Ja det är termostaten som styr kylvättsketempen så länge kylarna orkar med så du inte ligger på högre temp än termostatens fulla öppningsläge. Inget jag haft problem med men läser man här på forumet verkar det som vissa ha problem att tempgen stiger.Brygg. Vill bara markera ett litet missförstånd. det där med topp kontra kylvattentemp stämmer inte. Det enda på en motor som bestämmer kylvattentempen är termostaten. .
Och stiger den från "normal" temp kan man få ner motor tempen genom att förbättra motorns värkningsgrad så du får mindre värme förlust.
Men observera att jag skrev dom utlovar det inte att man i praktiken får lägre temp. eller att jag själv testat.
Därför jag vill ha in så mycket info som möjligt. Är svårt att hitta information om kitten som inte tillverkarna själva skriver.
Men det jag kan hitta på Dootalk är dom äldre förgasar skotrarna bestycka ner flera steg när dom monterar hans toppar. alltså "bör" motorn kräva mindre bränsle pga effektivare förbränning och då får man rent teoretiskt lägre motor temp.
Gämför t.ex en diesel och binsin bil som båda har 90graders termostater men på vintern har dieselmotorn mycket svårare att hålla 90 grader än vad bensinaren får. Och det pga högre värkningsgrad i en diesel motor
Rätt eller fel men det är min uppfattning i det hela.