Trimma e-tec!

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

När jag skrev med RkTek så skrev han som sagt han håller på att ta fram en ny topp som han ticlocked hoppas på ska gå att köra på låg höjd utan fuelcontroller. och fungerade inte det hadde han några andra lösningar som han inte ville säga för att ge den mer soppa.

Möjligt att hans kitt är höghöjdsanpassade men är det någon som har koll på 2-t toppar så är det nog han. Så lär inte vara nå problem att göra en topp som lämpar sej för låglands körning.

verkar som mer eller mindre alla utlåvar 180 hk på BB kitten så frågan om är nog vilket som har best register/hållbarhet inte om dom låvar 170 eller 180 hk
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
ursäkta ska läsa riktigt nästa gång! 180hp e grymt!

jag har en powertek 800 motor liggandes..
om man skulle sätta på crank shop bigbore 900cc på den motorn
och sätta på deras twin pipes så utlovas det över 190hp! undrar om det skulle rymmas i mitt summit xm chassi! isf skulle jag kunna ha kvar min e-tec motor helt orginal!
bara en tänkte som slog mej!

mvh fredde
Skulle inte äns tänka tanken att byta ut e-tec mot en gammal förgasare. och tror inte dubbelpipor kanske är det mest lämpligaste i register synpunkt att köra i skogen med.

Håll koll på ebay å köp en beggad komplett motor istället å bygg på den. T.ex den här. Men har man tur kanske det kommer ut någon i behov av renovering till ännu bättre pris. Så fixar du något bra transport alternativ så du får hem den till rimliga pengar
http://www.ebay.com/itm/SKIDOO-ROTAX-800-ETEC-SUMMIT-800-ENGINE-MOTOR-REALLY-GOOD-USED-CLEAN-/350818829612?pt=Snowmobile_Parts_Accessories&hash=item51ae6e852c&vxp=mtr
 

Toch

Medlem
20 dec 2011
8
0
1
Kiruna
Jag körde en summit xm med ett spi 860 bigbore ifjol och det fungerade klockers och gav ett jäkla drag över hela registret.

Med fulecontrollern som medföljde fick jag även mer bränsle i början vilket gjorde att jag fick bort det lilla brölet som infinner sig nån millisekund just vid fullgas från noll.
Kan verkligen rekomendera ett sådant kit om man vill ha en sjukt rolig maskin bland träden. :blink1:
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Jag vet ev ett nästan komplett e-tec motorpaket som bara ligger..... Om någon inte vill röra orginalmotorn
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag körde en summit xm med ett spi 860 bigbore ifjol och det fungerade klockers och gav ett jäkla drag över hela registret.

Med fulecontrollern som medföljde fick jag även mer bränsle i början vilket gjorde att jag fick bort det lilla brölet som infinner sig nån millisekund just vid fullgas från noll.
Kan verkligen rekomendera ett sådant kit om man vill ha en sjukt rolig maskin bland träden. :blink1:
Härligt =)
Känndes det att det kostar 30000kr?
Alltså om du anser att det var så stor skillnad så du skulle köpa ett kitt om du hadde pengar?

Har hört mej för lite om SPI kitten och verkar som motorn känns ungefär som original men med mera kraft. eller vad säger du som också kört?

Jag skulle gärna vela ha lite argare karaktär i den.
Då menar jag inte att jag vill ha den som en kross maskin men bättre gassvar särskilt på lägre varv.

Jag är sjukt sugen att bygga 860 så jag har börjart sammlat på mej grejjer redan man är ju omöjligt att veta vilket kitt man ska sattsa på...
 

Toch

Medlem
20 dec 2011
8
0
1
Kiruna
Det kostar faktiskt närmare 40.000:- om man väljer att inte använda något från sin egna motor utan köper med färdiga cylindrar och topp osv. Så om det är värt är ju upp till var och en, min flickvän tycker tex inte att det är värt =) Men jag hade alla dagr i veckan satsat pengar på detta istället för en turbo, speciellt om man gillar både skog och fjäll.

Motorn ger ett långt register precis som en standard motor men med mycket mer effekt över hela registret.
Skotern blir precis lika körbar som standard och inte som en racemotor med antingen botten eller topp och kort register.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Kul att höra att det verkar fungera bra =)

Är dock inne mer på ett RK-Tek kitt.
Dels för hanns kolvar verkar vara riktigt fina och han är känd för sina speciella toppar.
Sen att han tar ca 1000 dollar mindre för hans kitt är ju inget negativt =)

Skrivs mycket om Tryggstads 872 också på dootalk. Så dom verkar lovande också.

Ingen som sett några oberoende bromsningar som inte tillverkarna själva har gjort? För dom 180hk som dom utlåvar tror jag inte innan jag ser det =)

Någon som vet om det finns någon i sverige som kört något annat än spi 860? Vore kul att höra lite om dom andra också.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
står säkert nånstans om dervning, men har nån provat olika och kommit fram till nått bättre än original ?
Någon som har haft problemet att summit x övervarvar på cl1 original utan trim på havsnivå?
Funderar på om man kunde få ut vikter från BRP då jag har det problemet ?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Tycker absolut dom borde hjälpa dej med det.

Tror en del av problemet är rem slir. så inte säkert vikter avhjälper hela problemet.

Mina STD Variatorer öveervarvar trotts att jag bara varvar ca 8100 ibland 8200 och då klipper den av lite nu å då.
Med team Kittet så varvar jag 8100-8200 men har inte klippt för övervarv en ända gång =)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Mailade lite med Jason på SPI förra veckan och fick veta dom har tagit fram ett nytt Y-rör till 800 e-tec som enligt uppgift ska ge 4-5 hk och i kombination med pipan 8-9 hk.
Kanske kan ta 9hk det med en nypa salt men vore interesant att höra om någon testat?

Dom kom 2013 så dom innan det ska ge 2-3 hk
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
står säkert nånstans om dervning, men har nån provat olika och kommit fram till nått bättre än original ?
Någon som har haft problemet att summit x övervarvar på cl1 original utan trim på havsnivå?
Funderar på om man kunde få ut vikter från BRP då jag har det problemet ?
Som brygg säger variatorslir., dom är på tok för mjuk i sekundären. Jag hade samma problem med Freeriden
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Så synd det finns så lite fjädrar till QRS variatorn.
Håller på å hjälper en kompis som har slir i lägre hastigheterna så jag skulle velat testa en sekundärfjäder med hårdare start tryck men det finns inte. nästa steg blir hårdare slut och start tryck
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Som brygg säger variatorslir., dom är på tok för mjuk i sekundären. Jag hade samma problem med Freeriden
Hade själv inga sådana problem med freeriden, den kunde jag köra cl3 utan övervarv original, tänkte därför att de var lite klent me vikt.

Skumt bara att de är noll svärta på skivorna original, borde det väl vara om de är slir ?

Man kan ju tycka att variator setupen original borde ligga på cl3 vid typ 3-400möh så man har inställningsmöjlighet annars känns ju clickerfunktionen rätt bortkastad !

men tänkte mest att ska man sälja är det ju en fördel om den inte övervarvar original, skulle helst se en lösning från BRP !
Många slänger ut mycke pengar på ex. diablokit m.m. men den borde ju åtminstone inte övervarva på cl1 inställning original, är ju ändå rätt dyra leksaker som borde funka så länge man inte börjar modda !

Menar ni att hårdare sekundärfjäder skulle vara lösningen???
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Skull bli otroligt förvånad om BRP skulle ta på sig att vikta om...
Eftersom svaret jag fick när jag kört sönder remmar var att jag inte monterat snöskydd i fronten på maskin så blir säkert svaret i ditt fall att inte gasa fullt...
Gasa bara 80% så funkar det ju!
 
Last edited:

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Vet ju inte hur det är på din summit. Kan ju vara vikterna. Min Freeride låg 8100 men sekundären tappade remmen ibland och då slog den ifrån på övervarv. Testade allt möjligt men det blev riktigt bra med en hårdare sekundärfjäder. Visst nu har jag bytt allt i variatorerna och drevat upp lite.
Såg att det sitter 413 ramp i Europa summit. Den rampen matar ju otroligt dåligt så tyngre vikter kan hjälpa mot övervarv. Bytte mina ramper till 441 som summit har i staterna, den matar på mycket mer i högre hastigheter.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det kan vara nåt sånt...
Har bara problem med remmen vid högre matthastigheter, skulle kunna vara som du säger att det är för dåligt tryck på remmen vid högre utväxlingar...
Har kört en del med ett DJ-kit innehållande 441-ramp.
Funkade nog bättre men inte helt bra då den tuggade i sig nån rem med kitet också...

Får testa vidare till vintern.
Blir flytande sekundär i år också...
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Pratade med handlaren idag och skulle skicka ett mail och beskriva problemet som han kan vidarebefordra till BRP, enligt handlaren ska problemet fixas till utan kostnad, frågan är , ska man börja vikta på och se ? För övervarvar den ändå lär det ju bero på slir och då kanske skundärfjäder är nästa åtgärd ?¨
Vad kör ni för sekundärfjäder förresten och är det samma fjäder i freeride och summit (Brygg, 800PSR m.fl.)?

Skall tilläggas att när jag är på typ 300möh och högre så övervarvar den inte så vette fan om de är slir som är problemet, känns som lite snålt me vikt för havsnivååkning snarare ? Problemet uppstår bara när jag åker hemma i Falun!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Det är inte upp till dej egentligen vad som ska göras. säger dom att dom ska fixa det bör dom ha kunskap att reda ut vad som är problemet =)

Jag kör Team Tied sekundär så i detta sammanhang är det nog inte till någon hjälp....
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Temp modulen lurar ecun med 10 grader, när motorn når 61 grader celsius (140f) så sänker den tändningen. Med modulen ( är en kabel som kopplas på tempgivaren) så får man lite mer spelrum då normal arbetstemp ligger bara några grader under 140f.
Märks om du testar variatorkslibreringar, 2a fullgas repan går min maskin "som bäst", sen tappar den varv, hoppas det här hjälper.
Har oxå diablos kit och den går riktigt bra, blir den jämnare i varven så kan man ju lasta på lite mer :).

Är oxå sugen på ett spi-rör, har hört goda saker om dom plus att det bara är pipan, ingen burk så man slipper höras...
Du, vars kan man gräva upp sån där modul??? å finns dom till 600 etec?? ;P