Har du hört talas om nån annan tvåcyl 800cc motor med 160+hk som INTE behöver byta kolvar efter 500mil?lätt att lova 3 års motorgaranti om man ändå tvingas byta kolvar om man passerar 500 mil .. lät som ett skämt i mina öron!
edit: men jag vet, kanske alla märken kräver kolvbyte för att motorgarantin ska gälla?
blir inte förvånad om man är tvungen att handla kolv mm från återförsäljaren som ska utföra jobbet, för det är faktiskt så att du ska betala den auktoriserade verkstaden för jobbet också!2st kolvar inkl kolvbult,ringar och knaster finns från 160 dollarz på ebay, inte direkt dyrt.
Garantivillkoren i sig ska jag inte säga något om men ~500 mils intervall på kolv är faktiskt en rekommendation så förstår att de har den. Men billig lär den inte va :tsk:lätt att lova 3 års motorgaranti om man ändå tvingas byta kolvar om man passerar 500 mil .. lät som ett skämt i mina öron!
edit: men jag vet, kanske alla märken kräver kolvbyte för att motorgarantin ska gälla?
För min del är det nog relativt lungt, jag kommer nog knappast upp i 500mil innan garantin löper utblir inte förvånad om man är tvungen att handla kolv mm från återförsäljaren som ska utföra jobbet, för det är faktiskt så att du ska betala den auktoriserade verkstaden för jobbet också!
visst är det bara att gilla läget, tyvär! men tycker det är väldigt dåligt att dom inte nämner att denna service krävs när folk köper skotern.. men nu blev jag nöjd att sambon inte köpte m8-12 som gått över 300 mil för inte hade hon varit nöjd att avsluta säsongen med ett påtvingat kolvbyte!
I teorin skulle du säkert kunna köpa egna originalkolvar, om du kommer över dom billigt, och be en återförsäljare montera i dom åt dig. Dock så tvivlar jag på att dom är spec interesserade av det, men det är en annan femma...blir inte förvånad om man är tvungen att handla kolv mm från återförsäljaren som ska utföra jobbet, för det är faktiskt så att du ska betala den auktoriserade verkstaden för jobbet också!
visst är det bara att gilla läget, tyvär! men tycker det är väldigt dåligt att dom inte nämner att denna service krävs när folk köper skotern.. men nu blev jag nöjd att sambon inte köpte m8-12 som gått över 300 mil för inte hade hon varit nöjd att avsluta säsongen med ett påtvingat kolvbyte!
jag hade väl trott att a-c var lika generösa som ski-doo och gjort detta gratis. eller gör dom det bara för att att deras kolvar, eller rättare sagt kolvringsstoppet är dåligt? (pratar om freeride 800 -11)I teorin skulle du säkert kunna köpa egna originalkolvar, om du kommer över dom billigt, och be en återförsäljare montera i dom åt dig. Dock så tvivlar jag på att dom är spec interesserade av det, men det är en annan femma...
Förstår inte gnället...
Är du förvånad att en skoter behöver servas för att garantin ska gälla?
Dåligt att det inte nämns... Har du frågat vilka serviceintervaller som finns och vad dom innefattar?
Nej tänkte väl det...
Som jämförelse finns det garanterat ingen bilhandlare som pratar en massa om att bilen du är på väg att köpa behöver kamremsbyte efter 9000mil...
Eller är det så att folk som köper bil fattar att dom måste servas...
Vilket bra råd? Då falerar ju hela idén med garanti?Sedan så är inte A-C med varken sina 6,7 eller 800 motorer kända för massras såsom det verkar skrivas om ski-doo/Lynx, A-C vet jag personligen är väldigt hållbara.
Ingen egen erfarenhet utav rotax/bombardier.
Mitt råd är att handla kolvkit (ebay) relativt billigt och byta själv, eller med hjälp av kunniga kompisar, och hoppas det inte blir nåt knas med motorn under kvarvarande garantitid.