Trimma e-tec!

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Finns ingen risk att oroa sej över att någon någonsin kommer bromsa över 180 ärliga hästar ur ett BB kitt.
Som med allt trim får man var nöjd om man änns kommer i närheten av vad dom specificerar och finns ingen jag vet som specar över 180 hk.

Ett SPI 860 behöver 8% mer soppa.
RkTek behöver ingen mer soppa alls så länge du kör på över 1800 möh pga bättre toppar.
Och han tror i bästa fall med hans nya billet topp att du ska kunna åka 860 utan att röra soppasystemet öven på lägre höjd.
Han skulle göra lite tester nu i början på säsongen så får vi se vart det leder =)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Finns ju säkerligen möjlighet att porta en std 800 och komma upp i samma effekt kan man ju tycka, speciellt nu när det inte är några problem att skjuta i extra bränsle. Strulet med att porta själv är väl att bestyckning blir lite svårare när man inte har en i stort klar mapp att utgå ifrån, men det finns ju både bromsbänkar och autotune till pcv så det bör ju inte vara nå problem! Visst är det coolt med bigbore, byggde en stroker V8 i somras och vilket jäkla vridmonster det blev, så visst helst bigbore men tror ju säkert att det inte är i dom 60cc, typ 7-8% ökade volymen man plockar 20hp, kanske 8-10hp då lite av en tumregel är dubbel volym = dubbelt vrid och 50% ökad effekt. Åker ju ac nu för tiden och har testat helsystem på den tillsammans med pcv och tändkil på två grader. Tyckte den gick jäkligt bra men döm om min förvåning, pipan sprack, satte dit std utan pcv och maskinen gick nästan lika bra, gjorde en custom mapp till std röret och nu går den minst lika som med röret plus ett betydligt jämnare temperament.
Slutsats, tändning och bränslejusteringen gav effekten, röret kanske ett par kusar men absolut inte tillräckligt, så av dom 10hp som utlovades så var nog hälften av dom från optimering av bränslekurvan och det jag upplevde som bättre respons var nog till större delen ökad tändning (tillsammans med mer bränsle)!
Ska bli kul att se vad en 800 etec optimerad med tanke på prestanda istället för bränsle ekonomi och "hängsler och bälte" mappning kan ge, speciellt med en lättare tillsnyggning av cylindrar och en effektiv singelpipa, 170+ bör ju vara inom räckhåll, helt klart!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Finns nog absolut en del att hämta i portning.
det som är grejjer med 860 är att man får allt. dels lite större cylindervolim, bättre portning, topp, kolvar och alla dom sakerna tillsammans ger nog rejäl skillnad även om man kan uppnå en del av skillnaden med endast en av dom.

Så måste det gå att bättra på gassvaret på lägre varv med någon bättre topp. Gissar att dom är trött i botten pga dålig omblandning av luft och bränsle. Så med en topp som har bättre förbränningsrum/squish som sätter bättre fart på blandningen där inne.
Borde det kunda bli lite skillnad
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ja, möjligt, eller oxå är det "eko" mappning och snäll tändning, ska bli intressant om Rs kommer med etec.... Blir den oxå sävlig och bara vill gå på full gas, tveksamt?!
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Ja, möjligt, eller oxå är det "eko" mappning och snäll tändning, ska bli intressant om Rs kommer med etec.... Blir den oxå sävlig och bara vill gå på full gas, tveksamt?!
2015 kommer alla nya tävlingsmaskiner med insprut så ja rs kommer med etec för tror knappast dom stoppar i sdi :)


Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Ja, möjligt, eller oxå är det "eko" mappning och snäll tändning, ska bli intressant om Rs kommer med etec.... Blir den oxå sävlig och bara vill gå på full gas, tveksamt?!
Nja det är bitvis pga avgasreglerad moppning.
Jag hadde Mulles moddade programvara som är optimerad för effekt så där är både bränsle och täning sjusterat och det blev nog lite bättre men absolut inte samma klipp på låga varv som en "vanliga" insprutningsmotor/förgasar motor.

Är ju i stort sett samma motor som en 800r förgasare och dom är väl betydligt rappare?
Men så fort man har varven uppe svarade då min fint men start från stillastående skulle jag lätt köra ifrån en 800 e-tec med min gammla summit 600 förgasare.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
2011 lade jag ner 80 arbets timmar på raken i bromsbänken på min testmaskin, Rave 800 -11.
På Etec är BSFC ganska oberoende vs hästkrafter över peaken! Toppeffekten är i stort densamma från 0,55 - 0,75 Bsfc. Har även kört 10 sekunders fullgas tester ända ner till 0,49 i forsknings syfte.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Sv: Re: Trimma e-tec!

Ett bränsleflöde på 95 pounds/hr på 150 obhp ger 0,63 Bsfc, med samma bränsleflöde och 180obhp 0,52Bsfc! (95/180).
Ökar effekten 20% så erfordras naturligtvis 20% högre bränsleflöde.
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Hur funkar big-Bore kitten? Nån som provat? Går man bättre gassvar? Är ju det man vill ha på e-tecen!
Checka terrängmaskiner på FB, Emil har byggt en rätt frän 860 med spi pipa team tied osv som ska få pisk i vinter så där lär det nog uppdateras endel... Frågor kan du säkert ställa under bilderna om du har sånna också
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
6g! Det var mkt det.
Blev just oxå en 500 fattigare, 0,3g obalans hade ACn, kommer nog ändå märka skillnad då spridningen på vikterna var 1,1g, känns hursomhelst skönt att ha koll på läget.
Kommer nog gå riktigt fint din maskin, bra utgångsläge iaf med balanserat och styva kuddar!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vart lämnade du den på balansering?
SIMO Motor renovering i östersund. Kostar mellan 5-700kr så känns som väl investerade pengar :)

Det skummaste av allt var att det blev 2g mindre obalans bara genom att vrida iväg skivorna från original markeringarna.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

6g! Det var mkt det.
Blev just oxå en 500 fattigare, 0,3g obalans hade ACn, kommer nog ändå märka skillnad då spridningen på vikterna var 1,1g, känns hursomhelst skönt att ha koll på läget.
Kommer nog gå riktigt fint din maskin, bra utgångsläge iaf med balanserat och styva kuddar!
Spridningen på vikterna?

Jo det blir nog fin fint det med RS Motorkuddar. Balanserad primär variator, variator stag tillsammans med en Team Tied sekundär. Så nu känns det som man har gjort det man kan i mekanisk väg sen är det bara insjustering kvar =)
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Sv: Re: Trimma e-tec!

Men hur blir det nu när ni balanserat varren, den ska ju vara balanserad mot veven, så hade ni snurrat veven tillsammans med primären kanske allt hade varit i balans? Nu när ni har balans i primären så kanske inte det stämmer överens med vevens balansering längre? Eller tänker jag helt fel.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Blir väl ungefär som när man byter ut en del av variatorn om det händer nått. Variatordelarna är ju balanserade som de är men tillverkarna har mest troligt inte 0.00 som tillverkningstolerans, särskillt inte sedan team tog över tillverkningen av TRA.
Märkningen mot vevaxeln är att hela variatorn som den är är monterad åt det håll den ska vibrera minst tillsammans med vevaxeln.
Den proceduren kan man genomföra själv på skotrar utan indexmärkningen, gör man en märkning på veven och sen en på variatorn så är det bara att montera den i olika riktningar för att se vilken som vibrerar minst, finns appar till telefonerna som kan tala om det tex.
Har för mig att någon på forumet hade en variator som var spot on direkt från fabrik och den vibrerade lika mycket oavsett hur den vreds på vevaxeln.

Troligtvis blir vibrationer bättre med en variator som är balanserad även om den var indexerad mot veven från början.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Nä, vikterna vägde jag in innan jag balanserade till 0,0 skillnad, annars är ju allt bortkastat om man byter nått, std ac vikterna var inom 0,2g så det var imponerande bra faktiskt.
Angående indexeringen så kan man ju skita i den med balanserad varra, hur BRP/rotax kommer fram till den vet jag inte men behöver man obalans i variatorn för att kompensera? Känns ju inte speciellt bra kanske... Min 11a med balanserad varra var då betydligt mer vibrationsfri än dom indexerade 12or jag skruvat i.