Trimma e-tec!

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Sv: Re: Trimma e-tec!

På min 11a funkade helsystemet grymt bra, på uppdaterade 12 och 13 verkar vissa uppleva att maskinen går "in i väggen" när man plågar, har dock ej haft nån själv så kan inte uttala mig om det, på 11an gjorde röret över 10km/h på ~200m.
det måste isåfall handla om att den var felbestyckad i variatorerna och att det började stämma med pipan , tex att den var för lätt viktad och röret drog längre , 10 km/h handlar säkert om en effektökning på mint 15 hk , (om du nu har testat på en uppmätt sträcka med gps samma dag)
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Sv: Re: Trimma e-tec!

Har sett en färsk bromsning av Spi pipan och den stämmer med känslan jag har av den på min.
Ger +6hk vid 7000varv lika som original i övrigt. Min är rappare med pipan men mer känslig på piptempen. Originalpiporna på rotax har de senaste åren varit riktigt bra.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jo det blir väl lite känsligare utan värmesköldarna.
Jag skulle velat testa att linda avgasbandage men är ju delade meningar om det också. Att det bara skulle höjja tempen så registret flyttas upp. men borde ju inte kunna bli varmare med isolering än vad den blir efter en lång fullgasrepa? För då borde väl pipan ha ungefär samma temp som avgaserna i den?

Ja och nu har Ski-Doo gjort om original pipa/slut burk också. Vet inte om det är ändrad effekt men pipan jag hadde på Freeriden passar inte på min 2014 och har läst på Dootalk folk som har problem att få sluturkar att passa mot pipan på 2014.

Nån som vet mer om det bara är en design skillnad eller om det är en skillnad som påverkar effekten?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Har sett en färsk bromsning av Spi pipan och den stämmer med känslan jag har av den på min.
Ger +6hk vid 7000varv lika som original i övrigt. Min är rappare med pipan men mer känslig på piptempen. Originalpiporna på rotax har de senaste åren varit riktigt bra.
Vart blev den bromsad? verkar ju som det ibland skiljer en hel del vart dom är bromsade.
Vad blev topp effekten på den bromsningen?
 

Sleed1

Semi PRO sledder
16 dec 2009
26
0
0
Kyrkdal och blåsjön
Å vad jobbig det är att vela mellan allt å kompisen som kör xf800 beställer grejer för fullt för det verkar inte va nå krångel att trimma arctic!?. Jag vill inte bli efter i vinter. Varför är det så svårt att få reda på vad som fungerar? Just nu lutar det åt ett trygstad 872 kit. Men givetvis velar jag på vilken skoter jag ska ha åxå. sålde renegaden-2013 och sparade mxz.an -2013. Vill ha en summit 146-2013 men är rädd att den är för vinglig för allroundbruk. tror jag förlänger mxzan istället? eller så köper jag en summit åxå och har kvar mxzan som den är? men oavsett vilken eller vilka skotrar jag kommer ha i vinter så kvarstår, VILKET TRIM ska man ha till etec 800??? vad funkar? Va nära att köpa en 1200 trubo men ångrade mig i sista sekund då jag är livrädd för turbolag....
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Å vad jobbig det är att vela mellan allt å kompisen som kör xf800 beställer grejer för fullt för det verkar inte va nå krångel att trimma arctic!?. Jag vill inte bli efter i vinter. Varför är det så svårt att få reda på vad som fungerar? Just nu lutar det åt ett trygstad 872 kit. Men givetvis velar jag på vilken skoter jag ska ha åxå. sålde renegaden-2013 och sparade mxz.an -2013. Vill ha en summit 146-2013 men är rädd att den är för vinglig för allroundbruk. tror jag förlänger mxzan istället? eller så köper jag en summit åxå och har kvar mxzan som den är? men oavsett vilken eller vilka skotrar jag kommer ha i vinter så kvarstår, VILKET TRIM ska man ha till etec 800??? vad funkar? Va nära att köpa en 1200 trubo men ångrade mig i sista sekund då jag är livrädd för turbolag....
Är väl inte negativt att ski-Doo redan går så bra så det inte finns något annat än turbo och bigbore som ger effekt. har en kompis som kör PRO RMK som alltid klankar ner på ski-doo men han säger polaris inte har en chans topp effekt messigt mot ski-doo och han erkänner han blir ifrån åkt.
Så kanske därav dom andra märkena är lättare att trimma för dom går sämmre även om dom kanske har bättre gassvar.

872 verkar bra men om man ska tro på RkTek så kör han ifrån 872 med hanns 860 som skit.

Så här skriv det i en rykande het diskussion på dootalk nu av RKTek:
Hela tråden har ni här. Lite väl hårda ord men interesant ändå =)
http://www.dootalk.com/forums/topic/630417-880-big-bore-numbers/

Yet your prize (Tom Robi) 880 RACE set up (with your CLAIMED 215HP Full twins, aftermarket carbs, high rpm engine, race gas) gets beat in a race (several times) by a 4 year old trail 860 sled with the stock pipe,carbs, and airbox. ON PUMP GAS!!.

YUP that head design is awesome!! Get over yourself!

215HP MY A$$$
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Det positiva med RkTek är att hans kitt även är billigast av alla andra pga han inte använder andra avgasystem, fuelcontrollers , termostater mm som alla andra skickar med.

Lutar starkt mot ett RK Kitt den dagen det blir dags att köra Bigbore =)
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Sv: Re: Trimma e-tec!

Har sett en färsk bromsning av Spi pipan och den stämmer med känslan jag har av den på min.
Ger +6hk vid 7000varv lika som original i övrigt. Min är rappare med pipan men mer känslig på piptempen. Originalpiporna på rotax har de senaste åren varit riktigt bra.
Edit. det var en 800r som bromsades
 

Sleed1

Semi PRO sledder
16 dec 2009
26
0
0
Kyrkdal och blåsjön
ja polarisarna går ju sämre än etecen, men arctic (xf800) går faktiskt liiiiiiiiite bättre än mina etec.ar, och framförallt känns AC rappare på gasen.

872 kittet är bara cylindrar, kolvar och topp. Ingen annan pipa eller slutburk, om man vill programerar dom ecu.n så man slipper ha en fuelcontroler. Utöver kittet ska jag nog plocka ur veven och få den balanserad med kolvar och variator. Sen får det fan va bra ....tillsvidare.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

1850 dollar med omfrästa original förbränningsrum.
Men vet han håller på att ta pram en ny Billet topp till dom så då blir det ju lite dyrare.

I tryggstads kittet ingår ett termostat hus också som RK säger är nonsen pga hans kitt ska gå svalare inte varmare

http://www.2strokeheads.com/bigbore800R.htm
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
sluta nu brygg, du ska ju såklart göra ditt eget big bore =) är ju bara ta av 3 mm och nicasila om ;) hahaha
jasså nu vaknar polaris åkarna till liv också =)

Ja är ju inga problem att göra ett eget men är design av topp och portning som jag inte duger till och då kommer det varken bli billigare eller bättre av att göra det själv....=(
 

Sleed1

Semi PRO sledder
16 dec 2009
26
0
0
Kyrkdal och blåsjön
Sv: Re: Trimma e-tec!

1850 dollar med omfrästa original förbränningsrum.
Men vet han håller på att ta pram en ny Billet topp till dom så då blir det ju lite dyrare.

I tryggstads kittet ingår ett termostat hus också som RK säger är nonsen pga hans kitt ska gå svalare inte varmare

http://www.2strokeheads.com/bigbore800R.htm
vart är det termostathuset? hittar ingen info om det
 
Last edited:

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Är trygstads som har termostat och RkTek som säger att det inte behövs så har du kollat på RkTek så förstår jag du inte hittar den =)

Har inte sett tryggstad skriver att han kan mappa om boxen som någon skrev längre ner men han säger så här:

*Included with each kit is our developed fuel enricher system for each specific application, (elevations) no adjustments are required after installation,(not pictured)

Och

E-tec Big Bore Kit includes
Our exclusive coolant manifold and clamps-
required for proper cooling.

Se termostat huset nere i högra hörnet.

Se mer
http://www.trygstad-motorsports.com/872_E-Tech.php

 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Fuel enricher system... Tror mer på en Mulle programmering i bromsbänken isåfall.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Japp har redan pratat med Mulle om det och han kan mappa hela registret. Ca en halv dag i bänken.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Frågan är bara om orginal spridarna klarar så mkt mer än 175-180hk på havsnivå?
Tveksamt verkar det som.
Pcv/mappning är nog mer till pipa/portning, vill man sikta högt så är det nog tillägssprut som gäller. Sen det jag har lite imot mappning är att den är ju lite svår att plocka igen när skotern ska säljas, om man vill plocka igen trimmet vill säga.