Trimma e-tec!

Mattias.N

Medlem
27 okt 2010
14
0
1
Precis fått tillbaka min summit som det har monterats spi860 kit på, ska se till helgen nu om det är nå att köra med..
 

Mattias.N

Medlem
27 okt 2010
14
0
1
kan filma lite i helgen om det blir att köra. jo kitet köptes i sverige av diablo racing samt v-kit fick han stå för också
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.477
384
83
Malå/Adak
På tal om trim.
Tillverkade i sommar ett termostathus, typ http://www.engine-tech.com/product_info.php?products_id=48

Monterade det i höst, tillsammans med en termostat från -05 REV 800, och har nu kört lite.
Kände i fjol rätt ofta att det efter några sekunders fullgas försvann ca 3-400 rpm, och dom försvann som om man knäppte av en lysknapp. Jag kan meddela att alla sådana tendenser är helt bort nu. Har haft "gasen i järnet" långa stunder, uppemot halvminuten, nu utan ens tendenser till varvbortfall.

Det enda negativa man kan säga om detta är att varmkörningen tar lite längre än tidigare men det är ett litet pris att betala.
Skotern i fråga är min "Trenia" ( -13 BD 800)
 

njavve

Aktiv medlem
18 mar 2013
66
0
6
norr
Gjorde uppdat på min 3900 -13 som varit lite svajjig ibland. Körde första turen igår och höll stumt över en myr ca 1000m och då höll varven 7900-8000 klockrent samt att pipen för höga varv var borta helt och hållet trots hyfsat lätt före.
 

Mattias.N

Medlem
27 okt 2010
14
0
1
vart gjorde du det då? lämnade du in den till nån firma eller så?
isf ordinare pris på det skulle va skoj att veta!?:)
Jo jag lämnade in den hos diablo racing eftersom jag var utomlands drygt en månad. Ord pris med v-kit ink montering 38000:- det med nya cylindrar,kolvar,topp,extrasprut,samt rave. sen kostar ju v-kitet en del då han byter ut allt i variatorn.
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Idag skickade jag iväg boxen till mulle. Ska bli kul att se om den blir rappare. Dessutom kan man börja se varför den ställer ner sig efter ett tag. Vissa menar på vattentemp men jag är 99% säker på att den är någon av givarna i avgassystemet den går på då problemet blir värre med spi-systemet.

Skotern går för övrigt som en dröm annars och det lär ju inte blir sämre med mulles lite mer aggressiva mappning!!
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Idag skickade jag iväg boxen till mulle. Ska bli kul att se om den blir rappare. Dessutom kan man börja se varför den ställer ner sig efter ett tag. Vissa menar på vattentemp men jag är 99% säker på att den är någon av givarna i avgassystemet den går på då problemet blir värre med spi-systemet.

Skotern går för övrigt som en dröm annars och det lär ju inte blir sämre med mulles lite mer aggressiva mappning!!

Har du -13 eller -14? Har inte märkt någon som helst effekttapp på min -14 ännu. Min FR -12 var det rätt uppenbart när man plågat en stund att den tappade lite.
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
-13. Det är inte så lite det märks heller. Backar så långt som ner till 7300 varv ibland tills man slår av en stund, då är det fullt ös igen. I 10 sekunder...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Du kan vara lugnt. Jag kände aldrig av det efter jag la in Mulles programvara. Fick även känslan den behåller effekten på ett annat vis också. Har du lite motor öra hör du att det ryter lite mer ifrån den när du gasar. Blir lite mer 2t ljud i den. Men ganska marginellt.

Jag körde original variatorer och då orkar den inte håla varven när det gick tungt. alltså tappar lite inte det distinkta droppet.
satt i ett variatorkitt för att lösa det men blev aldrig riktigt nöjd med det kittet.
Åkte till Mulle la in programvaran och i samma veva gav jag helt upp v-kittet och slängde i original grejjerna igen.
Så jag kan ärligt talat inte uttala mej om skillnaden i gassvar pga olika variator delar.
Men när jag satt i original grejjerna igen så höll den alltid varven oavsett före och aldrig några problem med det distinkta droppet till ner mot 7000 varv.
Vilket även verkar vara löst på 14 programvara pga jag aldrig upplever det med summit 14 trotts hårdare körning.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Har nu testat Mulles programvara till 800 e-tec under ett par år. Fick första versionen 2012 och tyckte redan då att den var bra. Sedan har ju utvecklingen gått framåt och i veckan fick jag senaste uppdateringen. Kommentar? Ja dom är egentligen överflödiga, karl'n vet vad han pysslar med. Om det syns i en bromsbänk? Det vet jag faktiskt inte och det skiter jag i för den går helt j.vla suveränt.däremot vet jag att jag måste vikta på mer:)
Köpa en pipa för 5000kr och få en skoter som låter illa och har ett oregelbundet register eller lägga 3500kr på att få avgastemp,motortemp,kompass etc och på "köpet" få en skoter som svarar grymt på gasen och har ett register som är helt suveränt. Har tidigare haft lite problem med varmgång vid jämn gas i vissa fören. Även där har problemet minskat.
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Det låter ju grymt men vad exakt är det som görs med programvaran? Är det en ny mappning man får? Om det blir sån grym skillnad på prestandan så skulle det vara kul att se en bromsning det borde det väl finnas också? Man vill gärna se något konkret på pappret innan man slår till.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Finns säkert bromsningar, men om toppeffekten skiljer törs jag inte svara på. Men alla som gått från en 800r powertek till en e-tec var säkert besvikna över hur sävlig e-tec var.
Det är numera åtgärdat och även e-tec har ett grymt gassvar och bra mycket mera klipp på mellanregistret.
 

The Hulk

Medlem
4 jan 2011
43
1
8
Det är ju fysiskt omöjligt! En stålbit utan energitillförsel kan omöjligen tillföra effekt!!
Massa har enbart motstånd mot riktnings-, och hastighetsförändring.
Naturligtvis tillför inte svängmassan in sig självt en högre effekt. Men om du funderar ett tag på hur gasflödet genom en 2t motor fungerar så kan du säkert förstå hur en högre svängmassa kan ge högre effekt. *Hint* fundera över om en motor på 8000 rpm verkligen går med 8000 rpm varje grad av vevaxelvarvet *Hint*