Trimma e-tec!

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
jo dom håller på testa nått 860kit nu:) kommer nog börja säljas nästa år:)
jo jag ska väl börja i den ordningen med variatorerna först:)

jaha blire för skillnad efter mulles programmering?:)
vad tjänar du? hp mm?

det kostar 3500kr hos mulle va?:)

mvh fredde
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag hadde stora variator bekymmer när jag la in den så bytte jag variator grejer direkt efter så är så svårt att utverdera. Men någon större skillnad blir det inte det säger tillockmed mulle skälv. Blir tydligen större skillnad på korta skotrarna.

Ska inte höjja effekten utan ge bättre gassvar. Men min övervarar mer efter uppdateringen så någon hk extra kanske det blir.

Japp det kostar 3500kr
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Mailade SPI Med uppgifter om bromsningen och fick detta som svar.:

The dyno and baselines used are not correct with no sustained water temp or AFR. The pull is only 7 seconds to achieve peak power, this is way too short for any correct readings. Typical dyno runs will be more than double that. The reason that is must be this short is the operator is available to pre -heat the exhaust and sustain a long correct dyno pull without sustained water control. The information you received is not valid. The Straightline single pipe has more than produced the corrected claims on multiple dynos world wide. Thank you for your concern, but we are more than confident you will see by running the product that is will well out perform the stock exhaust.

Någon som har nått att tillägga vad som va fel?
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Tror han menade att mulle måste ha tillgång till förvärmning av avgassystemet och extern kontroll på kylvattentemp om man ska köra så korta bromsningar?

Lite förvirrande, men intressant.....
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Brygg, vad som va fel! Är du hos lokala doktorn med ont i halsen, och sen skriver till en annan doktor att du har ont i halsen så så måste du väl skicka med den latinska bedömning som bilaga för att nästa doktor ska förstå dig rätt.

En apparat som sköter förvärmingen av avgassystemet är dyr och avancerad till bromsbänkar, ursäkta men jag bara skojade, avgassystemet värmer sig själv. 3 körningar efter varandra tar med pipans temp till alla förhållanden. Du gav inte Jason Houle all information där.

Men det han menar är att 7 sekunder fullgas räcker inte för SPI Pipan att leverera, den behöver 14 sekunder fullgas, vilket i praktiken betyder att först ska du åka fullgas c.a 460meter innan du kan stanna och utmana nån som har std pipa. (std pipan levererar effekt direkt,normal varm som glödvarm).
Han är glad att du kör med hans pipa och att du själv ser att du kör skjortan av dina kompisar som kör med std pipa.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Vet inte hur det bromsas hit och dit, min 11a med std avgassystem vs spi system skiljde det då en hel del på!
Den ökade med 7-8 km/h på samma sträcka/samma dag sen fick jag dessutom lov att dra i lite mer vikt efter det då den ville övervarva. Maskinen svarade oxå betydligt bättre på gasen med helsystem, drog i väg nå fruktat i starten och det utan några långa varmkörningsrepor! Därimot orkade den med nästan samma toppvarv utan pipa men som sagt så var den mkt hetare med röret.
Slutsummering: I mina ögon funkar spi-systemt bra på min maskin, en 11a boondocker, bättre gassvar och högre toppfart på en given sträcka är i mina ögon gott nog!

Hur som är det kapitlet historia då jag sålt maskinen och köpt en Xf 800 Hc i stället, då jag haft goda erfarenheter av spi produkter sitter det redan en spi burk på maskinen samt ett diablo v-kit, till nästa vinter om det ska på nå mer grejor blir det en spi pipa + pcv isf!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Mulle
Vill bara säga jag inte går bakom ryggen å skriver här istället. Ville bara publisera vad jag fick som svar av spi själva när jag ifråga satt att pipan inte levererar i bänken så var inget agg mot dej eller prat bakom ryggen på dej. Bara ren info så övriga får följa vad som händer.
Men hans svar kan tolkas som att hänga ut dej men det var inte så det var menat.

Jag har inte sagt något till dom har bara skickat över bromspappret och data filen så jag har aldrig nämt något om några 7 sek det är nått han själv läst ut i data filen.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Brygg, självklart ska du posta all info om effekt och bromsningar i den här tråden så alla vi andra intresserade kan ta del av det!!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Brygg, självklart ska du posta all info om effekt och bromsningar i den här tråden så alla vi andra intresserade kan ta del av det!!
Jo det var det jag tänkte också. vill hålla alla uppdaterade om vad som händer och hur det går men blev lite miss där av mej att jag inte skrev all info.
Och att det kanske lät som jag gick bakom ryggen på Mulle. Men är det någon jag litar på så är det han som varit med i skoter trimmningen nästan längre än jag är gammal =)

Så jag fyller på här med den infon som saknades.
Jag skrev till SPI vi körde flera bromsningar på raken så motorn/pipan fick bli varmare och den högsta effekten fick vi ut på första körningen men trotts det svarar dom att den inte är nog varm.
Såg själv när vi körde att hk antalet steg och när det började sjunka igen så drog han av gasen så jag förstår inte ricktigt vad SPI menar att han har kört för kort stund.

Ska skriva tillbaks till SPI någon dag när jag orkar testa mina engelska kunskaper igen =)
Så håller jag er underättade.
 

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
Jo det var det jag tänkte också. vill hålla alla uppdaterade om vad som händer och hur det går men blev lite miss där av mej att jag inte skrev all info.
Och att det kanske lät som jag gick bakom ryggen på Mulle. Men är det någon jag litar på så är det han som varit med i skoter trimmningen nästan längre än jag är gammal =)

Så jag fyller på här med den infon som saknades.
Jag skrev till SPI vi körde flera bromsningar på raken så motorn/pipan fick bli varmare och den högsta effekten fick vi ut på första körningen men trotts det svarar dom att den inte är nog varm.
Såg själv när vi körde att hk antalet steg och när det började sjunka igen så drog han av gasen så jag förstår inte ricktigt vad SPI menar att han har kört för kort stund.

Ska skriva tillbaks till SPI någon dag när jag orkar testa mina engelska kunskaper igen =)
Så håller jag er underättade.
okay jag har bara en fråga! hur många hk ökning vart det med pipan? är den värld pengarna?? vet en kille som varit ner till dej mulle och han rekomenderade det starkt! det va en summit xm 146! en bromsning är ju intressant!
för det vissar ju svart på vitt:) sen om nån kör i från sina kompisar eller inte är ju oväsentligt för ja vet ju inte hur duktiga dina kompisar är:p dom kanske kör någe annat än skidoo oxå så då förklarar det ju en hel del varför du kör i från dom:p hehe skämt o sido:p
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Orkar inte kolla alla papper igen men om jag inte minns fel så blev det +2.8 på 8050 rpm och -10 vid ca 7500 alltså där pipan ska ge minst +10

Ska göra mer värklighets tester med pipan nu när jag har ordning på varatorerna för att se hur den presterar i snön istället för bänken eftersom många upplever stor skillnad.
 

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
okay! bara en tanka skulle de inte va lätast att ställa in variatornerna hos den man bänkar skotern? så
man får ur max?:) eller va det en korkad tanka?:) ja har fått ett erbjudande att köpa en spi pipa och en spl burk till min summit xm.. är grymt sugen! men vet inte pris än! det är begagnade grejer gått max 200 mil burken och ca 80 på pipan... så är i gott skick!

mvh fredde
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Helt klart ändrar pipan karaktären på motorn. Bromsningar eller inte, som Macke78 säger så blir den bra mycket rappare och drar mer vikt. Men ger den mer effekt? Ja vad är effekt i en snöskoter. För mig är det att få en skoter som har ett register som passar min körstil. 800r hade ett brutalt register och gick som ett troll. Besvikelsen blev stor när jag köper en e-tec som ska ge ca10hk till men i själva verket känns som en 600 jämfört med en 800r. Med lite variatorprylar och pipa så ändras ju karaktären och med Mulles finjustering av programvaran så är det en helt ny skoter. Den matar mer, den är bra mycket rappare och den åker ifrån en originalmaskin. Jag är riktigt nöjd med pipan och då framför allt mellan 5-7000varv då den är avsevärt rappare och lyfter skidorna klart bättre än original. Och oavsett om jag åker led eller bland träden så är det i det varvtalsområdet som jag vill ha en bra respons. Sen vill pipan ha mer vikt för att inte kliva över 8000varv.
 

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
okay:) då måste ja ju slänga på ett v-kit för att inte övervara då:) kanske ska ringa till diablo och hör va han ska ha för ett kit! och för att testa ut de bästa för just mej!

skulle va skönt att slippa köpa v-kit nu när man har dålig med deg precis börjat jobba nu igen efter några månaders stämpling... segt som fan att stämpla !!

mvh fredde
 

njavve

Aktiv medlem
18 mar 2013
66
0
6
norr
Åker med spi rör och Diablokitt på min trenia drevat 21/45 och den går som ett skott tycker jag. Tycker motorn blev klart elakare efter pipbytet. 0-200m loggar 152 blås på top speed på spår
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
okay:) då måste ja ju slänga på ett v-kit för att inte övervara då:) kanske ska ringa till diablo och hör va han ska ha för ett kit! och för att testa ut de bästa för just mej!

skulle va skönt att slippa köpa v-kit nu när man har dålig med deg precis börjat jobba nu igen efter några månaders stämpling... segt som fan att stämpla !!

mvh fredde
Brukar ju vara lite trångt på kontona såhär i Januari och fortsättning enligt tidningar och skit, stämmer bra in på mina konton iaf :)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nu har jag monterat tillbaks pipan utan att röra variatorerna (team tied) och ja den kanske blev lite agresivare men behövde inte vikta på något alls.

Har bara provkört lite här hemma där det är dåligt med snö så jag ska sätta den på prov i helgen.

Men fick en känsla av att den var rappare när jag hållt fullt ett tag och sedan släpper av och tar om. Alltså så pipan är ricktigt het. vet inte om det bara är inbillning men är det så kanske det kan vara idee att dra lite avgasbandag eller liknande som isolerar den. Så tar nog även det ner ljudet lite från den också.

Eller någon som vet om det kan bli nått galet när man extra isolerar så den blir hetare än vad dom tänkt?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Övervarvade den utan viktningen? jag kan nog säkerligen lägga på 2 g utan att tappa närmvärt med varv. har viktat av från 20.7g till 18.4 och varvet ökade inte mycket alls.

Så tror nog jag kan lägga på lite vikt men skulle bara tro den blir seg istället.