Trimma e-tec!

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Haha brygg vad konstigt! Den fjädern jag har längst fram sitter väldigt dåligt. Medan dom vid slutburken är som vanligt. Kan sätta fast den för hand. Ska nog dra ett buntband/kattstrypare där istället...

Jag har nån millimeter mellan pipan och chassit, får hoppas att det inte rör sig såpass att det nöter.

Håller på och montera DJ-kit. Förhoppningsvis får man ner remtempen lite. Skivornas utseende (båda sidor) tyder på slir och varmgång över hela registret, dom är helt jävla bruna i nyansen. Fattar inte hur man får bort det, skrubbat med bromsrengöring och papper/trasa, men det kanske måste till svinto eller nåt för att få det rent? Känslan är att det är rent eller i varje fall renare, bara färgen som är tråkig...

Var samma på polarens FR 137 -13 förövrigt.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Haha brygg vad konstigt! Den fjädern jag har längst fram sitter väldigt dåligt. Medan dom vid slutburken är som vanligt. Kan sätta fast den för hand. Ska nog dra ett buntband/kattstrypare där istället...

Jag har nån millimeter mellan pipan och chassit, får hoppas att det inte rör sig såpass att det nöter.

Håller på och montera DJ-kit. Förhoppningsvis får man ner remtempen lite. Skivornas utseende (båda sidor) tyder på slir och varmgång över hela registret, dom är helt jävla bruna i nyansen. Fattar inte hur man får bort det, skrubbat med bromsrengöring och papper/trasa, men det kanske måste till svinto eller nåt för att få det rent? Känslan är att det är rent eller i varje fall renare, bara färgen som är tråkig...

Var samma på polarens FR 137 -13 förövrigt.
VAA Är piporna kines byggda så alla är olika eller?
Min främre fjäder får jag ta i för kung och fosterland för att få dit. Känns som jag ska töjja sönder den.
Pratade med Diablo om problemet pga jag köpte pipan av han men han behövde inte änns ta bort nitarna i på hans chassi för den tog inte i ändå.

Sålde just min slutburk från spi till en här på forumet som hörde av sej nu och sa passformen var helt J***a värdelös.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Måsta ta tillbaks en del av mitt tidigare inlägg. Han som köpte burken fick dit den nu och fick det att stämma skapligt.
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Ute och testade DJ-kitet idag och är nööööjd. Generellt, mycket bättre. Gas-svar, allt. 23g clicker 3. och då en skvätt höga varv. 8000-8100 stigande till 8200 när farten ökade. Mjuk men packad, nästan töig snö med sockersnö under. Runt nollan här så. Perfekta föret för XM-mattan med sina småhårda kammar, den reste som aldrig förr... Enda jag har att jämföra med är min -11 summit 146 800 som jag hade i 20.4g/clicker 3 på samma varv med samma kit.

Känns som att det fick SPI-grejerna att vakna till också. Motorn trivdes bättre helt enkelt tyckte jag, det är nog sant att den gillar att viktas tungt.

Enda jag har att jämföra med är min -11 summit 146 800 som jag hade i 20.4g på samma kit.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Undrar lite om det här med att höja tändningen.
När jag kopplade in buds på skotern stog tändningen på -0,7. Sen fanns det en knapp med advance, tryckte på den tre gånger så det stod 0,8 där istället. Innebär att jag "ökat" tändningen med 1,5 grad, eller?

Blev lite samma effekt som efter mjukvaruuppdateringen, "rev limit" i displayen direkt. I med ett gram till då...
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Undrar lite om det här med att höja tändningen.
När jag kopplade in buds på skotern stog tändningen på -0,7. Sen fanns det en knapp med advance, tryckte på den tre gånger så det stod 0,8 där istället. Innebär att jag "ökat" tändningen med 1,5 grad, eller?

Blev lite samma effekt som efter mjukvaruuppdateringen, "rev limit" i displayen direkt. I med ett gram till då...
ja man höjer med 0.5g per tryck. Min stog också på -0.7 såg ja men grannens stod på plus värde... jag undrar varför dom står olika frn fabrik...
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
ja man höjer med 0.5g per tryck. Min stog också på -0.7 såg ja men grannens stod på plus värde... jag undrar varför dom står olika frn fabrik...
J
Min stog på +0,4 och jag höjde till +1,9. Blev klart rappare. Men med lite andra modifieringar så fick jag problem med att den klippte tändningen. Ställde tillbaka den till original idag. Och såg då att knacksensorn hade justerat tändningen 9% enligt loggen. Att dom står olika beror på tillverkningstoleranser. Tändningen finjusteras med hjälp av dessa värden.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Min gjorde markanta varvtalskorrigeringar. Den klipper väl kanske inte tändningen.
När tryckte fullt så gick den upp till 8000 sen klippte den markant och blev 7700.
Det var helt klart en ecu korrigering.
Jag vore hemskt tacksam om du kan utveckla det där lite granna och beskriva vad som hände! Mvh nilas
Min tappar varv vid plågning och jag kan inte avgöra om det är variatorerna som växlar ihjäl den eller om det är plug'n'go som lurar/stör avgas temp eller om det är en bugg i'2013 flashen'... eller om det är tändningen som bryter...
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Min 11a varvar bara 7500 vid tokplåg uppför i lössnö, var lika med två 13 maskiner vid samma tillfälle, vi hade alla olika i varrorna så det är, jag pipa och dom andra std så det är ECU som ställer ner nått, inga av maskinerna suckade som att dom slog igenom utan varvet bara sjönk efter ca 10s fullgas. Dom som inte tappade varv sköt remmar i stället så dom är inga vidare referenser...
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Sv: Re: Trimma e-tec!

Min 11a varvar bara 7500 vid tokplåg uppför i lössnö, var lika med två 13 maskiner vid samma tillfälle, vi hade alla olika i varrorna så det är, jag pipa och dom andra std så det är ECU som ställer ner nått, inga av maskinerna suckade som att dom slog igenom utan varvet bara sjönk efter ca 10s fullgas. Dom som inte tappade varv sköt remmar i stället så dom är inga vidare referenser...
Ok, tack för det, intressant! Har ni plug'n'go?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Jag har det, dom andra inte. Är nog avgastempen som blir för hög. Plugngo hjälper på min maskin när man kör back to back när man testar men vid tokplåg tar nått annat över, förmodligen avgastempen kan man anta...
Dock om man pumpar på gasen och tar om ser man typ 79-8000 snabbt innan det dalar igen.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Jag är verkligen intresserd av vad som ställer till det... finns det inte nån korrigerings adpter till avgastempen? Med tanke på att din -11 är lika som 12orna borde det j nte ha nåt med den såkallade -13flashen att göra heller
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Känns dock lite riskabelt, speciellt om man har andra mod, typ pipa, plugngo osv, till slut lurar man till sig ett haveri. Visst stör det lite MEN eftersom maskinen inte suckar/skiter ner sig och klappar igenom helt samt att mattan fortfarande snurrar stabilt i 70-80 så kommer jag inte att gräva vidare i varför, etec är översafe, men å andra sidan kan du hålla ner allt du orkar utan haveri, bra eller anus?!
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Sv: Re: Trimma e-tec!

Känns dock lite riskabelt, speciellt om man har andra mod, typ pipa, plugngo osv, till slut lurar man till sig ett haveri. Visst stör det lite MEN eftersom maskinen inte suckar/skiter ner sig och klappar igenom helt samt att mattan fortfarande snurrar stabilt i 70-80 så kommer jag inte att gräva vidare i varför, etec är översafe, men å andra sidan kan du hålla ner allt du orkar utan haveri, bra eller anus?!
Ja man bör passa sig för att lura för mycket. Har ett bra tryck i min nu men tappar varven vid längre fullgasrepor. Men igengäld ett jävla gassvar och lyfter skidorna på en microsekund oavsett hastighet. Så det får vara, verkar bara vara vid absolut fullgas som den klipper.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Sv: Re: Trimma e-tec!

Ja man bör passa sig för att lura för mycket. Har ett bra tryck i min nu men tappar varven vid längre fullgasrepor. Men igengäld ett jävla gassvar och lyfter skidorna på en microsekund oavsett hastighet. Så det får vara, verkar bara vara vid absolut fullgas som den klipper.
Var det det fenomenet du försökte motverka med att backa tillbaka tändningen? Så det vart ingen skillnad utav det då eller hade du ytterligare problem?