Trimma e-tec!

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Jag har bokat dyno tid hos mulle fredag den 22 så då kommer ni alla får svar på era frågor om vart och hur mycket effekt spi pipan igentligen ger.

Kommer köra med både originalpipan och spi pipan. så jag får på papper vad den ger.

Ne nu ska jag ner till garaget å slänga dit dom sista 2g på pinnen så kommer jag ha en pinvikt på ca 22g =)
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Jag har bokat dyno tid hos mulle fredag den 22 så då kommer ni alla får svar på era frågor om vart och hur mycket effekt spi pipan igentligen ger.

Kommer köra med både originalpipan och spi pipan. så jag får på papper vad den ger.

Ne nu ska jag ner till garaget å slänga dit dom sista 2g på pinnen så kommer jag ha en pinvikt på ca 22g =)
En vild gissning är +5-7hk vid 6-7000, +0 hk vid 7900 (-4hk om du har spi burken oxå)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
22g?!
Drar den det måste den gå nå ruggigt, åker betydligt mindre än så. Hur som, min maskin med helsystem gillar 79-8000 bäst, 8100 så tycker jag den tappar, drar bättre på 7800 än 8100 men siktar på 8000. Åkte samma setup i lössnö i fjällen i helgen, tog några mil innan den ställt om sig sen gick den kanon!
Ända plumpen är väl att den "bara" varvar ~7500 vid snigelåkning uppför i lössnö efter 10-15s fullgasmen mattan ville ändå hålla 70-80 fast man nästan stog still så det drev på rätt fint ändå, känns mer som en motorstyrning än ett variatorproblem dock. Trotts extremtukt av rem med många gasa loss situationer var skivorna i primären blanka, det är ett gott tecken!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
jag körde 19g innan jag fick nya primärfjädern av diablo. Men övervarvar så jag ska lägga i en till tungsten nu så blir den på 22 så får jag testa så.

Ville ha mycket mer vikt nu med nya fjädern men går betydligt bättre också =)
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
pinkittet jag har räcker inte till, så min fråga är om de finns några justerkit som går typ till 20-22g som clicker funktionen funkar fullt ut med!
16-22,6 kittet som snoperformance har funkar tydligen inte då de tar i governorknoppen!

Problemet är att jag vid låghöjd lär köra cl1 med helt original maskin och nu ska på med Henkeburk å Bmp y-pipe! vi har monterat de på polarens boondocker och fick gå ner från cl3 till cl1 för att slippa övervarvningsskyddet.
 
Last edited:

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
pinkittet jag har räcker inte till, så min fråga är om de finns några justerkit som går typ till 20-22g som clicker funktionen funkar fullt ut med!
16-22,6 kittet som snoperformance har funkar tydligen inte då de tar i governorknoppen!

Problemet är att jag vid låghöjd lär köra cl1 med helt original maskin och nu ska på med Henkeburk å Bmp y-pipe! vi har monterat de på polarens boondocker och fick gå ner från cl3 till cl1 för att slippa övervarvningsskyddet.
Jag köpe tungsten insattser. dom väger ca 4g styck och är lika stora som 2g pinnskruvarna. så då kan du lasta på 22g utan att slipa ur och köra alla click lägen.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nu har jag ett jätte problem. Körde 20g pinne med 8100-8200 varv. la på till 22g pinne och då lyckades jag få den att varva 8300!!! och varvstoppet går i. Stoppade sedan i 2g toppvikt men ligger fortfarande på 8200 och känner den begränsar varven men inte så den börjar varna...

Någon som har någon vild gissning? Inga problem med gammla primärfjädern. Ska vara samma slut tryck på denna.

Jag har en fundering och det är att det är ganska kass kvalite på pinvikterna jag har så trycker jag rullen hårt måt pinnen så känner jag det går tyngre än om jag gör motsvarande på originalpinnarna. så kanske går tungt där så den inte orkar växla ut. Och därav ökade varvet ännu mer med mer vikt.

Men hadde slut på lås pinnar så han inte testa byta till originalvikterna. Körde med dom utan toppvikt med gamla fjädern så om allt stämmer borde jag alla gånger klara mej med 2g toppvikt och samma vikter.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

En vild gissning är +5-7hk vid 6-7000, +0 hk vid 7900 (-4hk om du har spi burken oxå)
Hm, återstår att se, upplevde dock att den drog mer vikt när jag monterade burken. Jag vet att dom säger 0hk men nått hände, nått värt 1g på pinnen, kan ju bara vara att den byggereffekt snabbarekanske?
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Hm, återstår att se, upplevde dock att den drog mer vikt när jag monterade burken. Jag vet att dom säger 0hk men nått hände, nått värt 1g på pinnen, kan ju bara vara att den byggereffekt snabbarekanske?
Har sett en bromsning på pipa + burk vs pipa + originalljudd. vs helt original. Den bromsningen är dock inte helt rättvis då det var något fel på skotern (xrs-12). men det gav en fingervisning....
Ska bli kul att se hur det fungerar på en frisk skoter. känns då avsevärt rappare med pipan.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ja, nu har man respons och klipp hela vägen, går att dutta till på gasen och lyfta skidorna, sen känns den ju betydligt starkare under peaken. Min standard behövde 8100 för att gå, nu drar den ju hårt ända ner till 7800. Ska bli spännande att se före/efter/med/utan på samma maskin samma dag!
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Sv: Re: Trimma e-tec!

Ja, nu har man respons och klipp hela vägen, går att dutta till på gasen och lyfta skidorna, sen känns den ju betydligt starkare under peaken. Min standard behövde 8100 för att gå, nu drar den ju hårt ända ner till 7800. Ska bli spännande att se före/efter/med/utan på samma maskin samma dag!
Fått Y:et?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Nä, kom inga så det ligger på is för tillfället. Är dock nöjd med den som den går nu, het och drar i styret till man släpper!
Dock har min nya BRP fjäder tappat 200 rpm på 30 mil i tillslag så blir att testa en annan fjäder med förhoppningsvis längre livslängd.... Hur som byter jag hellre fjäder nån gång då och då än remmar då och då!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vart köpte du tungstensvikterna ifrån?
Är SPI Insattser. Köpte dom av diablo(har inte betalat dom ännu så vet inte vad dom kostar)

Finns olika längder på pinnar. Dom längsta tar i korset på variatorn och man kan inte använda alla klicker lägen men med medium längden(kan mäta dom så ni vet hur långa dom är) går att få till ca 22g med insattserna.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nu har jag ett jätte problem. Körde 20g pinne med 8100-8200 varv. la på till 22g pinne och då lyckades jag få den att varva 8300!!! och varvstoppet går i. Stoppade sedan i 2g toppvikt men ligger fortfarande på 8200 och känner den begränsar varven men inte så den börjar varna...

Någon som har någon vild gissning? Inga problem med gammla primärfjädern. Ska vara samma slut tryck på denna.

Jag har en fundering och det är att det är ganska kass kvalite på pinvikterna jag har så trycker jag rullen hårt måt pinnen så känner jag det går tyngre än om jag gör motsvarande på originalpinnarna. så kanske går tungt där så den inte orkar växla ut. Och därav ökade varvet ännu mer med mer vikt.

Men hadde slut på lås pinnar så han inte testa byta till originalvikterna. Körde med dom utan toppvikt med gamla fjädern så om allt stämmer borde jag alla gånger klara mej med 2g toppvikt och samma vikter.
Ingen som har några ideer?

Fungerade klockrent med gammla fjädern. Pratade med diablo och den nya har tillockmed aningsns mindre slut tryck men högre start tryck. (uppmätta värden)
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Ingen som har några ideer?

Fungerade klockrent med gammla fjädern. Pratade med diablo och den nya har tillockmed aningsns mindre slut tryck men högre start tryck. (uppmätta värden)
Du har inte lyckats klämma dammskyddet så det hindrar fjädern?