ARCTIC CATs MISSLYCKADE 2012'or!

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
lätt att lova 3 års motorgaranti om man ändå tvingas byta kolvar om man passerar 500 mil .. lät som ett skämt i mina öron!

edit: men jag vet, kanske alla märken kräver kolvbyte för att motorgarantin ska gälla?

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
lätt att lova 3 års motorgaranti om man ändå tvingas byta kolvar om man passerar 500 mil .. lät som ett skämt i mina öron!

edit: men jag vet, kanske alla märken kräver kolvbyte för att motorgarantin ska gälla?
Har du hört talas om nån annan tvåcyl 800cc motor med 160+hk som INTE behöver byta kolvar efter 500mil? ;)
I mina öron låter det som en självklarhet, förutsatt att man vill att grejjerna ska hålla.

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
man har hört skrytet om deras 3åriga motorgaranti, men dom glömde då helt berätta att man är tvungen att byta kolvar ... hörde just att även kedjan ska bytas på 500 mil, så 500 milaservicen blir nog inte billig!

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Skulle vars roligt att veta vad den servicen kostar, om det är värt att lägga ut dom pengarna eller byta in mot något annat just innan

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Om man drar paralleller till ett annat motordrivet fordon -bilen- så förutsätter villkoren på garantin att man byter slitdelar enligt serviceintervallerna för att kunna åberopa ersättning vid en ev skada eller ett haveri.
På en tvåtaktare är nog tyvärr kolvarna att betrakta som slitdel, och med det kan jag inte se att det är orimligt att kolvbyte krävs vid förutbestämda mil/timmar.

Inte kul på något sätt, inte billigt heller-men tyvärr bara att gilla läget.

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
2st kolvar inkl kolvbult,ringar och knaster finns från 160 dollarz på ebay, inte direkt dyrt.
blir inte förvånad om man är tvungen att handla kolv mm från återförsäljaren som ska utföra jobbet, för det är faktiskt så att du ska betala den auktoriserade verkstaden för jobbet också!

visst är det bara att gilla läget, tyvär! men tycker det är väldigt dåligt att dom inte nämner att denna service krävs när folk köper skotern.. men nu blev jag nöjd att sambon inte köpte m8-12 som gått över 300 mil för inte hade hon varit nöjd att avsluta säsongen med ett påtvingat kolvbyte!

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Mange: Skulle inte tro att man får komma dit med egna kolvar precis. Det ska väl vara original kolvar från ÅF för att det ska gälla.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön

Garantivillkoren i sig ska jag inte säga något om men ~500 mils intervall på kolv är faktiskt en rekommendation så förstår att de har den. Men billig lär den inte va :tsk:

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Vad har ni förväntat er ?

Garanti är en sak.
Service är en helt annan sak.

Att en produkt har tre års garanti innebär inte att service ingår. Hade man däremot sålts med gratis service i tre år hade det varit en helt annan sak.
Men kolla vad som krävs för att bibehålla garantin om ni vill ha den kvar. Skulle mycket väl vara så att det krävs att all service enligt serviceplan är gjord hos auktoriserad verkstad. Vanligt på andra typer av fordon. Har ingen aning hur det är med dessa.

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
blir inte förvånad om man är tvungen att handla kolv mm från återförsäljaren som ska utföra jobbet, för det är faktiskt så att du ska betala den auktoriserade verkstaden för jobbet också!

visst är det bara att gilla läget, tyvär! men tycker det är väldigt dåligt att dom inte nämner att denna service krävs när folk köper skotern.. men nu blev jag nöjd att sambon inte köpte m8-12 som gått över 300 mil för inte hade hon varit nöjd att avsluta säsongen med ett påtvingat kolvbyte!
För min del är det nog relativt lungt, jag kommer nog knappast upp i 500mil innan garantin löper ut :)

Beroende på prisskillnaden så skulle jag kunna försaka motorgarantin ifall det skiljer hiskliga pengar.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
bara en tanke...

hur vore det om skotern nyper innan den gåt 500 mil? Då skall det ju lagas på garanti, och då bör väll det räknas som det sitter nya kolvar i den... ?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Mjo det borde det göra. Vore ju dumt om skotern nöp vid 450 mil och servicen säger att vid 500 måste man byta...

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg

I teorin skulle du säkert kunna köpa egna originalkolvar, om du kommer över dom billigt, och be en återförsäljare montera i dom åt dig. Dock så tvivlar jag på att dom är spec interesserade av det, men det är en annan femma...

Förstår inte gnället...
Är du förvånad att en skoter behöver servas för att garantin ska gälla?
Dåligt att det inte nämns... Har du frågat vilka serviceintervaller som finns och vad dom innefattar?
Nej tänkte väl det...

Som jämförelse finns det garanterat ingen bilhandlare som pratar en massa om att bilen du är på väg att köpa behöver kamremsbyte efter 9000mil...
Eller är det så att folk som köper bil fattar att dom måste servas...

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
I teorin skulle du säkert kunna köpa egna originalkolvar, om du kommer över dom billigt, och be en återförsäljare montera i dom åt dig. Dock så tvivlar jag på att dom är spec interesserade av det, men det är en annan femma...

Förstår inte gnället...
Är du förvånad att en skoter behöver servas för att garantin ska gälla?
Dåligt att det inte nämns... Har du frågat vilka serviceintervaller som finns och vad dom innefattar?
Nej tänkte väl det...

Som jämförelse finns det garanterat ingen bilhandlare som pratar en massa om att bilen du är på väg att köpa behöver kamremsbyte efter 9000mil...
Eller är det så att folk som köper bil fattar att dom måste servas...
jag hade väl trott att a-c var lika generösa som ski-doo och gjort detta gratis. eller gör dom det bara för att att deras kolvar, eller rättare sagt kolvringsstoppet är dåligt? (pratar om freeride 800 -11)
sen har jag frågat om det är något speciellt som krävs för att motorgarantin ska gälla 3 år och fått som svar; nej.
ett kolvbyte på en service blir relativt dyrt och därför räknar jag det som speciellt och tycker att det borde ha nämnts när jag pratade med åf om vad som krävs för att garantin ska gälla..

det är det sistnämnda som retar mig, att ski-doo får det gratis blev jag bara irriterad över då en jobbarkompis slängde det rakt upp i ansiktet på mig i morse ;)

därför tycker jag det är ett skämt i mina öron vare sig du jämnför det med bilar, motorcyklar eller vad du nu kan tänkas komma på =)
så tyvär har du fel när du säger att jag inte har frågat vad som gäller ang garantin, har du kanske fler påståenden om vad jag gjort eller inte gjort?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Du har det inte på papper med underskrift att du har frågat! Så det du säger kan mycket väl vara lögn ;D

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
AlexA: tror du att arctic tvingat deras kunder att betala för nya kolvar om det visade sig vara tillverkningsfel? Vid sådana lägen återkallas maskinerna och man får det bytt. Det är väll precis det som hände med rotax(?)

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
K-len: kan mycket väl vara så, därför jag själv nämnde det och därför det inte stör mig mer än att jag fick det som en käftsmäll 06.00 lördagsmorgon:)
Men när jag väl är på krigsstigen kändes det lika att ta upp, kändes det som:)

Men som jag skrivit tidigare så vet ni varför det klingar väldigt dåligt i mina öron och så förblir det oavsett hur mycket man borde ha förstått det!
Så är kanske lika att lägga ner diskussionen!

Edit:
Men nu vet man att det är en stor fördel att hitta en maskin med få mil iaf:)

Last edited:

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Sedan så är inte A-C med varken sina 6,7 eller 800 motorer kända för massras såsom det verkar skrivas om ski-doo/Lynx, A-C vet jag personligen är väldigt hållbara.
Ingen egen erfarenhet utav rotax/bombardier.

Mitt råd är att handla kolvkit (ebay) relativt billigt och byta själv, eller med hjälp av kunniga kompisar, och hoppas det inte blir nåt knas med motorn under kvarvarande garantitid.

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Sedan så är inte A-C med varken sina 6,7 eller 800 motorer kända för massras såsom det verkar skrivas om ski-doo/Lynx, A-C vet jag personligen är väldigt hållbara.
Ingen egen erfarenhet utav rotax/bombardier.

Mitt råd är att handla kolvkit (ebay) relativt billigt och byta själv, eller med hjälp av kunniga kompisar, och hoppas det inte blir nåt knas med motorn under kvarvarande garantitid.
Vilket bra råd? Då falerar ju hela idén med garanti?