"nya" 95 och 98 oktaniga mack bensinen... skadar våra motorer

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Nu har flygvapnet gått över till Jet A1, ett civilt bränsle som är mycket snällare. Ett flygplan brukas dagligen i alla temperaturer från tropisk hetta i Malmö och -50 några kilometer upp i luften och därför bildas kondens i tankarna. Kondens är inte bra för där växer mikroorganismer så en flygtekniker går varje morgon innan uppstart runt och tappar ur tankarnas lägsta punkt där vattnet samlas.
Inte vet jag vilket flygvapen du fått det ifrån men har då aldrig nånsin dränerat tankarna pga vatten, om du inte pratar om förr i tiden, då vet jag inte. Hört talas om vattenavskiljare och avkondensator (kan inte de svenska orden)??
 
Last edited:

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
10% e är inget man behöver bekymra sig om.
Som sagt de har funnits etanol i bensin i många år nu allt ifrån 5% å uppåt.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.184
150
63
Säfsen
En annan nackdel med spriten i bensinen är att om man kör med förgasare så bör man bestycka upp en smula.
Det är nog ingen fara med en gammal fläktkyld Viking, men om man kör en fortfort-maskin som ligger nära gränsen med bestyckningen från början, så kan det bli för magert vid långa fullgasrepor.

Ren etanol kräver ungefär 40% större munstycken än ren bensin. Så viss skillnad gör de inblandade procenten. Om sedan munstyckena blivit delvis igensatta av oxid så....
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Inte vet jag vilket flygvapen du fått det ifrån men har då aldrig nånsin dränerat tankarna pga vatten, om du inte pratar om förr i tiden, då vet jag inte. Hört talas om vattenavskiljare och avkondensator (kan inte de svenska orden)??
Har också varit med då man tappar ur en del från lägsta nivån i tanken för att se hur mycket vatten det är i soppan. Detta var dock med en privatkärra, Cessna.
 

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
Men det finns ju en lösning till problemet det är ju alkylatbensin typ aspen eller liknande +eventuell oktan boost till 98 oktan eller bara köra genom motorn me alkylat bensin innan avställning....
Ska komma fram me lite data om alkylatbensin imorgon....
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Inte vet jag vilket flygvapen du fått det ifrån men har då aldrig nånsin dränerat tankarna pga vatten, om du inte pratar om förr i tiden, då vet jag inte. Hört talas om vattenavskiljare och avkondensator (kan inte de svenska orden)??
Ja, att uttrycka sig i skrift är inte min starka sida.
Vad jag menar var att längst ner i tankarna brukar vattnet samlas pga att vatten har högre densitet. Där tappar man av, eller dränerar, en viss mängd bränsle. Brukar göras innan dagens första flygning i det civila.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Statoils 98 oktan innehåller ingen etanol, går att läsa i derat produktblad på statoil.se. Det är enda macken som säljer bensin utan etanol som jag kan hitta.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Hittade en till som inte har etanol, Preems 98 oktan är fri från etanol. OK har upp till 5% etanol och likaså V-power.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
är inte så farligt, visst man ska kanske inte lämna 95 oktan soppan i tanken över sommaren. men vi har aldrig haft nå problem med att lämna den i våra skotrar och moppar, vi kör alltid på 95 oktan och har alltid fungerat och jag kommer fortsätta med det fram tills jag får problem.

tror inte på att motorer ska rasa av dom 10% etanol som soppan kommer innehålla, och 10% ska man inte behöva bestycka upp. det är så liten skillnad
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Har också varit med då man tappar ur en del från lägsta nivån i tanken för att se hur mycket vatten det är i soppan. Detta var dock med en privatkärra, Cessna.
Ja, att uttrycka sig i skrift är inte min starka sida.
Vad jag menar var att längst ner i tankarna brukar vattnet samlas pga att vatten har högre densitet. Där tappar man av, eller dränerar, en viss mängd bränsle. Brukar göras innan dagens första flygning i det civila.
Självklart, det är helt rätt och ni sa det själva båda två, i det civila (civila flygplan alltså). Den enda lilla detaljen jag hakade upp mig på var att du skrev flygvapnet. :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Självklart, det är helt rätt och ni sa det själva båda två, i det civila (civila flygplan alltså). Den enda lilla detaljen jag hakade upp mig på var att du skrev flygvapnet. :)
Ja du får väl leva med att jag svarar så sent.

Ja visst är det så.
För det första så kanske vi ska reda ut att försvaret och kalix flygklubb har olika förutsättningar. Tjeckerna som ritade lågprisstruten till flygklubben var tvungen att räkna med att maskinen opereras av amatörer som kanske tankar ur dunk. Saab i Linköping ritade 39:an för det svenska försvaret och kunde räkna på världens striktaste bränslehantering. Det svenska försvaret har strikta rutiner vad gäller bränslekvalitet. Målet är att bränslet ska rinna i ett slutet system från raffinaderi till flamhållare. Bränslet som pumpas ur tankbilar ner i bränsledepån filtreras för att bli av med alla föroreningar och vatten. Från bränsledepå pumpas bränslet ut till bränslekasun/pumpstation (visst har F21 byggt bort bränslekasunerna ute på linjen?) där fpl blir tankat innan natten för att undvika kondens i görligaste mån.

37:an hade ett roligt system. Bränsle, samt allt annat som blev bortfiltrerat från alla andra system samlades i kärl som automatevakuerades vid tankning. Vid tankventilen i vingspetsen satt en microswitch som öppnade ventilerna och lät spillet rinna ur triangeln under stjärten.

39:an, som i jämförelse med 37:an ser ut som en leksak, har enklare system. Dels för att minska komplexiteten och även för att 39:an rent fysiskt är mindre så man måste bygga bort så mycket som möjligt.
Där sitter ventrör.
 

krillemannen

Välkänd medlem
30 nov 2011
192
0
6
Gällivare
Bra att du la ut detta, hade inte en aning.. Kanske man ska ta å köpa sig en bränslestabilisator och spilla i tanken?

Min ProRmk har stått en hel sommar nu med 98-oktanig bensin i tanken, ungefär 1/4 av tanken.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Ringde till en kompis som kör tankbil på preem (ingen bränlseutvecklare men han hittar inte på) och han sa att 98 oktan är oförändrad både för preem och för statoil. Det är 0% etanol. Svåra var bara att de flesta mackar går ifrån 98 mer och mer.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är ingen som helst fara.

Ett tips: Läs inte Aftonbladet/Expressen, de har som ENDA mål att skapa rubriker av ingenting.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Egna erfarenheter? Förutom att ha hållit på med motorer i trettio år? Eller menar du av kvällstidningar? Jag skrev universitetsuppsatser om kvällstidningsjournalistik för snart tjugo år sedan...
 

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
Jag har då fått byta ut ett flertal förgasare samt ultraljudstvätta skrubba osv osv på sommarjobbet å ja jag kanske inte har trettio års motor erfarenheter men jag vet hur jävlig den "nya" bensinen är och vad konsekvenserna innebär.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Då skall du se avlagringarna efter den "gamla" bensinen när den stått i tjugo år...


De avlagringar du menar kommer sannolikt från befintligt bränslesystem, etanolen kan nämligen hjälpa till att lösa upp dem. På köpet slipper man problemet med is i förgasaren...