Trimma e-tec!

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.477
384
83
Malå/Adak
Termostaten Engine Tech monterar, och även jag nu alltså, är samma termostat som -05 Rev 800 har. Och där räcker den...

Ska mycket till om en termostat blir för liten, enda gången storleken spelar någon roll, och nu är det termostater vi pratar om, är ju om den lilla öppnat max men skulle behöva mer öppningsarea. Tvivlar på att det händer. Det är inte storleken på originalet som är problemet, det är nog snarare att den reagerar för segt. Hade man kommit åt att borra in ett par bleedhål i originaltermostaten skulle det kunna tänkas räcka. (snabbar inte på öppningen men låter motorn tjuvkylas lite innan termastaten hunnit öppna)

Ni får tro vad ni vill men på polarens maskin, -13 BD 3700 gjorde det en klart märkbar skillnad, klart större än man brukar märka efter singelpipemontage etc.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ett intressant samtal från förra veckan ang. en ägare till Etec 800. Den ägaren var juridiskt kunnig och bla. ville han diskutera handlarnas krav på vilken olja det skulle vara i skotern.
Det var intressant.

Citerar hans ord:
Säger din återförsäljare något som att du måste,bör,mm. köra på BRP olja i din nya skoter och du uppfattar det som att du måste göra det för garantins skull, då har handlaren gjort sig skyldig till brott.
Skulle bevisligen flera BRP handlare uppmana till samma sak,ja då uppfylls alla kriterier till kartell bildning!
Oljan är en förbruknings vara för att kunna köra och använda detta fordon. Kan jämföras som att köpa en ny Volvo och du känner dig tvingad att bara köra på OK bensin för garantins skull.

Det sätter . för något som skett sedan slutet på -70 talet.
Allt stämmer utom brottsdelen. Hur det ser ut i USA det vet jag inte men i Sverige så gör handlaren fel men inte något brottsligt.

Min handlare sa att oljan ska klara Brps krav. Då en skoter rasar så tar man oljeprov som skickas in och klarar oljan kraven så är man ok. (ingen aning om det görs eller om det var snack men han sa så)
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Allt stämmer utom brottsdelen. Hur det ser ut i USA det vet jag inte men i Sverige så gör handlaren fel men inte något brottsligt.

Min handlare sa att oljan ska klara Brps krav. Då en skoter rasar så tar man oljeprov som skickas in och klarar oljan kraven så är man ok. (ingen aning om det görs eller om det var snack men han sa så)
Om man snurrar orden så blir det att Brps krav är att man ska använda vanlig mineral 2-takts olja som klarar separatsmörjning (enl. deras egna verkstadsmanualer).
Dvs. att du ska kunna köra din skoter oavsett land du bor i eller färdväg.

2003 fick jag äran att dela bord med Bombardiers service chef Bosse S. (jobbade -70 talet till slutet 2000 ). Jag frågade bla. om Brp någonsin tagit in ett oljeprov och fick till svar att dom gjort det en gång ,tidigt -90, en ski-doo ägare som i många års tid reklamerade skuren motor efter påsk. Dom hade gjort en en visuell test och lukt och dom kunde inte avgöra någonting av det. Men han flina o sa, det var sista gången kunden reklamerade en skuren skoter.

Återförsäljaren har ofta kört den propagandan i lögn, i syfte att vilseleda kunden att bara köpa olja av han.
..

Jo rent hypotetiskt om BRP skulle ta oljeprov, dom kan ju inte opartiskt testa oljan själv i Umeå eller Finland för att sen låta återförsäljaren kalla in dig o dra dig i örat. (Det faller)

Skulle 1-2 liter från din oljetank räcka att test köra en motor i månader. (Det faller)

Skulle BRP säga emot Shell, Statoil mm. BRP är en liten myra jämfört med en skyskrapa (Det faller).

Skulle någon människa köpa en snöskoter som inte gick på vilken skoter olja som helst. (det faller)
...

När ni kommer till fjällmacken, ställ inte den "låga" frågan till tjejen lr farbrorn i kassan, "får jag ha den här oljan i min snöskoter" ? Tänk om hon svarat, våran 2-takts olja är inte giltig i din skoter, det är 17 mil enkel gångväg till närmaste BRP handlare, du kan sova i sop containern bakom pizzerian eller hyra min Polaris för 6000:-/dygnet.

Således kan du tanka vilken skoterolja du vill, och självklart pratar jag om alla märken av snöskotrar.
....
Bete dig som dryga kunden på systembolaget istället som ska ha rödvin. Jag vill ha en olja som luktar racing, eller jag ska ha det absolut billigaste, eller den oljan som luktar minst.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Men det kan finnas en idé att ha rekomenderad olja, Kompisen har en polaris dragon 700, den funka felfritt i ca 20-30mil innan den börja döda stift å avgassmälla, kunde inte fatta varför. Men nån sa byt olja, Han sög ur BRPs mineral olja som han hade använt å fyllde i nån annan å vips så funkade den sen. Det har ju inte med att olja skulle vara nå "sämre" utan snarare nått med tjockleken på den å hur den pumpades.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Olika oljor har ju olika densitet, tändpunkt osv. Skall man testa med annan olja så skall man ta nån som verkar likvärdig med den olja som rekommenderas.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Ni har missat poängen, rekommenderad olja är alla snöskoteroljor, dom är alla gjorda för oljeseparat smörjning med fungerande viskositet. dvs tjocklek. . Oavsett vilket märke som står på flaskan så är den gjord till din snöskoter
En 2 takts motor är alltid en 2 takts motor oavsett vem av tillverkarna som gjort den.
Inlägget är skrivet i nutid och handlar om att tvätta bort tvångstankar att man måste köra på tillverkarens olja, en sån förpestad historia som grundades på sent -70 tal när oljeseparat smörjning kom till värden inom snöskoter motorerna. En tid då bensin mackarna sålde 2-takts olja för att blanda i bensin, oftast för tjocka & trögflytande för att fungera i oljeseparat smörjningen. Där föddes detta ordspråk av Yamaha, ja välgrundat på den tiden men inom snöskoter minns man allt och tyvärr går även dåliga saker i arv.

Generalagenterna skulle aldrig backa upp skriftligt att du "måste" köra på deras olja, men det är ju underligt när tex SDI kom så var helt plötsligt alla handlare eld o lågor att den här motorn hade sån teknologi att den skulle ha minst BRP delsyntet olja.
När Etec kom, ja då var det en framtids motor som var tvungen att köras på BRP helsyntet olja, olje pumpen var data styrd och fungerade inte annars. Konstigt att handlarna sa det samstämmigt direkt efter höst träffen hos BRP.
När verkstadsmanualen kom ut nån månad senare stod det som vanligt, kan köras på vanlig mineral skoter olja! Varför skulle dom göra en motor som inte kunde användas överallt ?

Det finns ju lite användbara meningar du kan ställa, när du ska hämta din nya skoter. Fråga: måste jag köra på nån speciell olja. Svarar handlaren att du måste eller bör köra på märkets olja. Då svarar du, oj jag har 7 mil enkel för att köpa den oljan, då måste jag häva detta köp och välja ett annat märke.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
ja BRP har ju knappast eget olje raff ! å luktar man på XPs´en så luktar de ju för fan spillolja, nej nån bra olja tror jag knappast.
Körde ur min summit den förfyllda behållaren med XPs när den var ny, sen har jag kört Paybacks helsyntet som rekommenderas av dom till ETEC, står t.o.m. på dunken "för alla etec motorer".
Den har då funkat klockrent å luktar mycke mindre än XPs, dessutom halva priset !
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vad jag vet har ingen sagt man måste köra på ski-doo olja men man måste köra på olja som uppfyller skidoos krav på olja. Står på oljeburken att man måste använda godkänd olja. inte att du måste använda ski-doo olja!

Men nu släpper vi det. Finns tusen trådar om olja.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
ja BRP har ju knappast eget olje raff ! å luktar man på XPs´en så luktar de ju för fan spillolja, nej nån bra olja tror jag knappast.
Körde ur min summit den förfyllda behållaren med XPs när den var ny, sen har jag kört Paybacks helsyntet som rekommenderas av dom till ETEC, står t.o.m. på dunken "för alla etec motorer".
Den har då funkat klockrent å luktar mycke mindre än XPs, dessutom halva priset !
Vart köper du den oljan?
Hittar den bara på stenmarks för 399kr/4L.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ja Brygg, nu snackar vi trim istället!!!
Helt rätt =)

Bara det att det verkar vara idee torka på det stadiet. Eller?
Men misstänker det kommer börja moddas mera nu när powercomandern är släppt.

Och själv har jag börjar samla på mej grejjer för att kunna bygga 860 men blir inte nu i vinter tveksamt vintern där på men sen måste det bli =)
Men har lovat mej själv att göra klart bilen innan jag drar igång ett till projekt...

Så allas åsikter om olika Big Bore kitt är interesant. Även rykten vad ni hört.
Är inte så lätt att hitta info om BB särskilt inte i sverige. Så allt vad ni läst, hör och sett är av interesse.

Det jag vet hittills är.
RkTek:
Verkar vara sjukt bra grejjer för bra pengar. stort plus med hans egna kolvar och patenterade toppar. Utlovar mindre vibrationer från motorn. lägre kylvättsketemp. bättre gassvar genom hela registret. inget varvtals dropp som dom gör original. Och vad han själv säger så på hög höjds körningen(ända stället han testat än så länge) Går hans kitt bäst av alla BB kitt. Rekomenderar original avgassystem.

SPI: Ända jag kan hitta info om att någon i norden har kört med. Positivt med dom är att jag hört det ryktas om att dom tagit fram en pipa till deras 860 kitt nu under sommaren och det är vad jag vet marknads unikt. Men lite skepptisk till deras tilläggssprut som sprutar soppa i insuget. Kör med AC Dubbelringskolvar. Dom säger gassvaret blir ungefär som original men med mycket mer kraft.

Tryggstads 872: Skrivs mycket positivt om deras kitt men vet inte vad dom använder för kolvar.
Dom skickar även med en ny termostat för att hålla ner tempen och säljer inte kitten till korta skotrar för dom får problem med överhettning pga för liten kylare. Medans RkTek marknadsför sitt kitt med att du får lägre kylvättsketemp så känns som rk kanske har lite bättre design på topparna där. Så det är det som gör mej skeptisk till tryggstads men annars bara hört gott.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Har även hört att rktek har tagit fram en billet topp till etec som ska göra att kylvattentempen sänks med 10 grader + nån häst.

Lägre kylvattentemp är ju väldigt bra till etecen.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Ja det är inte omöjligt men det ska jag kolla upp.
Dom hadde i alla fall tagit fram en billet topp till 860 som ska ge lägre kylvättsketemp och han tror att man kanske klarar sej utan fuel controler med den toppen till 860 även på låg höjd. Nu fräser han om std toppen så det det blir ca 50% av hans patent desig och med den toppen kör dom över 6000fet höjd helt utan något som hällst gjort åt bränslet.

Han skulle göra låg lands tester med 860 med nya billet toppen nu på för säsongen innan han marknadsförde dom. Och behövde den mer soppa hadde han några lösningar till det som dom inte ville avslöja

Liten film på Rktek 860 som håller absolut full gas i ca 50 sek utan att släppa en ända gång.
Har för mej jag läste där dom länkade till den filmen att det är utan fuelcontroller.
Så håller den för det här så känns det inte som det är dåliga grejjer =)
[video=youtube;GM_uIc34G18]http://www.youtube.com/watch?v=GM_uIc34G18&feature=player_detailpage[/video].
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Själv parkerade jag bort sommarbilen efter att ha filat intensivt i sommar på strokermotorn, och jag säger bara en sak efter att ha ökat volymen med 17%, eller kanske citerar... " the only substitute for cu is more cu..". Big Bore är lockande helt enkelt!

PS tog exakt 24h efter jag lagt av batteripolen till att jag stod hos pulverlacken med boggieskenorna... ;)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Har även hört att rktek har tagit fram en billet topp till etec som ska göra att kylvattentempen sänks med 10 grader + nån häst.

Lägre kylvattentemp är ju väldigt bra till etecen.
jag har svårt att förstå hur en topp kan sänka kylvätsketempen , den ska ju leda värmen från förbränningsrummet så effektivt som möjligt ut i kylarvätskan som sedan kyls av kylarna , en del menar att en topp ska ha "big volyme" för att kyla bra fast det snarare är tvärt om , med mindre volym och högre hastighet på vätskan blir den effektivare och risken att vätskan står still någonstans är mindre , om nu den går 10 grader kallare så tror jag det beror på termostan ...
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Brygg. Vill bara markera ett litet missförstånd. det där med topp kontra kylvattentemp stämmer inte. Det enda på en motor som bestämmer kylvattentempen är termostaten.

Sen måste man filtrera svaren och tekniskt förstå hur & varför dom svarar som dom gör. Kanske nån av dom testkör och bor på 3-4.000 meter höjd över havet medans den andra på 1.000 meter och kanske ingen av dom tillbringat månader på 400 meter. På höga 3.000 meter ger motorn halva effekten, dvs Etec 800 ger 70-75 hästar, och du ska ha drevning och variator setupp för den effekten.