Phazer timbersled 151"

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Det går långsamt med skotern men det går i vart fall frammåt. Idag åkte dupont slidsen på. JAg tycker de är 1cm för korta även om de är till en 144 boggie så de borde passa.. Men det lär fungera utan problem med tanke på vändhjulen mm men endå.. Ev kanske Nytron har främre fästet lite längre bak??

Ska bli spännande och se om de lever upp till förväntningarna!

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Är det inte så att när du byggde om med antistabkittet att du flyttar fram hela slidesen??
Nejdå, hålen där man skruvar fast slidsen sitter på samma ställe de alltid gjort så skenorna är i det avseende helt orginal.. Men nått måste då vara??

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Hade några minuter över idag så jag monterade boggien och spände mattan.. spände kanske är en överdrift för vändhjulen är så långt fram som det bara går och det sitter som handsken!

Det som återsår

- pulverlacka stötfångare bak
- montera stötfångare
- montera ny stänklapp
- montera bukskyddet (poppnuts eller vanlig popnit om det krisar, eller kanske gänga hålen och skruv?)

- Vänta på snö
- Hålla tummarna att allt håller

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Såg mailet och har svarat! Det är ju bättre att det blir lite gjort än inget :)
Tackar för det...ja även om det den sista tiden nästan kännts som det gått bakåt för mig. Blir nog bra detdär.

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Tackar för det...ja även om det den sista tiden nästan kännts som det gått bakåt för mig. Blir nog bra detdär.
Det blir kanon, det är jag övertygad om! Men man märker ju att man är tidsoptimist ibland, jag skulle ju göra mitt klart under semestern juni/juli :)

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Idag fick jag tummen ur och tog med stötfångaren till Mora för pulverlack. Ingvars lack har den och skulle göra klart den denna vecka. Svart blir den, förhoppningsvis mattsvart som jag tror betterboardsen är...

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Enligt han som pulverlackerar till mig så skall man inte köra på riktigt mattsvart för tydligen blir det lättare repor i den. Så till mig rekommenderade han ett mellanting mellan matt och blank som skulle klara sig bättre på t.ex. mina fotsteg. Nu är väl stötfångare inte lika utsatt som fotstegen.

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Enligt han som pulverlackerar till mig så skall man inte köra på riktigt mattsvart för tydligen blir det lättare repor i den. Så till mig rekommenderade han ett mellanting mellan matt och blank som skulle klara sig bättre på t.ex. mina fotsteg. Nu är väl stötfångare inte lika utsatt som fotstegen.
Lackeraren pratade om halvmatt, är nu inte riktigt säker på vad det blev men det ser riktigt lika det som betterboardsen har på sig så jag är nöjd. Och slitaget på stötfångaren lär ju vara minimalt och blir det för repigt får man väll bättra på det vid behov..

Fick hem den idag så med lite tur kan jag väll fippla av den gamla och få på denna någon gång i helgen!

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Fick lite tid över nu på eftermiddagen och skred till verket

Orginal stötfångare, ganska lätt att demontera, 4 skruvar och borra lite poppnit...

Orginal stänklapp ser ju ut att vara från 80-talet

När den gamla stötfångaren var borta fick jag lov att ta av verktygslådan men sen var det bara börja med att skruva fast de 4 bultarna och poppnita enligt instruktionerna (man fick borra några nya hål)

Resultatet blev faktiskt bra

Stänklappen blir ju liksom demonterad och monterad i processen med att byta stötfångaren så det kom ju på köpet och blev kanon om jag får säga det själv..

Är lite fundersam kring funktionen på stötfångaren, när jag trycker ner skotern så ser man väldigt tydligt hur frmre delen vid utskärningarna böjjer sig innåt. Lyfter man skotern känns allt stabilt men jag gissar att tiden får utvisa hur bra det håller. I vart fall tycker jag nu att skotern ser riktigt modern ut så jag är nöjd..

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Beställde popnuts och tång från swedol nu på morgonen så att jag kan få fast bukplasten på ett bra sätt, nu lär man väll bara hitta några fina skruvar med platt insekts huvud

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Efter att ha spenderat större delen av helgen med att vara bitter över att vi har -20 och ingen snö medans andra är ute och åker så tyckte jag att det var dags att i vart fall göra klart det sista så att jag är redo när snön kommer..

De främre fyra hålen i min bukplast var ju popnitade så jag köpte mig ett popnuts verktyg så att man kan popnita dit gängor

Alla hål satt ju rätt så det vara bara att borra upp dem til önskad dimenssion för m6 nitar (de övriga bultarna var m6 så det var lika bra att fortsätta på inslagen bana

I med själva "niten"

Å ta i

Kolla att man inte dragit sönder gängen

Förutom att det var -20 och jag inte hade värmen på så gick det bra, fingrarna var stelfrusna men det gick å andra sidan väldigt fort att göra. Nu kan jag skruva av och på bukplasten hur mycket jag vill!! :)

De skruvar jag har på de bakre infästningarna har ett väldigt platt och brett huvud något jag inte lyckades hitta till dessa fyra men de sitter relativt skyddade under så det borde gå bra tycker jag...

Nu är jag officiellt redo för snö och även klar... även om jag håller på beställa lite mer grejjer :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Visst hade du hittat/fått anvisningar på inställningar av lufttrycket i boggiedämparna?

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Det stig lite i monyeringsanvisningarna och sen googlade jag om schock tuning timbersled och hittade nått...

Sammanfattningsvis så 90psi i främre.. 200psi i extravolum behållaren bakre och sen har de tre olika nivåer i bakre beroende på vikt (dessa fanns i monteringsanvisningarna så jag kan kolla upp dem för jag mins inte :)

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Beställde ett stage II clutch kit från Schmidt Brothers med en alu helix. Får den nog inte först än till jul så vi får se om jag får på det i år.. köpte även deras air pods när jag ändå beställde...

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Beställde ett stage II clutch kit från Schmidt Brothers med en alu helix. Får den nog inte först än till jul så vi får se om jag får på det i år.. köpte även deras air pods när jag ändå beställde...
Beställde du ett standardkit eller plockade han ihop ett till din skoter?
Jag har ju också ett från honom