Trimma e-tec!

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Så kan du lägga till 1800 kr för en bromsning och då kan han finsjustera lite till i bänken också =)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Som jag förstått så om du är där med din skoter så laddar han mjukvaran och du kan testa...är du nöjd så behåller du mjukvaran och betalar...är du inte nöjd för du originalmjukvaran installerad igen.
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Att du tappar för mycket varv när det går tungt och att remmarna smälter som smör då är ju inte så konstigt. Helixen är torque sensing och ska tillsammans med fjädern växla efter mattans "tyngd". När du tappar varv har du för hög växel. Kanske så hög att remtrycket blir för litet för mattans tyngd.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Håller med föregående talare vad gäller variatorkalibrering!
Men, etec har mkt fuffens för sig och mot en motor som av någon anledning bara vill varva 7500 och gör det stabilt, visst, ta en krok från klättringen, pumpa några ggr på gasen, 8000 i några sekunder sen 7500, det går noginte fixa med variator justeringar! Tre maskiner, tre olika kalibreringar, mattor och drevningar och dom uppträdde exakt lika!
Nämnas kan att jag i dagsläget har en AC 800 och den ger sig nog inte fören den skär...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Jag har aldrig haft stora problem med det men har känt av några gånger den inte vill varva.
Men efter mulles programvara har varken jag eller polarn som också kör programvara har några problem alls. Så problemet sitter både i variatorer och motorstyrning om jag får gissa.

STD variatorerna orkade inte ricktigt hålla varven när det var meter vis med ny snö men med programvaran orkar den göra det med std variatorerna.
Så programvaran håller varvet uppe. Men tror även med std programvaran att om man fixar variatorerna så det går lättare för motorn så inte varven sjunker kommer inte håller problemet lika fort att visa sej. Så tror det finns 2 sidor av det här =)
Men jag har i alla fall aldrig upplevt problemet efter jag la in programvaran men har som sagt inte häller haft stora problem innan.
 

Sleed1

Semi PRO sledder
16 dec 2009
26
0
0
Kyrkdal och blåsjön
Jaha, när man plöjt igenom den här tråden så känns det lika omöjligt att trimma etec 800 som att få en renegade på rullen.... Suck

Finns det ingen fler än brygg som har dynokört nånting? Jag monterade en spi pipa igår, men ja vette fan, tyckte inte det vart nån skillnad ute på läggdan ialf. Kan det inte komma nån snö snart?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
På min 11a gav systemet jäkligt bra med pulver, 138km/h timmen över åkern std, en timma senare med pipan på 152... Det är en jäkla skillnad det!
Dock var den kanske lite tung i variatorn med std pipa då den var inställd för spi systemet.
Sen hur det är med 12/13/14 vet jag inte, dom kan ju vara magrare och klara pipan sämre kanske? Men nu finns det ju power comander att tillgå så... ;)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.477
384
83
Malå/Adak
Jag har säkert sagt det tidigare i denna tråd men här är lösningen på dom flesta "tappade varv fenomen"
http://www.engine-tech.com/product_info.php?cPath=1_7&products_id=48

Originaltermostaten har en öppningstemp som ligger för nära första "varmgångsläget", termostaten reagerar inte tillräckligt fort och motorn hinner upp en aning för högt i temp vid full mutter innan termostaten reagerar och ECUn i sin oändliga vishet griper in och norpar 10-15 kusar.
Får man motorn att sluta med dessa dumheter håller dessutom remmarna bättre.
Polaren monterade på sin Boondocker -13 i fjol och det blev en jävla skillnad. Gjorde precis mitt hus färdigt, har gjort egna, och det ska monteras snarast.

I dessa hus montaras en termostat från -05 Rev 800 PT. Man borrar dessutom lite större bleedhål i termostaten innan montage. Enda nackdelen man kan märka är att varmkörningen tar lite längre tid.
Orginaltermostaten kan ni sen sälja till någon av polarna som kör ProRMK, där monterar dom BRP-termostathus på löpande band =)
 

Sleed1

Semi PRO sledder
16 dec 2009
26
0
0
Kyrkdal och blåsjön
Sv: Re: Trimma e-tec!

ok, men det ni håller på och krånglar med har nog bara med summit att göra? Varken renegaden eller mxzan har jag märkt nå problem med vad det gäller att hålla 8000rpm, oavsett före. rÄr bara från stillastående och på lågfart som det tar "sån jävla tid" innan det händer nånting. variatorkit löser nog det mesta för mig, men sen vill man ju ha mer effect oavsett!!! vem fan har bestämt att det räcker med 150-170hk som det varit de senaste typ 10åren? etec 900-1200 triple tack!!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.477
384
83
Malå/Adak
Sv: Re: Trimma e-tec!

ok, men det ni håller på och krånglar med har nog bara med summit att göra? Varken renegaden eller mxzan har jag märkt nå problem med vad det gäller att hålla 8000rpm, oavsett före. rÄr bara från stillastående och på lågfart som det tar "sån jävla tid" innan det händer nånting. variatorkit löser nog det mesta för mig, men sen vill man ju ha mer effect oavsett!!! vem fan har bestämt att det räcker med 150-170hk som det varit de senaste typ 10åren? etec 900-1200 triple tack!!
Det är väl i det närmaste samma programvara och samma termostat väl?
Skulle mycket väl kunna tänka mej att det är samma problem. (och det är många korta maskiner som tappar varv efter ett litet tag)

....men det är ju roligare att köpa pipor och powercommandrar än att köpa termostathus... men mest troligt har man ut mer av termostathuset.....

Ett tips till alla som kör o-isolerade eftermarknadspipor. Linda dom med avgasbandage och känn efter om det blir någon skillnad. Gjorde en jävulsk skillnad på min Dragon 700 med SLP-rör i alla fall.
Antagligen så hade det nog inte gått mäta någon skillnad i slutet på en lång bromsning, men från 0, då den isolerade pipan redan är varm så ger den kräm direkt jämfört med den kalla som måste arbeta sej varm först.
Stämmer inte på alla pipor men det kan var värt att testa. (för ett experiment så går det bra att linda pipan med tjock ugnsfolie ist för bandage)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jaha, när man plöjt igenom den här tråden så känns det lika omöjligt att trimma etec 800 som att få en renegade på rullen.... Suck

Finns det ingen fler än brygg som har dynokört nånting? Jag monterade en spi pipa igår, men ja vette fan, tyckte inte det vart nån skillnad ute på läggdan ialf. Kan det inte komma nån snö snart?
Ne att trimma en e-tec är inte det lättaste. verkar som ski-doo gjort ett bra jobb eftersom det knappt går att få ur dom nå mer utan att fila i cylindrarna.

Ja jag skulle också velat se fler bromsningar!!!

Turbo vet jag ger effekt men dom låter bedrövligt så är nog inte så populära i våra svenska fjäll världar och har läst en del som upplever att dom är kass på låga varv. Så i Canada på hög höjd å kilometer långa klättringar är det absolut turbo om man ska vara värst men tveksamt här.

Däremot har jag aldrig läst ett ända negativt ord om Big Bore kitt så vill man ha power så är det nog 860/872 som gäller =)

Jag har säkert sagt det tidigare i denna tråd men här är lösningen på dom flesta "tappade varv fenomen"
http://www.engine-tech.com/product_info.php?cPath=1_7&products_id=48

Originaltermostaten har en öppningstemp som ligger för nära första "varmgångsläget"
Säger inte emot om du testat och det fungerar men pratade med mulle om termostaterna när jag var där å han sa det inte går att mäta någon effekt förlust i bromsbänken pga motortempen. (under normala förhållanden)
Och när jag fick programvaran så kan man se motortempen i celsius grader och jag ligger väldigt sällan över 45 grader om jag kör hårt. men kör jag lugnt kan den närma sej 60. Och enginetech säger att den backar av effekten vid 60grader så då är det enligt mej också ingen idee.
MEN Jag vet inte vilken temp dom ligger på utan programvaran för jag hadde ingen mätare alls innan. Så programvaran kanske gör att den går svalare pga den inte längre går magert?

Däremot om jag skulle köpa termostat om jag ändå kommer fram till att det kan vara bra så skulle det vara en terra alps termostat isåfall

Standard till vänster. Enginetech i mitten. Terra alps till höger.

Känns som engine tech kör en väldigt liten termostat och därav måste borra större hål i den för att få upp flödet och därmed få längre varmkörning.
 
Last edited:

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Det är väl i det närmaste samma programvara och samma termostat väl?
Skulle mycket väl kunna tänka mej att det är samma problem. (och det är många korta maskiner som tappar varv efter ett litet tag)

....men det är ju roligare att köpa pipor och powercommandrar än att köpa termostathus... men mest troligt har man ut mer av termostathuset.....

Ett tips till alla som kör o-isolerade eftermarknadspipor. Linda dom med avgasbandage och känn efter om det blir någon skillnad. Gjorde en jävulsk skillnad på min Dragon 700 med SLP-rör i alla fall.
Antagligen så hade det nog inte gått mäta någon skillnad i slutet på en lång bromsning, men från 0, då den isolerade pipan redan är varm så ger den kräm direkt jämfört med den kalla som måste arbeta sej varm först.
Stämmer inte på alla pipor men det kan var värt att testa. (för ett experiment så går det bra att linda pipan med tjock ugnsfolie ist för bandage)
Den stora skillnaden mellan korta å långa är att dom långa har tempgivare i pipan. så om jag inte minns fel pratade mulle om att den kan ställa till det lite för oss.

Blir mycket Mulle nu men passar på å fråga allt jag funderat på när man får chansen att prata med någon som kan =)
Men han sa att om du höjjer tempen i pipan genom att isolera den så höjjer man varvtalet där pipan jobbar. och det ligger det något i men jag är också inne på att att isolera för att behålla tempen i pipan tills nästa gång man klämmer på. Upplever SPI Pipan ger mer när den är svin varm efter en fullgasrepa. Känns som det är ett annat gassvar då.


Det kan jag känna med pipan i alla fall att det blir bättre gassvar även om det inte är mycket.
Men har kört för lite med pipan för att kunna uttala mej ricktigt.
Men skulle gärna velat testa SPI nya grenrör i kombo med pipan.
Känns som man skulle haft bilen full med olika trimm å åka till mulle en hel dag å testa allt =)
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Ett intressant samtal från förra veckan ang. en ägare till Etec 800. Den ägaren var juridiskt kunnig och bla. ville han diskutera handlarnas krav på vilken olja det skulle vara i skotern.
Det var intressant.

Citerar hans ord:
Säger din återförsäljare något som att du måste,bör,mm. köra på BRP olja i din nya skoter och du uppfattar det som att du måste göra det för garantins skull, då har handlaren gjort sig skyldig till brott.
Skulle bevisligen flera BRP handlare uppmana till samma sak,ja då uppfylls alla kriterier till kartell bildning!
Oljan är en förbruknings vara för att kunna köra och använda detta fordon. Kan jämföras som att köpa en ny Volvo och du känner dig tvingad att bara köra på OK bensin för garantins skull.

Det sätter . för något som skett sedan slutet på -70 talet.