Trimma e-tec!

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Coatingen på eftermarknads pipor är till 99% Styling och Rostskydd!
Std isolering och täckplåt är för att ta bort "plåt frekvent" o-ljud och skydda plast mm från värme.
Läst om flera stycken på Dootalk som cotat originalpiporna och kör utan värmesköldarna och var flera pipor som sprack =)
Så dom hjälper absolut med vibrationer i plåten.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Såg att även speedwerx har klammer, blir nog några gigantiska skruvklammer och lite bandage så kanske den håller mer än 15 mil... Köpte den inte ny och har inget kvitto, vet inte ens om den igentligen gav nått men mappningen som följde med var för fet så ska testa en magrare mapp och se om den drar nå mer varv, vill ju inte ha den på hyllan om den ger nått!
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Pipans längd, från kolv till mitten på slutkonan avgör vilket varv den ger max effekt på.
Det som av betydelse påverkar vilket varvtal den är avstämd för, är främst utblåsets duration samt ljudets hastighet.

Ljudets hastighet varierar med temperaturen, din pipa är beräknad utan extra isolering och ökar du medeltemperaturen på hela pipan kan det efter ett tag betyda 8200.

Att isolera pipan i Race sammanhang är brukbart på motorer med växellåda för då är det bara att varva lite till på varje växel.

Att isolera lite för att minska högfrekventa vibrationer påverkar inte nåt större på medeltemperaturen.
Har en pipa börjat spricka så kommer den tyvärr fortsätta med det tills man gör nåt åt problemet.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.477
384
83
Malå/Adak
Ta inte bort startkransen!! Det kan skada vevaxeln, och göra motorn svår på variator bestyckningen.
Skillnad på 800R som hade normal vikt på svänghjulet, det har inte Etec. Den har så liten svängnings massa redan som det är.
Då skulle det med andra ord vara skadligt för motorn att montera en lättare variator också då?

Jag är tämligen less på hela TRAn och är millimeter från att beställa en P85 till min BD, den väger väl en tredjedel mindre än originalvariatorn.....
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Får hoppas att lite isolering och klammer håller ihop den då!
Ang lindningen så är det mest för att den ligger nära luftburken/variatorn sen ska jag dra en eller två gängstänger igenom röret, lägga lite spänning på och svetsa efter det, bör ju eliminera bra nog med dåliga vibrationer tillsammans med bandage och klammer, funkar det inte blir det bara skrot containern och glömma problemet!
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Nä, åter till själva trim delen av etec, någon som hunnit köra nått / testa power commandern till etec än?
Gärna i kombination med tex spi röret, har fått vissa indikationer på att det finns att hämta med lite mer sås.
Sen var jag i fjälls förra helgen och det var med 4 flång nya 800or, tyckte faktiskt att 14 gick riktigt bra trots rå motor, det tyckte även dom som ägde maskinerna och alla hade 800 etec tidigare. Någon annan som känt samma sak?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Nä, åter till själva trim delen av etec, någon som hunnit köra nått / testa power commandern till etec än?
Gärna i kombination med tex spi röret, har fått vissa indikationer på att det finns att hämta med lite mer sås.
Sen var jag i fjälls förra helgen och det var med 4 flång nya 800or, tyckte faktiskt att 14 gick riktigt bra trots rå motor, det tyckte även dom som ägde maskinerna och alla hade 800 etec tidigare. Någon annan som känt samma sak?
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Då skulle det med andra ord vara skadligt för motorn att montera en lättare variator också då?

Jag är tämligen less på hela TRAn och är millimeter från att beställa en P85 till min BD, den väger väl en tredjedel mindre än originalvariatorn.....
Prova att starta motorn utan variator, handtaget sliter fingrarna av dig pga. det lätta svänghjulet.

Föresten, har alla kolla på att variatorn måste sitta mot markeringen på vevaxeln, det finns anledning att köra kolven i topp och märka variatorn/vevhus med spritpenna första gången.
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Bromsade en 800r med och utan svänghjulsvikt gav 3hp mer med vikt så låt kransen
sitta kvar.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.477
384
83
Malå/Adak
Bromsade en 800r med och utan svänghjulsvikt gav 3hp mer med vikt så låt kransen
sitta kvar.
Det är ju fysiskt omöjligt! En stålbit utan energitillförsel kan omöjligen tillföra effekt!!
Massa har enbart motstånd mot riktnings-, och hastighetsförändring.

Sen vad gäller vibrationerna, rent filosofiskt, så borde väl ändå krafterna som skapar vibrationerna finnas där oavsett dämpande svänghjul eller inte. Skillnaden med svängdämpare är väl bara att man inte märker av dom??!!
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Dom tar ut varandra eller flyttas ut ur motorns verkningsområde. På min V8 ät det 25oz motvikt trots balanserad vev och nollviktat överallt, den står nästan helt still på tomgången ändå då fast det sitter vass kam på motorn, slutsats, motvikten behövs för att ta ut vibrationer.

Sen kan man ju som du säger aldrig egentligen öka nån effekt med balansering eller genom öka/ minska roterande massan, det man förlora i "spol up" med mkt massa hjälper ju till att hålla varven uppe när man möter på motstånd.
Håller fast vid att kransen sitter där av en anledning på ac och rotax, den kostar tid och pengar att sätta dit/tillverka så därför måste den tillföra nått!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.477
384
83
Malå/Adak
Sv: Re: Trimma e-tec!

Håller fast vid att kransen sitter där av en anledning på ac och rotax, den kostar tid och pengar att sätta dit/tillverka så därför måste den tillföra nått!
Att lagerhålla ett artikelnummer till per skotermodell, (variator utan startkrans), är dyrare än att skruva dit dom på alla.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ja kanske men AC har oxå motvikt, utan kuggar som byts till en med när man ska ha elstart.

Men det är ju naturligtvis upp till var och en att göra som man vill!
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Sv: Re: Trimma e-tec!

Nä, åter till själva trim delen av etec, någon som hunnit köra nått / testa power commandern till etec än?
Gärna i kombination med tex spi röret, har fått vissa indikationer på att det finns att hämta med lite mer sås.
Sen var jag i fjälls förra helgen och det var med 4 flång nya 800or, tyckte faktiskt att 14 gick riktigt bra trots rå motor, det tyckte även dom som ägde maskinerna och alla hade 800 etec tidigare. Någon annan som känt samma sak?
Ja dom känns gå bättre i år även under inkörningen
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Sv: Re: Trimma e-tec!

Nä, åter till själva trim delen av etec, någon som hunnit köra nått / testa power commandern till etec än?
Gärna i kombination med tex spi röret, har fått vissa indikationer på att det finns att hämta med lite mer sås.
Sen var jag i fjälls förra helgen och det var med 4 flång nya 800or, tyckte faktiskt att 14 gick riktigt bra trots rå motor, det tyckte även dom som ägde maskinerna och alla hade 800 etec tidigare. Någon annan som känt samma sak?
Min 14 går hårdare än min förra 12:a redan nu under inkörningen.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Sv: Re: Trimma e-tec!

Kollade sprängskissen nu och tydligen sitter den amerikanska cylindern som fanns 2012 på våra 2014.
Skiljer 0,3mm i deckhöjd mot den europeiska cylindern
Så klart högre kompression
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Sv: Re: Trimma e-tec!

Att lagerhålla ett artikelnummer till per skotermodell, (variator utan startkrans), är dyrare än att skruva dit dom på alla.
Inte för att vara nedslående på nått sätt men ski-doo är mästare på att lagerhålla samma del med flera olika artnr utan att bry sig om lagerkostnader. Massor av delar som skulle kunna vara standardiserade genom hela lineupen är olika bara för att någon känner för att bestämma det.
Dessutom har de inte variatorer som kpl artnr på lager. de som har funnits att köpa har varit en ren tillfällighet. De ligger som lösa delar.

Startkransen sitter där bla för att skona motorns lager, indirekt för att spara pengar på reklamationer.

Finns även en hel del som skriver att de har pajjat variatorfjädrar, rullar, bussningar och vevlager efter montering av polarisvariator på rotax 800. Det verkar vara EXTREMT viktigt att den som svarvar ny kona har stenkol på hur det ska göras och gör det noga och sen balansera variatorn.
Om motorn+variatorns resonans sammanfaller med toppvarvet så går det sönder saker på löpande band och det kan bli riktigt dyrt.

Sen är det många som kör med P85 och får det att fungera utan problem men jag vill hävda att startkransen ska sitta där.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.477
384
83
Malå/Adak
Sv: Re: Trimma e-tec!

Dessutom har de inte variatorer som kpl artnr på lager. de som har funnits att köpa har varit en ren tillfällighet. De ligger som lösa delar.
Jag garanterar att variatorn har ett artikelnummer som komplett för annars skulle det vara fullständigt omöjligt att hantera i fabriken. Däremot går inte det artikelnumret beställa utifrån.

Sen vilken policy BRP har angående prislappen på ett artikelnummer/lagerplats så är det ju omöjligt att uttala sej om.

Min inställning till TRAn är att den i det närmaste är fullständigt värdelös. Den har inga som helst fördelar jämfört med t.ex en P85. Dom tidigare TRA hade ju i alla fall fördelen att man bara vred loss bulten, greppade ytterskivan och slet med den in till arbetsbänken utan att jävlas med avdragare, det lyckades dom ju för övrigt råda bot på när dom, även detta antagligen av samproduktionsskäl, övergick till fyrtaktarnas besvärliga dubbelkonade variator.
Detta tillsammans med att kvaliteten på alla ingående detaljer har blivit mycket sämre sista åren gör att man blir less. Det enda som talar mot en P85 är väl egentligen att det numera är samma tillverkare på den nu som det är på TRAn.... TEAM gör väl båda variatorerna nu om jag inte är missinformerad.