Självklart, det är helt rätt och ni sa det själva båda två, i det civila (civila flygplan alltså). Den enda lilla detaljen jag hakade upp mig på var att du skrev flygvapnet.
Ja du får väl leva med att jag svarar så sent.
Ja visst är det så.
För det första så kanske vi ska reda ut att försvaret och kalix flygklubb har olika förutsättningar. Tjeckerna som ritade lågprisstruten till flygklubben var tvungen att räkna med att maskinen opereras av amatörer som kanske tankar ur dunk. Saab i Linköping ritade 39:an för det svenska försvaret och kunde räkna på världens striktaste bränslehantering. Det svenska försvaret har strikta rutiner vad gäller bränslekvalitet. Målet är att bränslet ska rinna i ett slutet system från raffinaderi till flamhållare. Bränslet som pumpas ur tankbilar ner i bränsledepån filtreras för att bli av med alla föroreningar och vatten. Från bränsledepå pumpas bränslet ut till bränslekasun/pumpstation (visst har F21 byggt bort bränslekasunerna ute på linjen?) där fpl blir tankat innan natten för att undvika kondens i görligaste mån.
37:an hade ett roligt system. Bränsle, samt allt annat som blev bortfiltrerat från alla andra system samlades i kärl som automatevakuerades vid tankning. Vid tankventilen i vingspetsen satt en microswitch som öppnade ventilerna och lät spillet rinna ur triangeln under stjärten.
39:an, som i jämförelse med 37:an ser ut som en leksak, har enklare system. Dels för att minska komplexiteten och även för att 39:an rent fysiskt är mindre så man måste bygga bort så mycket som möjligt.
Där sitter ventrör.