Trimma e-tec!

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.477
384
83
Malå/Adak
Jag testade linda SLP-röret jag satte på min -08 D7a. Inbillade mej att det gjorde större skillnad än mellan standardpipa och SLP-rör. Inte för att jag tror att lindningen i sig gav högre maxeffekt men pipan fick inte samma möjlighet att kallna av snösprut eller perioder av lugnare körning
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag testade linda SLP-röret jag satte på min -08 D7a. Inbillade mej att det gjorde större skillnad än mellan standardpipa och SLP-rör. Inte för att jag tror att lindningen i sig gav högre maxeffekt men pipan fick inte samma möjlighet att kallna av snösprut eller perioder av lugnare körning
Jag har också tänkt på det. Mailade SPI och frågade men fick självklart till svar att dom är keramik coatade.
Visst säkert bättre än inget men knappast att jämföra med original värmesköldarna.
Känns som pipan snabbt måste bli ner kyld och kan inte vara bra vid puder körning när man fyller hela motorutrymmet med puder? och måste bli varmare under huven?

Har funderat på att testa linda den med bandage men vet inte om det kommer höja vart max effekten ligger eller om det bara kommer hålla pipan varm?

Är rädd coatingen blir förstörd av bandaget så vill helst veta vad jag gör innan jag testar.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
keramisk coating fördelar väl bara ut temperaturen över hela pipan för att få den jämnvarm för att inte få Hot Spots. Rätta mig om jag har fel.
Men har svårt att tro att den hjälper till att hålla uppe tempen om du slår av och kör lugnt ett tag !
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.477
384
83
Malå/Adak
Är SPI-pipan keramcoatad då? SLP påstår ju det men når man slipar i det så är det inte ett hårt keramlager utan snarare snorkletig aluminium, ett riktigt elände att slipa bort om man måste svetsa.

Det var ett storelände att få bandaget sitta still på den blanka SLP-pipan....

Ett fattigmanstips som inte kostar just något för att få testa är att ta loss pipan och linda den med aluminiumfolie som binds med ståltråd på lämpliga ställen. Funkar då tillräckligt bra för att testa om det ger något och enkelt att ta bort om det inte gör det. Funkar det bra så är det bara köpa banddage och börja jävlas =)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Har då svetsat i min spi pipa till ACn utan problem, har strul då den spricker gör mig, tror den vibrerar sönder, ska prova att göra nå stag genom expansions kammaren och sen linda avgasbandage av tre anledningar:

Mindre värme under huven
Mindre resonans i röret
Bättre respons i röret då msn slipper snabb avkylning

Nu spricker iof inte etec pipan men fördelarna blir ju dom samma
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Sv: Re: Trimma e-tec!

Står säkert i nån tråd men.
Är det någon som testat att köra utan startkransen, väger väl typ 7hg har jag hört, borde väl bli rappare om man tar bort den eller?
då måste man balansera variatorn igen
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Sv: Re: Trimma e-tec!

Vi körde utan på våra 800r. Blir mycket rappare och fungerade klockrent.
Hade jag inte haft elstart så hade kransen varit borta även på e-tec
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Sv: Re: Trimma e-tec!

Är startkransen med i balanseringen från början asså ihop med primären, är inte kransen separat balanserad?
800PSR balanserade ni om?
vad jag har läst på doo talk tror jag iaf, så sa dom att man ska/borde balansera om man tar bort startkransen
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Har inte provat själv men många på dootalk skriver att de inte märker nån skillnad i rapphet med eller utan startkrans på e-tec.
Dragraceåkare påstår ju också att tyngre variator ger bättre acc....
Med helt annan variator monterad märkte jag en väldigt skillnad i rapphet men om det är bra för vevlager med lättare variator spekuleras det flitigt... Står även en liten notis om det i Aaeens variatorbok.
Var även bekymmer på den gamla goda tiden när det satt polarisvariator i ski-doos racingmaskiner.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Sv: Re: Trimma e-tec!

Är startkransen med i balanseringen från början asså ihop med primären, är inte kransen separat balanserad?
800PSR balanserade ni om?
Nej vi balanserade inte om. Hade heller inga problem med vibrationer.
Sen vet jag att BRP vill ha den monterad. Riktigt varför har jag inte fått reda på. Men eftersom den sitter på alla maskiner, även dom utan elstart så finns det väl någon nytta med den. helt klart märktes det skillnad på rappheten.
Åkte 500 mil utan problem.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Sitter även en vikt på AC, kom till 04ans f7 och hänger forfarande med...
Det är en slät ring, dvs en vikt och tror inte Suzuki och rotax sätter dit en för skojs skull, mao, den fyller en uppgift och jag låter dom sitta kvar just därför!
Sen är jag 100% för att balansera! du kan ha en bra! min senaste var 0,3G off, men då var vikterna i dryga grammet obalans när jag vägde in den innan, nu vet jag att allt är bra och det är värt en 500ing!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Har då svetsat i min spi pipa till ACn utan problem, har strul då den spricker gör mig, tror den vibrerar sönder, ska prova att göra nå stag genom expansions kammaren och sen linda avgasbandage av tre anledningar:

Mindre värme under huven
Mindre resonans i röret
Bättre respons i röret då msn slipper snabb avkylning

Nu spricker iof inte etec pipan men fördelarna blir ju dom samma
Får du ingen ny pipa på reklamation?

Tror det räcker långt att göra som SLP Att dra ett varv avgasbandage med en slangklammer runt på pipans tjockaste del. Det tar ut en stor del av resonansen i plåten. Så gjorde jag på min SPI pipa.
Hörs att det plingande eftermarknads pip ljudet minskade.

Hur blir det med avgasbandaget när det blir blött av puder sprutet i fronten. kommer det då hålla pipan kall eftersom det är fuktigt och ger då väldigt bra kyleffekt på pipan eller är pipan så varm så det försvinner lika snabbt som det kom dit? Lägga blött tyg på en het tunn plåt ger nog rejäl avkylning.
Kanske går att modda dit originalplåtar?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Står säkert i nån tråd men.
Är det någon som testat att köra utan startkransen, väger väl typ 7hg har jag hört, borde väl bli rappare om man tar bort den eller?
Borde bli det men jag har också läst någon som testat och inte tyckte det blev så ändå.
Jag vet inte häller varför dom satt dit den men har också hört att det är av en anledning. något med balans/självsvängningar.
Vet Mulle skrev tidigare här i tråden att svänghjulet är mycket lättare nu än tidigare så dom kanske flytta vikten till variatorn av någon anledning?

Satt den där 11? Tänkte om det har nått med nya veven som kom 2012 att göra?
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Coatingen på eftermarknads pipor är till 99% Styling och Rostskydd!
Std isolering och täckplåt är för att ta bort "plåt frekvent" o-ljud och skydda plast mm från värme.

Med eftermarknads pipa. Håller du fullgas med en 150 hästars motor och tom. slår en hink med vatten över pipan skulle det inte ens då bekomma nån skillnad i avkylning. Möjligen på 1/4 gas men även då skulle pipan gå tillbaka i värme på någon sekund.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Ta inte bort startkransen!! Det kan skada vevaxeln, och göra motorn svår på variator bestyckningen.
Skillnad på 800R som hade normal vikt på svänghjulet, det har inte Etec. Den har så liten svängnings massa redan som det är.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Men det finns igentligen ingen nackdel att linda pipan? Tänkte om det blir som du säger att det höjjer slutvarvet?
Eller är pipan redan mer eller mindre max temp när man kör som jag i låga hastigheter med mycket gas?