Skar en ny -15 summit i vintras för en här i trakterna . höll inte på få nå på garanti pga MulleVore kul om du delade med dig av din erfarenhet.
Vet att BRP har synpunkter men vore kul att veta vad du råkat ut för.
Vad jag fattade d som så skulle dom bara ge sig på primären. Men var inte med upp själv och lämnade in dom. Va min bror som styrde det hela Men ring dit och kolla annars. Är ju värt pengarna om den går bättre nu.Hallonet , Vet du vad dom stoppade i ?
Etec är en 2-taktare så det är ingen skillnad i funktionen på pipan.Jag har funderat på vad det är med en pipa/helsystem som ger effekt på en etec?
På en traditionell tvåtaktare är det ju solklart, den avstämda pipan ska se till att trycka in luft/bränsleblandning som har börjat smita ut genom avgasporten. Men på en etec så undrar jag vad det är med pipan som bidrar till högre effekt?
I teorin så kanske det stämmer men i praktiken så fungerar den i princip som vilken annan insprutare som helst på dom högre varven.Kort svar: ja.
Den har ingen traditionell insprutare utan en spole("magnetisk hammare") som knackar in bränslet i sista stund.
Båtmotor etec 300hk, 3441cc, maxvarv 5400-6000rpm = 87.2hk/literE-tec finns utan pipa också i utombordare, kolla litereffekten där...
Detta har du rätt i, men då borde det skapas ett annat problem på Etecmotorn. Eftersom den extra fyllnadsgraden endast (eller till största delen) består av luft istället för bränsle/luftblandning så kommer Etecmotorn att gå farligt snålt.Du har helt missat pipans funktion.
En avstämd pipa ger högre fyllnadsgrad av motorn, den förhindrar inte bara färskgasförlust.
Motpulsen som trycks tillbaka in genom avgasporten ger bättre fyllnadsgrad, alltså mer syre i förbränningsrummet. Man kan då tillsätta mer bränsle och få mer effekt.
Med ditt resonemang skulle man ju inte behöva pipa på E-tec, vilket man såklart måste ha för att få nån effekt att tala om.
Sen är jag inte alls säker på att E-tec sprutar in bränsle efter att avgasporten stängt på höga varvtal?
På lägre varv, javisst, men hinner den in med rätt bränslemängd efter avgasportens stängning på höga varvtal?
Nån som vet säkert?
Ingenjörerna på Rotax har såklart koll på fyllnadsgraden som pipan kan ge och justerar bränslet efter det.Detta har du rätt i, men då borde det skapas ett annat problem på Etecmotorn. Eftersom den extra fyllnadsgraden endast (eller till största delen) består av luft istället för bränsle/luftblandning så kommer Etecmotorn att gå farligt snålt.
Vad jag har läst så går Etec 800 så pass snålt original att det inte finns bränsle till mer än några få hk till.