Nytro 162" ska få sig en omgång

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ett annat alternativ är att köpa nya kulleder, alla högergängade. Behöver inte bli dyrt, du har ju redan två. Anledningen till vänstergäng är ju att kunna justera toein och toeout genom att vrida på staget. Den finessen behöver du ju inte eftersom stagen blir bockade.
Kommer inte ihåg hur det är på mina Skinz men det skulle inte förvåna mig att alla är högergängade.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Skulle tro att han använt vanliga VP-rör för att göra mallar och kolla frigången innan han bockar till dom "riktiga" stagen.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Ja nu när jag läser igen sett jag ju att det är ju precis det han skriver att han gjort :p
Läste alldeles för slarvigt innan :)

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Ett annat alternativ är att köpa nya kulleder, alla högergängade. Behöver inte bli dyrt, du har ju redan två. Anledningen till vänstergäng är ju att kunna justera toein och toeout genom att vrida på staget. Den finessen behöver du ju inte eftersom stagen blir bockade.
Kommer inte ihåg hur det är på mina Skinz men det skulle inte förvåna mig att alla är högergängade.
Ja man kan ju lix ba vrida ett varv i taget så de kanske inte spelar någon roll.

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Som "gammal" elektriker blir jag nyfiken vad det är för elrör du använt? :)
Antagligen inte vanliga VP-rör ;-)
Hahaha! Såg hur du satt och funderade!! Vita, vanliga, nån mm tjock. Hur stadigt som hellst;P Dom är pefekt när man ska bocka å testa sig fram:)

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Hahaha! Såg hur du satt och funderade!! Vita, vanliga, nån mm tjock. Hur stadigt som hellst;P Dom är pefekt när man ska bocka å testa sig fram:)
Trodde du har använt dig av nå stålrör, undrade vad för elrör som vart så stabila. Uppfattade inte att du bara använde dom för att kolla hur du ska göra :)
Missuppfattning :p

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Är en lösning på spåret. Årets TTX har styrstag i stål med dia 14mm. Problemet bli för mig att dom blir 1cm kort iom bockningen. Klarar kullederna det trl? Skulle vilja komma så nära botten på justeringen som möjligt. TTX styrstagen är "samma" som dom som gamla styrstagen till Yamaha. En annan lösning är att kapa lös gängorna från ett par av dessa och styra in dom i ett grövre rör typ Skinz. Skinz är 19mm grova. Känns som det är de minst den dian jag bör använda. TTX styrstagen kostar ca 400-500:- Ett par beg. gammstyrstag lär inte vara så dyra heller.
Så vad tror ni bli bäst?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
En fråga Chris, hur har du gjort dina styrstag? Med höger och vänster-gäng?
Jag behöll den styrleden som är högergängad och beställde 1 till högergängad för den yttre. Så jag gör högergängat i båda ändarna. Eftersom stagen är bockat kan jag ända inte justera som det är tänkt genom att snurra staget.

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Jag behöll den styrleden som är högergängad och beställde 1 till högergängad för den yttre. Så jag gör högergängat i båda ändarna. Eftersom stagen är bockat kan jag ända inte justera som det är tänkt genom att snurra staget.
Okej, vart köper du kullederna till ditt projekt??