Trimma e-tec!

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Synd man har så långt ner till Mulle!!! :) skulle va kul å prova hans programvara!!
Har en polare här som har testat ett annat termostathus med rev -04 eller -05:ans termostat och den har aldrig sen dess "sackat" eller tvär tappat varven... blir nog att leta reda på ett sånt iaf...!!
Det är engine tech skulle jag tro. terra alps tror jag mer på. Och diablo har även några termostathus som han kör med AC termostater.

Men jag har som sagt rå plågat skotern nu i två dagar å tempen ligger stabilt på 45-47 grader ungefär. kan stiga över 60 på led men i snön får jag den inte över 50 grader.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
e-tec 800 turbo? ingen som provat? hörde att man kan plocka ut ungefär 190 hk om man ville få det att hålla.. en polare va intresserad men hans iver dog ut när det inte gick plocka ut mer. han ville åka en bit över 200hk.

personligen tror jag att 190hk räcker ganska långt i en kort xrs som redan nu inte vill göra annat än att åka rulle.
Men han ville inte betala över 50k utan att ha möjligheten att ladda mer.

motbevisa mig gärna då jag gärna skulle vilja se en -12 xrs 800 med 240´hk :)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Om den får mera bränsle nu efter mulle besöket kanske det sänker motortempen lite granna?
Du får ju helt klart lägre förbräningstemp så borde kunna bli lite lägre temp. Men hade ingen mätare inte äns staplarna innan jag var till mulle så kan inte svara med erfarenhet på den frågan.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
e-tec 800 turbo? ingen som provat? hörde att man kan plocka ut ungefär 190 hk om man ville få det att hålla.. en polare va intresserad men hans iver dog ut när det inte gick plocka ut mer. han ville åka en bit över 200hk.

personligen tror jag att 190hk räcker ganska långt i en kort xrs som redan nu inte vill göra annat än att åka rulle.
Men han ville inte betala över 50k utan att ha möjligheten att ladda mer.

motbevisa mig gärna då jag gärna skulle vilja se en -12 xrs 800 med 240´hk :)
Turbo är säkert sjukt grymmt men som du säger det kostar mycket utan att kunna ge nå brutalt med effekt. Så en negativ sak är ju att du inte får platts med någon vettig ljuddämpare så dom låter ju skapligt illa. ekar över hela fjället i film klippen jag sätt på dom.

Jag skulle mycket häldre sattsa på 860 kitt. håller garanterat bättre. är billigare. enklare. inget turbo lagg(kanske inte är nått problem men blir ju alltid lite)
Enligt SPI så tar dom ut 176hk med deras kitt. går säkert att beställa med vassare portning om man vill ha ut mer så är man ju nästan uppe i tubo hästarna.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Den är klart mycket rappare med Mulles program. Vet inte vad han gör men hållbarheten är nog snarare bättre nu än innan. Går fruktansvärt jämt när man ligger på jämn gas och en respons som är helt suverän.
Var i lofsdalen i helgen på provkörning av alla märken, -13 BD känns fruktansvärt trött och seg jämfört med min.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Verkar ju som pengarna är bättre investerade i Mulles programvara då än i ett variatorkit.
800 e-tecen tycks ju inte gå bra förren den får lite ändrad programvara.

Blir det fortfarande BRP maskin nästa år så får man väl skicka dit boxen.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Tycker det verkar som att uppdatering / 13 programmet tar ner marginalerna när man vill lura upp effekten, min 11a går mkt bra med pipa och jag tycker att den i kombination med diablokittet ger en grym respons i gashandtaget!
 

Skotergas

Medlem
1 feb 2013
34
0
1
Verkar ju som pengarna är bättre investerade i Mulles programvara då än i ett variatorkit.
800 e-tecen tycks ju inte gå bra förren den får lite ändrad programvara.

Blir det fortfarande BRP maskin nästa år så får man väl skicka dit boxen.
Jasså är det bara att skicka ner boxen? Kan ju vara värt det om det är så enkelt! !
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Har inte blivit riktigt klok på min då den börjar sura ner sig på låga varv och lägga av. I helgen blev den helt hopplös. Felsökte och hittade felet. 237 mil och reedsen helt uppkäkade, 12 av 24 blad helt slut saknas riktigt stora bitar och sprickor på 2 cm.
Med trasiga reeds surar den på tomgång och klipper på fullt.
 
Last edited:

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Tryck på fil namnen längst ner så kommer det en större bild så det är lättare att se!

Standard pipa


3 körningar med spi pipan


Standard pipa mot SPI





SPI vs Stock.jpg
3 runs SPI.jpg
standard pipa.jpg
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Har inte blivit riktigt klok på min då den börjar sura ner sig på låga varv och lägga av. I helgen blev den helt hopplös. Felsökte och hittade felet. 237 mil och reedsen helt uppkäkade, 12 av 24 blad helt slut saknas riktigt stora bitar och sprickor på 2 cm.
Med trasiga reeds surar den på tomgång och klipper på fullt.
Å fan!! Är din en -12a? Har du kört den efter bytet o konstaterat ett den håller varven uppe? Min har gått 330 så det kanske är läge att plocka ur ock kontrollera?!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Har inte blivit riktigt klok på min då den börjar sura ner sig på låga varv och lägga av. I helgen blev den helt hopplös. Felsökte och hittade felet. 237 mil och reedsen helt uppkäkade, 12 av 24 blad helt slut saknas riktigt stora bitar och sprickor på 2 cm.
Med trasiga reeds surar den på tomgång och klipper på fullt.
Vad är det den klipper på fullt? min kan kippa pga varv utan att den varnar för det. är det inte det som händer för dej?

Ska kolla mina när jag får tid men har inga surningar eller liknande så bör inte vara anledningen till att jag inte fick ut önskad effekt. pratade med mule om han trodde det kunde vara reedsen men det trodde han inte. blir mer som du säger den surar på tomgång och kan bli svårstartad.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ja första tecknet är att den går dåligt på tomgång.
Sen blir ju blandningen lite mysko över hela registret.
Ja det kan det absolut bli så man kan ju hoppas din går ännu bättre med nya reeds =)
Ska bli interesant att se hur mina mår. men min har bara gått 170mil.

Kanske ett par v-force skulle sitta fint nu när du ändå byter? Såg dm hadde väldigt rätt pris på sled-parts på dom =)