu V-Force korg men då varvar jag ibland 9400v , men jag kan inte säga man märker av stor skillnad mot Boyesen även där uppe i varv. I bänk kan man se några hk vinst mot Boyesen på dem varven.
 

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
Min xrs 800 med Diablos kit blir rätt så het på variatorn efter lite lössnökörning. Så pass het att handen inte går att hålla kvar. Men remmen ser bra ut och har kört på samma rem hela förra säsongen och kör på den fortfarande . Är det illa ändå att variatorn blir så varm? Tycker den kan tappa lite i varv när man nyper fullt i burkningar och res uppför kullar. Kan det bero på att den slirar lite pga värmen? Tappar kanske 200-400 varv som mest.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Hm, kanske lite tunga armar eller oxå kanske dags att kolla över variatorn lite. Fjädrarna kan mjukna en del med tiden och då blir det jobbigt att hålla varven uppe. Satte i en ny BRP fjäder i påskas och förra veckan fick jag lov att byta igen, efter bara 60mil var den totalt färdig! Var ju förmodligen ett "rötägg" som jag fick men en erfarenhet rikare blev jag...
 

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
Fick endast med en primärfjäder till kitet av Diablo. Har nog bara kört 20 - 30 mil med alltihopa. Kan det vara sekundärfjädern som är gammal då? Skotern har gått 230 mil ungefär.


Kan även tillägga att det är mer i slutet av dagen som jag upplever den tappar lite varv. I början av dagen är den spot on på 8000. Kan de ha att göra med att den sänker tändningen när skotern är varm? Har läst lite om att etecen gör det.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ja det är mkt möjligt, har satt i en plug n go för att slippa problemet. När tändning är nerdraget så får man inte igen effekten före maskinen kommit ner i temp och man haft den avstängd.
 

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
Skulle ha haft en sådan så jag hade fått prova och utesluta och komma fram till felet.

Är det en du gjort själv eller?
 

dvane

Välkänd medlem
6 jan 2009
186
0
6
Falun
Ni som har SPI-pipan. Några problem hittills?
Två gånger idag har motoreffekten försvunnit helt samtidigt som "KNOCK" seglat förbi på displayen...
Ska tillägga att det var 25 grader kallt och jag kör på 95 oktan. Kanske läge att byta till 98?

De kom för mig idag också, stog dock knackning :) vad är de för nå?:eek:
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Var ute och fick bli lite besviken idag.
Jag lyckades inte köra ifrån en STD Summit xm 146 med min Freeride 146 -12 med diablo kit och spi pipa...
Jag tycker skotern går bättre med pipan än innan men går inte ett dugg bätttre än summiten.
Så går 2013 onödigt bra eller är det min som är kass?

Känns som variatorerna inte gör som jag vill. Övervarvar på hårt spår och när du klättrar i lite lös snö så är jag nästan nere på 7000rpm.

Kör med 19g pinne och ingen toppvikt. 21/45 drev. diablos nya helix och i övrigt standard diablo kitt

Ska försöka få tag i christian i veckan å höra om han har nå ideer men tacksam för allas erfarenheter och förslag.